Wiadomości

Czy Polacy jeżdżą jeszcze na wakacje samochodem? Yanosik sprawdza!

Polacy coraz chętniej jeżdżą na zagraniczne wakacje, w głównej mierze wybierając kierunki, w których mają zagwarantowaną dobrą pogodę i urokliwe plaże. Czy to oznacza, że na rzecz zagranicznych wojaży rezygnują z wakacji w Polsce? Nic bardziej mylnego! Yanosik sprawdził, które miejscowości cieszą się największą popularnością w okresie wakacyjnym wśród polskich kierowców, a dodatkowo w tym roku przygotował dla nich wyjątkową niespodziankę, w ich ulubionych urlopowych destynacjach.

Zagraniczne wakacje Polaków

Polska Izba Turystyki w swoim raporcie „Zagraniczne wakacje Polaków 2022” podsumowała najczęstsze kierunki wyjazdów na urlop, w okresie od 1 czerwca do 30 września 2022 roku. Okazuje się, że w pierwszej trójce najpopularniejszych destynacji są: Turcja (31%), Grecja (24%), Bułgaria oraz Egipt (po 8,8%).

Wybór nie jest zaskakujący – każde z tych miejsc rokrocznie przyciąga turystów zarówno gwarancją udanej pogody, jak i pięknymi plażami, błękitną wodą oraz licznymi atrakcjami.

Czy to oznacza, że Polacy wolą spędzić wakacje poza granicami naszego kraju? Kolejne miejsca w raporcie PIT zajęły Hiszpania i Tunezja, Albania, Chorwacja, Polska i Cypr, co potwierdza że nasz kraj wciąż ma swoje miejsce na liście wakacyjnych miejsc wyjazdowych, które wybierają Polacy.

Dokąd najchętniej wybierają się Polacy na wakacje w naszym kraju? Yanosik podsumował letnie wyjazdy polskich kierowców w sezonie wakacyjnym w ubiegłym roku.

Polacy nadal chętnie jeżdżą na wakacje autem w Polskę

W ubiegłym roku polski sektor turystyczny wciąż odbudowywał się po pandemii COVID-19, mimo to nie zabrakło chętnych, którzy wybrali się na urlop w różne zakątki naszego kraju.

Już w czasie tegorocznej majówki zauważyliśmy wzrost wyjazdów w polskie góry wśród użytkowników aplikacji Yanosik. Czerwcówka natomiast zachęciła zmotoryzowanych do wyjazdu nad polskie morze – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik Z kolei, w podsumowaniu ubiegłorocznych wakacji w zakresie przyrostu odwiedzin w wybranych polskich gminach, na pierwszy plan wysunęły się nadmorskie miejscowości – Rewal, Mielno, Łeba i Krynica Morska, choć rokrocznie dużym zainteresowaniem cieszą się także Kołobrzeg, Świnoujście, Gdańsk czy Ustka lub Władysławowo. Według naszego podsumowania wakacyjnego – góry w lipcu 2022 roku cieszyły się nieco mniejszym zainteresowaniem, ale kierowcy chętnie wybierali się na odpoczynek do Soliny i Cisny w powiecie leskim oraz w Bieszczady. Wielu z nich również przy okazji pobytu w jednej z miejscowości górskich wybiera się na całodniową wycieczkę do innej, w ten sposób odwiedzając np.: Wisłę znaną dzięki Adamowi Małyszowi czy Zamek Królewski w Nowym Sączu  – dodaje.

Zgodnie z danymi zespołu Yanosika, polscy kierowcy w lipcu 2022 roku także chętnie kierowali się na Mazury, wybierając gminę Mikołajki, Grunwald oraz Piecki. W tym regionie, co roku dużym zainteresowaniem cieszy się także Mrągowo czy Giżycko, które przyciągają zwłaszcza aktywnych turystów.

Wśród polskich kierowców nie brakuje również tych, którzy wybierają się na kilka dni do większych miast w naszym kraju. Sporą popularnością cieszą się zwykle Gdańsk, Warszawa, Łódź, Kraków oraz Wrocław, które przyciągają urlopowiczów licznymi atrakcjami i piękną zabudową, zwłaszcza w obrębie starówek.

W tym roku nie zabraknie dodatkowych atrakcji dla turystów odwiedzających rejony nadmorskie, górskie, na Mazurach oraz w dużych miastach.

Yanosik odwiedza Wasze ulubione miejsca wakacyjne

Tegoroczne wakacje dopiero się rozkręcają, a wszystko za sprawą wyjątkowej imprezy Yanosika. Marka po raz pierwszy organizuje letnią trasę objazdową po Polsce – Yanosik TOUR 2023. Fani Yanosika mają wyjątkową okazję spotkać się z zespołem tworzącym na co dzień ich ulubioną aplikację i urządzenia, a także inne platformy – Yanosik Autoplac.pl i Yanosik Warsztaty.

Serdecznie zapraszamy na spotkania z zespołem Yanosik, Autoplac.pl oraz Warsztaty w ramach Yanosik TOUR 2023. Jesteśmy obecni w miejscowościach nadmorskich, górskich, a także odwiedzimy Mazury i stolicę naszego kraju. W ramach letniej strefy Yanosik TOUR 2023 można spędzić miło czas w strefie chillout, porozmawiać ze specjalistami z różnych obszarów Yanosik Team, a nawet spotkać się z pomysłodawcami Yanosik i Autoplac.pl. Mamy dla Was również wyjątkową niespodziankę i konkurs, w ramach którego nagrodzimy kierowców, którzy przejechali największą ilość kilometrów wspólnie z Yanosikiem – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Yanosik TOUR 2023 wystartował 31 lipca. Zespół odwiedza Wasze ulubione miejscowości wakacyjne, które najchętniej wybieracie na wypoczynek.

W pierwszej kolejności eksperci odwiedzają miejscowości nadmorskie – Świnoujście, Kołobrzeg, Ustkę, Władysławowo i Gdańsk. W drugim tygodniu sierpnia będzie można ich spotkać we Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Wiśle i Nowym Sączu. W czwartym tygodniu sierpnia zespół Yanosika odwiedzi Giżycko, Mrągowo, Warszawę, Lublin oraz Łódź.

Każdy zainteresowany dołączeniem do letniej strefy Yanosika znajdzie szczegółowe informacje tutaj. Wstęp jest bezpłatny, a impreza odbywa się na parkingach zlokalizowanych przy sklepach partnera wydarzenia – Media Expert.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *