Jak powstaje silnik limitowanej CUPRY Formentor VZ5?

  • Pięciocylindrowy silnik modelu CUPRA Formentor VZ5 jest efektem pracy inżynierów, której celem jest zapewnienie maksymalnych osiągów pojazdu. Każda z jednostek napędowych składa się z 500 części, do której złożenia potrzeba ok. 40 osób. Tym samym, dziennie powstaje 77 silników.
  • Zaprojektowana i wyprodukowana w fabryce SEAT-a w Martorell limitowana edycja VZ5 modelu CUPRA Formentor jest ostatecznym wyrazem sportowego charakteru.
  • Produkcja najmocniejszego modelu w gamie hiszpańskiego producenta ograniczona jest do 7 000 egzemplarzy na całym świecie.

Jednostka napędowa CUPRY Formentor VZ5, najmocniejszego modelu marki, powstaje dzięki pracy inżynierów z dokładnością co do milimetra. Projekt modelu auta powstał w fabryce SEAT-a w Martorell pod Barceloną. Tam również samochód jest produkowany. Montaż pięciocylindrowego silnika odbywa się na wysokowydajnej linii produkcyjnej Grupy Volkswagen w fabryce Audi Hungaria w węgierskiej miejscowości Győr. Proces jest przeprowadzany z drobiazgową, ręczną precyzją tak, aby zapewnić maksymalną wydajność jednostki.

Dzieło doskonałego rzemiosła

– Rzemiosło jest niezbędne w produkcji tak ekskluzywnego, wysokowydajnego silnika, jak tego znajdującego się w modelu CUPRA Formentor VZ5 – wyjaśnia Robert Buttenhauser, członek zarządu ds. produkcji układów napędowych w firmie Audi Hungaria. Biorąc pod uwagę wyjątkowość i złożoność tej jednostki napędowej, dbałość o szczegóły jest szczególnie ważna.

Precyzyjna produkcja

Pojedynczy silnik VZ5 składa się z 500 części, a do jego złożenia potrzeba około 40 osób. W ten sposób dziennie produkowanych jest 77 silników, co przekłada się na ekskluzywność tego modelu. Limitowana edycja CUPRY Formentor liczy 7000 egzemplarzy. Samochód został stworzony z myślą o entuzjastach wysokich osiągów. Model, którego nazwa pochodzi od hiszpańskiego słowa veloz (hiszp.: szybki), podkreśla sportowy charakter samochodu z silnikiem spalinowym hiszpańskiej marki.

– CUPRA Formentor VZ5 na nowo definiuje możliwości inżynierii i przesuwa moc pojazdu na jeszcze wyższy poziom. Charakterystyczny dźwięk pięciocylindrowego silnika CUPRY Formentor VZ5 budzi natychmiastowe emocje i wyznacza nowe standardy w segmencie sportowych crossover’ów – stwierdza Christoph Vierling, dyrektor ds. rozwoju całych pojazdów i podwozi marki CUPRA.

Testy wydajności, którym poddawana jest jednostka napędowa CUPRY Formentor VZ5, są równie wyjątkowe jak sam pojazd. Wszystkie silniki są testowane na jednej linii. By osiągnąć 390 KM mocy wyjściowej, każda z jednostek napędowych jest uruchamiana, a jej działanie testowane jest jeszcze przed zamontowaniem silnika w samochodzie.

Dane techniczne dotyczące modelu CUPRA Formentor VZ5:

  • 5-cylindrowy silnik
  • Moc: 390 KM
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie)
  • 20-calowe felgi aluminiowe
  • 18-calowe hamulce z sześciotłokowymi zaciskami (375 mm x 36 mm)

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *