Czy Chat GPT będzie naprawiał samochody? Diagnostyka komputerowa kiedyś i dziś

Od przeglądów opartych na ręcznej pracy i intuicji mechaników po zaawansowane systemy sterowane za pomocą specjalistycznego oprogramowania – procesy napraw w warsztatach zmieniały się na przestrzeni lat. Obecnie serwisy korzystają z najnowocześniejszych technologii, aby zapewnić usługi na jak najwyższym poziomie. Przekłada się to na przyspieszenie procesu naprawy aut oraz poprawę jakości obsługi klientów. Specjaliści sieci serwisowej Q Service Castrol wskazują na przełomowe momenty i rozwiązania, które miały największy wpływ na działalność warsztatów samochodowych.

Jeszcze nie tak dawno temu diagnostyka pojazdów opierała się przede wszystkim na wykonywaniu manualnych testów samochodu przez mechanika. Rozwiązania te często były czasochłonne i niosły ze sobą ryzyko niedokładnych pomiarów oraz błędnych diagnoz. Z biegiem czasu w branży motoryzacyjnej zaczęto stosować technologie komputerowe. Ich wprowadzenie do codziennego funkcjonowania warsztatu znacznie usprawniło proces napraw.

Diagnostyka komputerowa – przełom w działalności warsztatów

Systemy takie jak komputery pokładowe czy skanery diagnostyczne OBD (w wersji OBD – I i OBD – II) umożliwiają pracownikom warsztatów szybkie i precyzyjne identyfikowanie problemów. Dzięki dostępowi do danych z różnych czujników oraz sterowników pojazdu mogą sprawnie odczytywać błędy i poznać ich przyczyny. Dzięki temu dochodzi do szybkiej diagnozy usterek, przy mniejszym, a bardziej efektywnym nakładzie pracy. Usprawnia to działalność punktów napraw i zwiększa ich przepustowość. Z kolei właściciel samochodu otrzymuje precyzyjne informacje dotyczące stanu jego pojazdu.

– Klienci odwiedzający nasz warsztat wymagają szybkiego zdiagnozowania usterki oraz tego, że zaproponujemy im skuteczne rozwiązanie. Dzięki nowoczesnej diagnostyce i wsparciu m.in. systemu OBD udaje nam się spełnić ich oczekiwania. Warto przypomnieć, że gniazdo OBD znajduje się w każdym pojeździe wyprodukowanym po 2001 roku, co ułatwia nam pracę przy naprawach większości samochodów – przyznaje Adrian Kubaj, właściciel znajdującego się w Biskupcu warsztatu K.B.J Auto Service należącego do sieci Q Service Castrol.

Diagnostyka komputerowa pozwala również na monitorowanie pracy poszczególnych podzespołów w aucie oraz przeprowadzanie testów sprawnościowych, co prowadzi do wydłużenia żywotności samochodu oraz uniknięcia kosztownych napraw. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi diagnostycznych warsztaty mogą oferować swoim klientom nie tylko szybszą, ale i bardziej kompleksową obsługę.

Narzędzia wspierające zarządzanie warsztatem

Właściciele oraz pracownicy punktów napraw coraz częściej korzystają ze specjalnych oprogramowań i systemów przeznaczonych do zarządzania serwisami. Umożliwiają one automatyzację różnych procesów, m.in. dostęp do katalogu historii napraw czy kart przeglądowych, możliwość wpisu do elektronicznej książki serwisowej, zarządzania magazynem części zamiennych oraz kompleksowej obsługi klienta. Pracownicy warsztatów mają również dostęp do specjalistycznych szkoleń na platformach e-learningowych, dzięki którym poszerzają swoją wiedzę na temat branży warsztatowej i panujących w niej trendów.

Natomiast właścicielom pojazdów udostępniono wyszukiwarkę warsztatów Motointegrator.com. Mogą w niej zweryfikować zakres usług oferowanych w konkretnym serwisie należącym do sieci Q Service Castrol, jego cennik oraz opinię innych klientów. Platforma umożliwia również opcję umówienia naprawy swojego samochodu w dogodnym dla kierowcy terminie.

Jak wygląda przyszłość diagnostyki?

Branża warsztatowa już teraz spogląda w przyszłość, opierając część swoich działań o rozwiązania bazujące na wirtualnej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji. Mechanicy korzystają ze specjalistycznych symulatorów, na których mogą sprawdzić swoje umiejętności oraz nauczyć się naprawy różnych modeli samochodów, nie uszkadzając w ten sposób rzeczywistych pojazdów.

Ewolucja branży warsztatowej na rynkach w innych krajach już trwa. Pionierem w tej dziedzinie są Niemcy, gdzie m.in. uruchomiono platformę Autowerkstatt 4.0 (Car Repair 4.0). W jej ramach niezależne warsztaty oraz mniejsze przedsiębiorstwa mają możliwość przeprowadzania kompletnej diagnostyki oraz szybszej i tańszej naprawy. Trzyletni projekt badawczy uruchomiono w 2022 r. Powstał on we współpracy z niemieckim Ministerstwem Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK) oraz ośmioma innymi Partnerami, w tym dostawcami systemów diagnostycznych i pomiarowych, czy platformą napraw samochodów. Firmy te są odpowiedzialne za dostarczanie specjalistycznej wiedzy, rozwiązań i know-how do właściwego funkcjonowania projektu.

Z kolei Deutsche Automobil Treuhand opracowała narzędzie do analizy szkód powypadkowych i zużycia, które w pełni funkcjonuje w oparciu o sztuczną inteligencję. Jak wskazują eksperci, zaproponowane rozwiązanie może uzupełnić wiedzę techniczną oraz usprawnić procesy w warsztatach.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *