Praktyka

6 przydatnych funkcji SEAT-a, które pokocha każda mama

  • Według tegorocznego raportu Instytutu Transportu Samochodowego opublikowanego w marcu, kobiety jeżdżą bezpieczniej oraz powodują mniej wypadków i kolizji.
  • Mamy podczas kierowania pojazdu muszą mierzyć się z wieloma czynnikami wpływającymi na konieczność utrzymania wysokiego poziomu koncentracji. SEAT wychodzi im naprzeciw, oferując rozwiązania technologiczne, które wspierają je podczas codziennego przemieszczania się autem.
  • Wśród proponowanych udogodnień są m.in. systemy bezpieczeństwa, mocowania ISOFIX, automatycznie otwierany bagażnik, blokada drzwi oraz pakiet świateł Full LED.

Ostatni raport opublikowany przez Instytut Transportu Samochodowego wskazuje, że kobiety jeżdżą bezpieczniej, a także jest mniej wypadków i kolizji z ich udziałem. Mając na względzie przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa, producenci samochodów proponują liczne rozwiązania, które zapewnią spokojną podróż całej rodzinie. Z okazji zbliżającego się Dnia Matki eksperci SEAT-a przedstawiają kilka funkcji wspierających mamy-kierowczynie w komfortowej i bezpiecznej jeździe autem.

System ISOFIX, czyli bezpieczeństwo dla całej rodziny

Badania portalu goodeggcarsafety.com przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wskazują, że 52% wszystkich fotelików montowanych za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa było zainstalowanych nieprawidłowo. Standardowym rozwiązaniem stosowanym w nowoczesnych samochodach, które eliminuje problemy związanie z właściwym i bezpiecznym montażem fotelików dla dzieci jest ISOFIX – międzynarodowy system mocowania dziecięcych fotelików samochodowych. Został stworzony z myślą o zapewnieniu bezpieczeństwa przede wszystkim młodszym pasażerom. Przy okazji pozwala rodzicom w pełni skupić się na prowadzeniu pojazdu ze świadomością, że fotelik dziecka jest zamontowany we właściwy sposób.

Pośród zalet tego rozwiązania należy wymienić lepsze wyniki w testach bezpieczeństwa, wskaźniki informujące o prawidłowym montażu fotelika oraz możliwość szybkiego montażu i demontażu siedziska. System zapewnia też solidne i trwałe połączenie pomiędzy fotelikiem samochodowym a autem, które tworzy jednolitą, sztywną konstrukcję. W przypadku nagłego hamowania lub kolizji pojazdu na dziecko będzie oddziaływać siła uderzenia o mniejszym natężeniu. System dostępny jest w wyposażeniu pojazdów osobowych wyprodukowanych po 2011 roku.

Funkcjonalności, które gwarantują bezpieczną jazdę

Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, w tym systemy oraz asystenci jazdy mają na celu wyeliminowanie prawdopodobieństwa kolizji bądź zmniejszenia go do minimum. To bardzo ważne zarówno w przypadku jazdy całą rodziną, jak i samotnego przejazdu. W samochodach SEAT-a wykorzystano najnowocześniejsze technologie wspierające bezpieczną podróż, w tym aktywny tempomat (ACC), który szczególnie przydatny jest podczas dłuższych podróży. W pojazdach hiszpańskiej marki zastosowano również system ostrzegający o zmęczeniu kierowcy, który weryfikuje utrzymanie odpowiedniego toru jazdy. Pośród ważniejszych asystentów jazdy, w największym stopniu wspierających bezpieczną jazdę należy wymienić systemy Lane Assist (asystent pasa ruchu), Front Assist (system kontroli odstępu), Travel Assist (funkcja półautonomicznej jazdy), Exit Assist (sygnalizacja o zbliżającym się pojeździe w czasie wysiadania), Emergency Asisst (inteligentny asystent bezpieczeństwa, który sprawdza, czy kierowca trzyma przynajmniej jedną dłoń na kierownicy) oraz Pre Crash (system ostrzegający przed gwałtownym hamowaniem).

Pozostałe udogodnienia dla mam

Kolejną funkcjonalnością, która znacznie ułatwia codzienne korzystanie z auta jest dostępny w wyposażeniu automatycznie otwierany bagażnik. System jest bardzo przydatny szczególnie dla dużych rodzin, kiedy pakowanie na krótką lub dłuższą podróż stanowi nie lada wyzwanie. Funkcja sprawdzi się też w przypadku mniejszych pociech, które mają zazwyczaj problem z dosięgnięciem do klapy i otwarciem lub zamknięciem bagażnika.

Innym praktycznym rozwiązaniem jest system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania samochodu KESSY. Bazą jego funkcjonowania jest zainstalowany w aucie sensor, który wysyła do kluczyka sygnał, gdy ten pojawi się przynajmniej 1,5 metra od pojazdu. W momencie, kiedy wszystko zadziała we właściwy sposób, drzwi można otworzyć za pomocą klamki, a pojazd jest też gotowy do uruchomienia silnika.

Kolejną funkcją, która powstała z myślą o bezpieczeństwie dzieci jest blokada tylnych drzwi. Uniemożliwia przypadkowe otwarcie samochodu, np. w trakcie jazdy. Po włączeniu takiej blokady dla dzieci, tylne drzwi można otworzyć jedynie od zewnątrz.

Modele SEAT-a w swoim wyposażeniu posiadają również bogatą ofertę oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego, w tym praktyczny pakiet świateł Full LED. Posiada on tryb świateł mijania o mocy do 900 Lumenów i zasięgu 70 metrów. Biała barwa zamontowanych świateł pomaga w dokładniejszym rozróżnieniu zarówno kształtu, jak i koloru obiektów. Jest to niezwykle potrzebna funkcjonalność podczas nocnej jazdy. Dzięki nowoczesnej technologii LED kierowca z tyłu, ​​jadąc z prędkością 120 km/h ma szansę zareagować na światło hamowania 5 metrów wcześniej. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy, jego rodziny i współuczestników ruchu podczas długich, nocnych podróży.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *