BENTLEY OGŁASZA WYNIKI FINANSOWE PO PIERWSZEJ POŁOWIE ROKU

  • Brytyjski producent samochodów luksusowych osiągnął w pierwszej połowie 2023 roku zysk operacyjny w wysokości 390 milionów euro.
  • To drugi najwyższy wynik w historii firmy, po bezkonkurencyjnym 2022 roku.
  • Przychody marki Bentley sięgnęły 1,681 miliarda euro, a globalna sprzedaż wyniosła 7 096 egzemplarzy.
  • Mimo trudnych warunków gospodarczych, firma utrzymuje wysoki poziom zamówień.

Bentley Motors ogłosił wyniki finansowe za pierwsze półrocze 2023 roku. Brytyjski producent odnotował zysk operacyjny w wysokości 390 milionów euro – to drugi najwyższy wynik w historii firmy. W tym samym okresie 2022 roku firma osiągnęła zysk w wysokości 398 milionów euro.

Nieznacznie zmalały również przychody – w pierwszej połowie 2023 roku wyniosły one 1,681 miliarda euro, w porównaniu z 1,707 miliarda euro w 2022 roku. Mimo to, producent podkreśla, że wciąż utrzymuje się duże zainteresowanie personalizacją przez Mulliner oraz różnymi opcjami i wariantami pojazdów. Stopa zwrotu ze sprzedaży pozostała na poziomie 23,2%.

Pozytywne wyniki za pierwsze półrocze odzwierciedlają stabilność portfela naszych zamówień, które zgromadziliśmy w poprzednich miesiącach i latach. Choć obecna dynamika zamówień jest dobra, jest nieco niższa od rekordowych wyników, jakie osiągnęliśmy na niektórych kluczowych rynkach w zeszłym roku. Spodziewamy się, że warunki rynkowe w drugiej połowie roku mogą być trudniejsze, dlatego będziemy odpowiednio monitorować nasze dostawy i poziomy zapasów, zapewniając utrzymanie najwyżej jakości w każdym aspekcie funkcjonowania naszej firmy – komentuje wyniki Adrian Hallmark, prezes i dyrektor generalny Bentley Motors.

W pierwszym półroczu 2023 roku najlepiej sprzedającym się modelem okazał się luksusowy SUV Bentayga, stanowiąc 44% całkowitej sprzedaży marki. Model Flying Spur odpowiadał za 24% sprzedaży, a Continental GT i GTC zanotowały łącznie 32%.

Sprzedaż globalna spadła o 4% w porównaniu z tym samym okresem 2022 roku, przy czym region Ameryki pozostaje najmocniejszym rynkiem firmy. Za nim plasują się Chiny i Europa.

Marka Bentley nadal kontynuuje swoje zaangażowanie w wiodącą w branży strategię Beyond100, która obejmuje transformację portfolio gamy modelowej na w pełni elektryczną w ciągu dekady oraz dążenie do osiągnięcia neutralności węglowej.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *