Czy Chat GPT będzie naprawiał samochody? Diagnostyka komputerowa kiedyś i dziś

Od przeglądów opartych na ręcznej pracy i intuicji mechaników po zaawansowane systemy sterowane za pomocą specjalistycznego oprogramowania – procesy napraw w warsztatach zmieniały się na przestrzeni lat. Obecnie serwisy korzystają z najnowocześniejszych technologii, aby zapewnić usługi na jak najwyższym poziomie. Przekłada się to na przyspieszenie procesu naprawy aut oraz poprawę jakości obsługi klientów. Specjaliści sieci serwisowej Q Service Castrol wskazują na przełomowe momenty i rozwiązania, które miały największy wpływ na działalność warsztatów samochodowych.

Jeszcze nie tak dawno temu diagnostyka pojazdów opierała się przede wszystkim na wykonywaniu manualnych testów samochodu przez mechanika. Rozwiązania te często były czasochłonne i niosły ze sobą ryzyko niedokładnych pomiarów oraz błędnych diagnoz. Z biegiem czasu w branży motoryzacyjnej zaczęto stosować technologie komputerowe. Ich wprowadzenie do codziennego funkcjonowania warsztatu znacznie usprawniło proces napraw.

Diagnostyka komputerowa – przełom w działalności warsztatów

Systemy takie jak komputery pokładowe czy skanery diagnostyczne OBD (w wersji OBD – I i OBD – II) umożliwiają pracownikom warsztatów szybkie i precyzyjne identyfikowanie problemów. Dzięki dostępowi do danych z różnych czujników oraz sterowników pojazdu mogą sprawnie odczytywać błędy i poznać ich przyczyny. Dzięki temu dochodzi do szybkiej diagnozy usterek, przy mniejszym, a bardziej efektywnym nakładzie pracy. Usprawnia to działalność punktów napraw i zwiększa ich przepustowość. Z kolei właściciel samochodu otrzymuje precyzyjne informacje dotyczące stanu jego pojazdu.

– Klienci odwiedzający nasz warsztat wymagają szybkiego zdiagnozowania usterki oraz tego, że zaproponujemy im skuteczne rozwiązanie. Dzięki nowoczesnej diagnostyce i wsparciu m.in. systemu OBD udaje nam się spełnić ich oczekiwania. Warto przypomnieć, że gniazdo OBD znajduje się w każdym pojeździe wyprodukowanym po 2001 roku, co ułatwia nam pracę przy naprawach większości samochodów – przyznaje Adrian Kubaj, właściciel znajdującego się w Biskupcu warsztatu K.B.J Auto Service należącego do sieci Q Service Castrol.

Diagnostyka komputerowa pozwala również na monitorowanie pracy poszczególnych podzespołów w aucie oraz przeprowadzanie testów sprawnościowych, co prowadzi do wydłużenia żywotności samochodu oraz uniknięcia kosztownych napraw. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi diagnostycznych warsztaty mogą oferować swoim klientom nie tylko szybszą, ale i bardziej kompleksową obsługę.

Narzędzia wspierające zarządzanie warsztatem

Właściciele oraz pracownicy punktów napraw coraz częściej korzystają ze specjalnych oprogramowań i systemów przeznaczonych do zarządzania serwisami. Umożliwiają one automatyzację różnych procesów, m.in. dostęp do katalogu historii napraw czy kart przeglądowych, możliwość wpisu do elektronicznej książki serwisowej, zarządzania magazynem części zamiennych oraz kompleksowej obsługi klienta. Pracownicy warsztatów mają również dostęp do specjalistycznych szkoleń na platformach e-learningowych, dzięki którym poszerzają swoją wiedzę na temat branży warsztatowej i panujących w niej trendów.

Natomiast właścicielom pojazdów udostępniono wyszukiwarkę warsztatów Motointegrator.com. Mogą w niej zweryfikować zakres usług oferowanych w konkretnym serwisie należącym do sieci Q Service Castrol, jego cennik oraz opinię innych klientów. Platforma umożliwia również opcję umówienia naprawy swojego samochodu w dogodnym dla kierowcy terminie.

Jak wygląda przyszłość diagnostyki?

Branża warsztatowa już teraz spogląda w przyszłość, opierając część swoich działań o rozwiązania bazujące na wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji. Mechanicy korzystają ze specjalistycznych symulatorów, na których mogą sprawdzić swoje umiejętności oraz nauczyć się naprawy różnych modeli samochodów, nie uszkadzając w ten sposób rzeczywistych pojazdów.

Ewolucja branży warsztatowej na rynkach w innych krajach już trwa. Pionierem w tej dziedzinie są Niemcy, gdzie m.in. uruchomiono platformę Autowerkstatt 4.0 (Car Repair 4.0). W jej ramach niezależne warsztaty oraz mniejsze przedsiębiorstwa mają możliwość przeprowadzania kompletnej diagnostyki oraz szybszej i tańszej naprawy. Trzyletni projekt badawczy uruchomiono w 2022 r. Powstał on we współpracy z niemieckim Ministerstwem Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) oraz ośmioma innymi Partnerami, w tym dostawcami systemów diagnostycznych i pomiarowych, czy platformą napraw samochodów. Firmy te są odpowiedzialne za dostarczanie specjalistycznej wiedzy, rozwiązań i know-how do właściwego funkcjonowania projektu.

Z kolei Deutsche Automobil Treuhand opracowała narzędzie do analizy szkód powypadkowych i zużycia, które w pełni funkcjonuje w oparciu o sztuczną inteligencję. Jak wskazują eksperci, zaproponowane rozwiązanie może uzupełnić wiedzę techniczną oraz usprawnić procesy w warsztatach.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *