Huracán Sterrato: ekskluzywne sportowo-terenowe Lamborghini debiutuje na targach Art Basel w Miami

Automobili Lamborghini prezentuje nowego Huracána Sterrato na targach Art Basel w Miami. Pierwszy supersportowy samochód został zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy na szutrowych nawierzchniach. Sterrato został wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 610 KM i momencie obrotowym 560 Nm. Produkcja limitowanej edycji rozpocznie się w lutym 2023 roku.

Huracán Sterrato oferuje zoptymalizowaną dynamikę jazdy, zapewniając doskonałą kontrolę na każdej nawierzchni, od autostrady po drogi szutrowe. W porównaniu z Huracánem EVO, Sterrato jest wyposażony w zaktualizowaną wersję systemu LDVI (Lamborghini Integrated Vehicle Dynamics), skalibrowane ustawienia trybów STRADA i SPORT oraz nowy, przeznaczony do warunków o niskiej przyczepności, RALLY.

– Wierni naszym wartościom jako wizjonerska, odważna i niekonwencjonalna marka, otwieramy nowe możliwości doznań z jazdy dzięki modelowi Sterrato, który stanowi radykalną interpretację koncepcji supersamochodu sportowego – skomentował Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Lamborghini.

Sterrato i jego sportowo-terenowy charakter

Huracán Sterrato został wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 610 KM i momencie obrotowym 560 Nm (przy 6500 obr./min.), połączony z 7-biegową dwusprzęgłową skrzynią biegów i elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła z tylną blokadą mechanizmu różnicowego. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnych osiągów na nieutwardzonych i piaszczystych nawierzchniach, przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 260 km/h.

– Dzięki koncepcji Sterrato połączyliśmy wrażenia za kierownicą supersamochodu sportowego i radość z jazdy samochodem rajdowym — wyjaśnił Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini. – Modele Lamborghini zawsze dostarczają emocji, Sterrato wznosi je na nowy poziom.

Nadwozie już na pierwszy rzut oka wyraża ideę, która przyświecała inżynierom Lamborghini przy projektowaniu modelu Sterrato. Prześwit został zwiększony o 44 mm w porównaniu z Huracán’em EVO, podobnie jak rozstaw kół przednich (+30 mm) i tylnych (+34 mm). Ponadto, wzmocniono podwozie m.in. o przednią aluminiową osłonę, tylny dyfuzor i solidne nadkola. Tylny wlot powietrza nie tylko podkreśla sportowy charakter modelu, ale także dostarcza czyste powietrze do silnika podczas jazdy po zakurzonych trasach.

Sterrato wyposażono w hamulce z aluminiowymi stałymi monoblokowymi zaciskami z sześcioma przednimi tłokami i czterema z tyłu oraz wentylowane i nawiercane krzyżowo tarcze węglowo-ceramiczne o średnicy 380 mm i grubości 38 mm z przodu i średnicy 356 mm i 32 mm mm grubości z tyłu. Zastosowano także specjalne opony Bridgestone Dueler: 235/40 R19 EF z przodu i 285/40 R19 z tyłu wraz z 19-calowymi felgami, które zapewnią zarówno maksymalną zdolność dostosowania się do każdych warunków i nawierzchni, jak i wyjątkowe emocje z jazdy.

Nowe rozwiązania i funkcje we wnętrzu

W standardzie wnętrze wykończone zostało tapicerką Alcantara Verde Sterrato. Ekran dotykowy zyskał nową grafikę, pojawił się także cyfrowy inklinometr ze wskaźnikiem pochylenia i przechyłu, kompas, wskaźnik współrzędnych geograficznych i kąta skrętu.

W zakresie usług pokładowych Sterrato wyposażono w system Lamborghini Connect zintegrowany z Amazon Alexa, aby dostosować funkcje samochodu, takie jak klimatyzacja i oświetlenie, a także sterowanie nawigacją, rozmowami telefonicznymi i rozrywką za pomocą prostych poleceń głosowych. Samochodem można również sterować zdalnie za pomocą aplikacji Lamborghini UNICA.

W Sterrato podłączono także system telemetryczny, który pozwala kierowcy monitorować osiągi i analizować dane za pośrednictwem aplikacji UNICA. Użytkownicy Apple Watch mogą również synchronizować informacje o tętnie z systemem telemetrycznym. Dostępny jest również Lamborghini Drive Recorder do rejestrowania wrażeń za kierownicą. Umożliwia on kierowcy nagrywanie filmów z najbardziej ekscytujących momentów jazdy.

Nowy Huracán Sterrato oferuje niemal nieograniczone możliwości personalizacji samochodu – dzięki programowi Lamborghini Ad Personam klienci mogą wybierać spośród 350 kolorów nadwozia i ponad 60 kolorów wnętrza ze skóry i alcantary.

Produkcja limitowanej edycji rozpocznie się w lutym 2023 roku.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

One thought on “Huracán Sterrato: ekskluzywne sportowo-terenowe Lamborghini debiutuje na targach Art Basel w Miami

Skomentuj Katarzyna Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *