Technologia

Huracán Sterrato: ekskluzywne sportowo-terenowe Lamborghini debiutuje na targach Art Basel w Miami

Automobili Lamborghini prezentuje nowego Huracána Sterrato na targach Art Basel w Miami. Pierwszy supersportowy samochód został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy na szutrowych nawierzchniach. Sterrato został wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 610 KM i momencie obrotowym 560 Nm. Produkcja limitowanej edycji rozpocznie się w lutym 2023 roku.

Huracán Sterrato oferuje zoptymalizowaną dynamikę jazdy, zapewniając doskonałą kontrolę na każdej nawierzchni, od autostrady po drogi szutrowe. W porównaniu z Huracánem EVO, Sterrato jest wyposażony w zaktualizowaną wersję systemu LDVI (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics), skalibrowane ustawienia trybów STRADA i SPORT oraz nowy, przeznaczony do warunków o niskiej przyczepności, RALLY.

– Wierni naszym wartościom jako wizjonerska, odważna i niekonwencjonalna marka, otwieramy nowe możliwości doznań z jazdy dzięki modelowi Sterrato, który stanowi radykalną interpretację koncepcji supersamochodu sportowego – skomentował Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Lamborghini.

Sterrato i jego sportowo-terenowy charakter

Huracán Sterrato został wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 610 KM i momencie obrotowym 560 Nm (przy 6500 obr./min.), połączony z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów i elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła z tylną blokadą mechanizmu różnicowego. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnych osiągów na nieutwardzonych i piaszczystych nawierzchniach, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 260 km/h.

– Dzięki koncepcji Sterrato połączyliśmy wrażenia za kierownicą supersamochodu sportowego i radość z jazdy samochodem rajdowym — wyjaśnił Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini. – Modele Lamborghini zawsze dostarczają emocji, Sterrato wznosi je na nowy poziom.

Nadwozie już na pierwszy rzut oka wyraża ideę, która przyświecała inżynierom Lamborghini przy projektowaniu modelu Sterrato. Prześwit został zwiększony o 44 mm w porównaniu z Huracán’em EVO, podobnie jak rozstaw kół przednich (+30 mm) i tylnych (+34 mm). Ponadto, wzmocniono podwozie m.in. o przednią aluminiową osłonę, tylny dyfuzor i solidne nadkola. Tylny wlot powietrza nie tylko podkreśla sportowy charakter modelu, ale także dostarcza czyste powietrze do silnika podczas jazdy po zakurzonych trasach.

Sterrato wyposażono w hamulce z aluminiowymi stałymi monoblokowymi zaciskami z sześcioma przednimi tłokami i czterema z tyłu oraz wentylowane i nawiercane krzyżowo tarcze węglowo-ceramiczne o średnicy 380 mm i grubości 38 mm z przodu i średnicy 356 mm i 32 mm mm grubości z tyłu. Zastosowano także specjalne opony Bridgestone Dueler: 235/40 R19 EF z przodu i 285/40 R19 z tyłu wraz z 19-calowymi felgami, które zapewnią zarówno maksymalną zdolność dostosowania się do każdych warunków i nawierzchni, jak i wyjątkowe emocje z jazdy.

Nowe rozwiązania i funkcje we wnętrzu

W standardzie wnętrze wykończone zostało tapicerką Alcantara Verde Sterrato. Ekran dotykowy zyskał nową grafikę, pojawił się także cyfrowy inklinometr ze wskaźnikiem pochylenia i przechyłu, kompas, wskaźnik współrzędnych geograficznych i kąta skrętu.

W zakresie usług pokładowych Sterrato wyposażono w system Lamborghini Connect zintegrowany z Amazon Alexa, aby dostosować funkcje samochodu, takie jak klimatyzacja i oświetlenie, a także sterowanie nawigacją, rozmowami telefonicznymi i rozrywką za pomocą prostych poleceń głosowych. Samochodem można również sterować zdalnie za pomocą aplikacji Lamborghini UNICA.

W Sterrato podłączono także system telemetryczny, który pozwala kierowcy monitorować osiągi i analizować dane za pośrednictwem aplikacji UNICA. Użytkownicy Apple Watch mogą również synchronizować informacje o tętnie z systemem telemetrycznym. Dostępny jest również Lamborghini Drive Recorder do rejestrowania wrażeń za kierownicą. Umożliwia on kierowcy nagrywanie filmów z najbardziej ekscytujących momentów jazdy.

Nowy Huracán Sterrato oferuje niemal nieograniczone możliwości personalizacji samochodu – dzięki programowi Lamborghini Ad Personam klienci mogą wybierać spośród 350 kolorów nadwozia i ponad 60 kolorów wnętrza ze skóry i alcantary.

Produkcja limitowanej edycji rozpocznie się w lutym 2023 roku.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *