przegląd samochodu
Serwis

Bezpieczne wakacje! Oto 5 elementów samochodu, które należy sprawdzić przed wyjazdem

Chociaż tegoroczne wakacje przejdą do historii z uwagi na ograniczenia związanie z pandemią, każdy z nas czeka, by choć na chwilę wyjechać na upragniony urlop.

W trosce o bezpieczeństwo jednym z najbezpieczniejszych i najchętniej wybieranym środkiem transportu będzie nasz własny samochód. By w pełni cieszyć się zasłużonym urlopem, ważne jest, by zadbać o stan auta i sprawdzić go pod kątem technicznym. O co należy zadbać przed udaniem się w podróż? Oto podpowiedzi dla każdego właściciela samochodu.

Wakacje to czas beztroski i odpoczynku, dlatego warto upewnić się, że samochód, którym zamierzamy podróżować jest przygotowany do jazdy i nie przysporzy nam niespodziewanych problemów. Wielu użytkowników zna swój samochód bardzo dobrze i wie, na jakie elementy należy zwrócić uwagę przed dalszym wyjazdem. Są jednak elementy, których sprawdzenie warto powierzyć fachowcom.

1. Przebieg rozrządu

Producenci samochodów w przypadku każdego modelu zalecają wymianę newralgicznych elementów pojazdu przy określonym przebiegu. Jednym z nich jest rozrząd. Jest to układ, który odpowiada za prawidłową pracę silnika. Jeśli planujemy dłuższy wyjazd, a samochód powoli zbliża się do przebiegu rekomendowanego przez producenta, nie warto odkładać tego na później. Poważna awaria, szczególnie poza granicami kraju, może nas bardzo dużo kosztować.

2. Płyny eksploatacyjne

Ważnym elementem kontroli jest sprawdzenie poziomu lub wymiana płynów. Olej silnikowy należy wymieniać stosunkowo często. Niektórzy producenci zalecają interwały o długości nawet 30 000 kilometrów, ale jeśli wymienimy go co 10-15 000 kilometrów, to silnik będzie nam wdzięczny i dłużej pozostanie sprawny. Regularnie kontrolujmy więc poziom środka smarnego i zabezpieczmy się, zabierając na drogę 1-litrową butelkę używanego przez nas oleju. Dalekie podróże przy pełnym obciążeniu obciążają także skrzynię automatyczną, dobrze więc wymienić w niej olej przed wyjazdem.

– Nie zapominajmy o sprawdzeniu poziomu płynu chłodniczego, czy poziomu i stanu płynu hamulcowego, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. Doświadczony mechanik sprawdzi także poziom płynu do wspomagania układu kierowniczego i przejrzy pojazd pod kątem ewentualnych wycieków. W przypadku, kiedy auto ma instalację gazową, warto zlecić jej przegląd, wyregulowanie i wymianę filtra gazu. – radzi Grzegorz Kawka z firmy Ravenol, organizatora sieci Ravenol Professionals.

3. Opony

Opony to jedyna rzecz, która łączy samochód z nawierzchnią i odpowiada bezpośrednio za nasze bezpieczeństwo. Nie warto na nich oszczędzać. Specjaliści radzą, by nie miały one więcej niż 6 lat i były dopasowane do pory roku. Opony powinny mieć wystarczającej głębokości bieżnik, ułatwiający odprowadzanie wody spod kół. Zbyt płytki będzie powodował nerwowe prowadzenie i niestabilność przy mocnych opadach deszczu. Przed dłuższą podróżą należy też skontrolować ciśnienie powietrza w oponach i dostosować je do przewidywanego obciążenia pojazdu. To pozytywnie wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jazdy oraz zmniejszy zużycie paliwa.

4. Klimatyzacja

Dziś trudno wyobrazić sobie letnie podróżowanie bez klimatyzacji. Zgłośmy się więc do serwisu, gdzie zostanie sprawdzona jej szczelność oraz ilość czynnika w układzie, zostanie ona również oczyszczona, tak, żebyśmy mogli korzystać z niej bez przeszkód podczas gorących dni. Ważne jest, by uruchamiać klimatyzację regularnie w ciągu roku, nawet wtedy, kiedy wydaje się zbędna. To zapewni jej komponentom niezbędne smarowanie i wydłuży jej żywotność.

5. Zawieszenie i hamulce

To, czy podróż będzie wygodna i bezpieczna zależy również od stanu zawieszenia naszego samochodu. Warto sprawdzić, czy wszystkie jego elementy są w dobrym stanie i nie występują luzy, mogące mieć wpływ na prowadzenie i niemiłe odgłosy. Skontrolujmy amortyzatory, odpowiadające za komfort i przyczepność auta do drogi. Równie ważne jest sprawdzenie tarcz, klocków hamulcowych i przewodów hamulcowych, które w niektórych modelach mają tendencję do rdzewienia, co może stanowić poważne zagrożenie. W przypadku podróży z przyczepą skontrolujmy działanie gniazda elektrycznego przy haku holowniczym.

Co możemy sprawdzić samodzielnie?

Podczas dłuższego wyjazdu często jesteśmy zdani sami na siebie, dlatego warto posiadać podstawową wiedzę o naszym samochodzie, o tym, jakie elementy są niezbędne, by był on na trasie niezawodny.

– Jednym z elementów, który możemy skontrolować samodzielnie jest sprawdzenie, czy w razie uszkodzenia opony mamy na pokładzie dobry zestaw naprawczy lub koło zapasowe, a także, czy jest ono napompowane. Jeżeli w naszym aucie zamontowano je pod podwoziem, zobaczmy, czy mocowania są sprawne, a my jesteśmy w stanie bez większych problemów je wyjąć. – mówi Grzegorz Kawka. Dodaje: Sprawdźmy też baterię w pilocie do auta i zobaczymy, czy działają wszystkie światła i czy pióra wycieraczek nie są zniszczone.

Podczas wakacyjnych wyjazdów zadbajmy także o istotne akcesoria, takie jak: sprawna gaśnica, trójkąt ostrzegawczy, uzupełniona apteczka, nóż do przecinania pasów i kamizelki odblaskowe dla wszystkich pasażerów. Przyda się też mocna latarka z magnesem, rękawiczki, komplet śrubokrętów czy szczypce uniwersalne. Wszystko to nie zajmuje zbyt wiele miejsca, a może nas uratować w nieprzewidzianej sytuacji. Do auta zabierzmy też niezbędne narzędzia: zaczep holowniczy, podnośnik, klucz do odkręcania kół, przejściówkę do śrub zabezpieczających koła, żarówki
i bezpieczniki.

Dokładna i profesjonalna kontrola naszego samochodu przed wyjazdem na urlop może zaoszczędzić nam mnóstwo nerwów, czasu i pieniędzy. Jeśli krok po kroku sprawdziliście swój pojazd, to cóż, wystarczy zatankować do pełna i ruszać w drogę!

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *