awaria skrzyni biegów
Serwis

AWARIA SKRZYNI AUTOMATYCZNEJ – JAK JĄ ROZPOZNAĆ?

Zadowolonych użytkowników samochodów z automatyczną skrzynią biegów stale przybywa.

Są one szczególnie chętnie wybierane przez kobiety. Chociaż skrzynie automatyczne mają wiele zalet, charakteryzują się wyższymi kosztami naprawy niż skrzynie manualne. W przypadku nieprawidłowego serwisu i eksploatacji mogą też być bardziej awaryjne. By móc długo cieszyć się komfortem użytkowania samochodu ze skrzynią automatyczną, warto znać najbardziej popularne objawy awarii tego rodzaju skrzyni i jak w takim wypadku należy postępować. Informacje dotyczące prawidłowej eksploatacji mogą uchronić użytkownika nie tylko przed bardzo kosztowną naprawą, ale nawet przed koniecznością wymiany skrzyni.

Dbałość o samochód i stosowanie się do zaleceń producenta pozwala przemierzać kolejne kilometry, ciesząc się komfortowym jego użytkowaniem. Jednak nawet w najlepiej utrzymanych autach może dojść do awarii – zapach spalenizny wewnątrz pojazdu może być jej pierwszą oznaką. Choć nie jest to jednoznaczne z awarią skrzyni, można przypuszczać, że olej przekładniowy ma zbyt wysoką temperaturę. Taka sytuacja może być spowodowana jego zbyt niskim poziomem lub zbyt długą eksploatacją, która prowadzi do utraty m.in. właściwości smarnych oleju. Czynnikiem mogącym prowadzić do przegrzania może być także źle dobrany olej. W instrukcji obsługi każdego samochodu z automatyczną skrzynią biegów znajduje się informacja o rekomendowanym typie oleju. Aby utrzymać skrzynię w dobrej kondycji, należy przestrzegać zaleceń producenta. 

– Zauważyliśmy, że coraz chętniej po samochody z automatyczną skrzynią biegów sięgają kobiety. Wybór ten ma wiele korzyści, jednak choć się o tym niewiele mówi, bardzo ważna jest wymiana oleju w takiej skrzyni. Pozwoli jej to na dłuższą bezawaryjną pracę – mówi Patrycja Rzoska, koordynatorka akcji Kobiety przyjazne warsztatom, warsztaty przyjazne kobietom. Dodaje: Kobiety są wymagającymi kierowcami i lubią czuć się pewnie w swoich autach. Stosując się do zaleceń producenta samochodów z automatyczną skrzynią biegów i dbając o regularną wymianę oleju, będą mogły cieszyć się wyższym komfortem jazdy i poczuciem bezpieczeństwa. Ważne jest również, by mogły szybko zdiagnozować niepokojące objawy, które mogą świadczyć o ewentualnej awarii, co pozwoli uniknąć wielu problemów.

SYGNAŁY, KTÓRYCH NIE WARTO LEKCEWAŻYĆ

Jedną z najczęstszych przyczyn awarii prawidłowo serwisowanych automatycznych skrzyń biegów jest wyciek oleju, który może być spowodowany uszkodzeniem mechanicznym obudowy lub uszkodzeniem uszczelki. Olej przekładniowy krąży w cyklu zamkniętym i nie jest częściowo przepalany jak olej w silniku. Jeżeli wyciek jest niewielki, może pozostać niezauważony przez długi okres, jednak po pewnym czasie może doprowadzić do całkowitego zniszczenia przekładni. Jeśli skrzynia nie działa prawidłowo i jest widoczny wyciek nie wolno odpalać auta. Należy wezwać pomoc i  najlepiej na lawecie przetransportować auto do warsztatu samochodowego, w którym przyczyna wycieku zostanie zlikwidowana, a olej przekładniowy uzupełniony.

Zarówno w trakcie dynamicznej, jak i spokojnej jazdy zmiana biegów powinna odbywać się płynnie. Jeżeli tak nie jest i kierowca zauważy niepokojące wstrząsy, przeciąganie biegów lub zbyt gwałtowne zmiany przełożenia, olej może być zużyty i nie trzymać już parametrów lub sama skrzynia może być uszkodzona. Na takim etapie trudno zdiagnozować, co konkretnie się stało, należy jednak wstrzymać się od dłuższej jazdy i jak najszybciej umówić wizytę w warsztacie. W przeciwnym wypadku problem będzie się pogłębiał, a naprawa może okazać się znacznie bardziej kosztowna.

Gdy zapali się kontrolka informująca kierowcę o awarii silnika, może to również zwiastować problemy ze skrzynią biegów. W takiej sytuacji niezbędny jest zestaw diagnostyczny, który po podłączeniu do samochodu wykrywa usterki. Na podstawie tych danych mechanik może stwierdzić, czy wystąpiły problemy ze skrzynią biegów, czy też kontrolka zaświeciła się z innego powodu.

REGULARNA KONTROLA AUTA TO NAJLEPSZA PROFILAKTYKA

Choć autem z poszarpującą skrzynią da się jeździć, nie warto czekać, aż objawy awarii się pogłębią doprowadzając do całkowitego unieruchomienia skrzyni. Im szybciej usterka zostanie zdiagnozowana, tym większa szansa na niższy koszt naprawy. Dlatego tak istotne są regularne przeglądy i baczne obserwowanie swojego auta.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *