Dziwne zapachy z auta – jakie awarie zwiastują?

Sprawny samochód zazwyczaj nie emituje nietypowych zapachów. Jeśli te się nasilają, oznacza to, że mogło dojść do awarii w pojeździe. Mechanicy sieci Q Service Castrol podpowiadają, jak właściwie je rozpoznać i co robić w przypadku ich wystąpienia.

W nawet najbardziej zadbanym samochodzie potrafi dojść do nieoczekiwanej usterki. Częstym symptomem jest nietypowy zapach. Warto zwracać uwagę na to, jaka woń pojawia się w kabinie bądź na zewnątrz pojazdu. Można w ten sposób uniknąć poważniejszych konsekwencji, w tym nawet samozapłonu auta.

Zapach spalin w kabinie – zweryfikuj stan układu wydechowego

Pojawiający się brzydki, nieprzyjemny i uciążliwy zapach spalin wewnątrz pojazdu może być spowodowany nieszczelną rurą wydechową. Inna z przyczyn związana jest z pojawieniem się korozji na elementach układu wydechowego (np. rurze, puszkach tłumików, zużytych plecionkach i pęknięciach kolektora). Samochód z nieszczelnym układem wydechowym nie przejdzie pozytywnie badania technicznego pojazdu.

Jak wydłużyć żywotność układu wydechowego? W tym przypadku użytkownik ma niestety na to niewielki wpływ. Trzeba jednak pamiętać o tym, że elementy wydechu najszybciej korodują w samochodach użytkowanych głównie na krótkich dystansach w ruchu miejskim. Częste zmiany temperatur – nagrzewanie się i chłodzenie układu wydechowego – skraca jego żywotność.

W wydechu samochodu gromadzi się też para wodna, która powoduje korozję elementów układu. Co jeszcze można zrobić oprócz unikania jazdy na krótkich dystansach? Między innymi ostrożnie pokonywać progi zwalniające, garby bądź inne ubytki w jezdni, ze względu na to, że wydech samochodu jest narażony na jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne.

Zapach palonego plastiku bądź gumy – sprawdź elektrykę pojazdu

W przypadku mocnej woni palonego plastiku lub gumy, należy sprawdzić instalację elektryczną w samochodzie. Bardzo prawdopodobne, że jeden z jej elementów mógł ulec zwarciu. Reakcja powinna być natychmiastowa – nawet niewielkie spięcie może spowodować, że naprawa pojazdu okaże się kosztowna.

Zapach paliwa lub oleju – spójrz, czy nic nie kapie

Jedną z przyczyn zapachu paliwa lub oleju może być nieszczelny układ zasilania bądź smarowania silnika, a często też sam wyciek paliwa. Olej bądź inne płyny kapiące na rozgrzane elementy układu wydechowego mogą doprowadzić do samozapłonu samochodu. Zapach paliwa może być także symptomem wielu innych awarii. Świadczy o usterkach układu odpowietrzania zbiornika, dziurze w przewodzie łączącym bak z korkiem, jak również powstałym otworze w samym baku. Każdy z powyższych defektów może zagrażać kierowcy i pasażerom, dlatego należy go możliwie szybko usunąć.

Zapach stęchlizny i wilgoci – zawilgocone elementy wewnątrz samochodu

Brzydki zapach stęchlizny i wilgoci oznacza zazwyczaj, że do wnętrza pojazdu przedostaje się woda. Zawilgocone materiały tapicerskie mogą stanowić pożywkę dla rozwoju grzybów oraz zarodników, a mokre dywaniki czy gąbki foteli przyspieszają korozję elementów metalowych pojazdu, w tym również podłogi. Nieodpowiednio zadbane i mokre części auta mogą stać się też źródłem problemów z elektryką (zwarcia, zaśniedziałe styki itd.). By rozwiązać problem, należy przede wszystkim zlokalizować źródło przecieku. Zazwyczaj pojawia się przy uszczelkach szyb i szyberdachu, drzwi, klapy bagażnika bądź anteny. W starszych samochodach dochodzą do tego dziury w podwoziu. Natomiast nieprzyjemny odór pleśni, który odczuwany jest zazwyczaj po włączeniu klimatyzacji, może świadczyć o zanieczyszczonych kanałach wentylacyjnych i konieczności wymiany filtra kabinowego.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Jak nie doprowadzać do tego typu sytuacji? Aby uchronić pojazd przed poważniejszymi w skutkach awariami, warto zadbać o regularne przeglądy auta w serwisie i sygnalizować mechanikom wszelkie niepokojące objawy, w tym podejrzane zapachy.

– Nieprzyjemne zapachy, tak jak i nadmiernie parujące szyby mogą świadczyć o niesprawnym filtrze kabinowym. Zaleca się jego wymianę po przejechaniu 15 000 km lub raz w roku. Nowoczesne filtry, takie jak antybakteryjne i antywirusowe Bosch FILTER+, dodatkowo chronią zdrowie i bezpieczeństwo pasażerów, nie wpuszczając do auta szkodliwych gazów i cząstek smogu. W tym szczególnie ważna jest ochrona przed pyłem zawieszonym PM 2,5, którego cząsteczki są tak drobne, że przenikają przez płuca do krwiobiegu. Tylko regularnie sprawdzając stan samochodu i filtra kabinowego, kierowca może mieć pewność, że podróż jego pojazdem jest komfortowa i w pełni bezpieczna – stwierdza Natalia Przegalińska z firmy Bosch, Partnera marki sieci warsztatów samochodowych Q Service Casrol.

Producent Bosch udostępnił w warsztatach sieci Q Service Castrol filtry kabinowe i wycieraczki. Filtry z serii Bosch FILTER+ oczyszczają powietrze, zanim dostanie się ono wnętrza pojazdu. Skutecznie działają przeciw wirusom, bakteriom, alergenom oraz hamują rozwój pleśni. Chronią też klimatyzację w samochodzie i zatrzymują szkodliwe gazy i cząsteczki smogu (nawet do 98% cząstek PM 2,5). Firma Bosch zapewnia również pełną gamę urządzeń do diagnostyki i napraw oraz szeroką ofertę części zamiennych – od części nowych i regenerowanych po rozwiązania do napraw. Oprócz regularnej wymiany filtra kabinowego i serwisu klimatyzacji, warto również raz na rok przeprowadzić ozonowanie wnętrza.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *