Jak wydłużyć żywotność baterii w samochodzie hybrydowym? Mechanicy rozwiewają wątpliwości

W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku, w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. nastąpił wzrost rejestracji samochodów z napędem hybrydowym o 26,6%.[1] Istnieją istotne aspekty związane z użytkowaniem baterii, które dotyczą sposobów zwiększenia ich żywotności. Styl jazdy, korzystanie z opon przeznaczonych do aut hybrydowych czy aktualizacje oprogramowania – to tylko niektóre zagadnienia, na które wskazuje ekspert sieci Q Service Castrol.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu br. w Polsce zarejestrowano łącznie 17,5 tys. egzemplarzy pełnych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV).[2] W jaki sposób zadbać o baterie w samochodzie, aby przedłużyć ich żywotność? Ekspert sieci serwisowej Q Service Castrol dzieli się wskazówkami na ten temat.

Po pierwsze – płynna jazda

W praktyce oznacza to delikatne operowanie gazem, czy minimalizację nagłych hamowań i przyspieszeń przy prowadzeniu auta oraz w miarę możliwości utrzymywanie stałej prędkości, korzystanie z hamowania rekuperacyjnego. Dzięki temu wydłuża się pracę napędu elektrycznego, natomiast zmniejsza zużycie benzyny.

– Kupując samochód hybrydowy lub elektryczny, celem kierowcy jest przede wszystkim oszczędzanie. Przy mocniejszym dodawaniu gazu, bateria w samochodzie jest mocno obciążona, szybciej się zużywa, a to z kolei skraca jej żywotność – tłumaczy Michał Surowiński, właściciel warsztatu Q SERVICE CASTROL AUTO-BODO M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.

Korzystaj regularnie

Baterie w samochodach hybrydowych gorzej tolerują dłuższe przestoje. Dobrze jest unikać pozostawiania ich na niskim poziomie naładowania. W efekcie może to doprowadzić do rozładowania baterii, a tym samym skrócenia jej żywotności.

Ważną kwestią jest również utrzymywanie właściwej temperatury baterii. Zalecane jest parkowanie pojazdu w miejscach zacienionych oraz w garażu w trakcie upałów. Akumulatory w samochodach źle znoszą ekstremalne wartości temperatur.

– Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora. Ten przy nieodpowiednim eksploatowaniu częściej się rozładowuje – stwierdza Michał Surowiński.

Opony też są ważne

Mechanicy podpowiadają, by wybierać opony o niskim oporze toczenia, co pomoże zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego i zwiększyć wydajność hybrydowego napędu.

– Wiele osób nie docenia wagi odpowiednich opon. Dla samochodów zelektryfikowanych dedykowane są modele o niższym oporze toczenia. Takie rozwiązanie może w znaczny sposób wpłynąć na zasięg pojazdu z układem elektrycznym, ponieważ w rzeczywisty sposób zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy. Przybliżona wartość różnicy przy oponach z oceną „A”, a pojazdem z oponami „E” wynosi około 7,5 proc. Wszystko po to, by w znaczący sposób ułatwić ekonomiczny styl jazdy – dodaje Surowiński.

Pamiętaj o przeglądach technicznych i aktualizacjach oprogramowania

Regularne wizyty w warsztacie i konserwacja pojazdu to klucz do zachowania baterii w dobrej kondycji. Ekspert podpowiada, by sprawdzać, czy takie części jak filtry, układ chłodzenia oraz osprzęt chroniący baterię pozostają w dobrym stanie.

– Warto raz na jakiś czas skontrolować w warsztacie osprzęt i inne elementy baterii, tj. rolki, paski, alternator i sterowniki. Są to części, które ochraniają baterię z zewnątrz i są najbardziej narażone na zużycie. Dodatkowo, większość samochodów hybrydowych uruchamiana jest z alternatora, dlatego tak ważna jest odpowiednia dbałość o te elementy – przyznaje Michał Surowiński.


[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/eRejestracje/Wrzesien-2023

[2] https://www.bankier.pl/moto/rekordowy-wrzesien-w-salonach-samochodowych-sprzedaz-nowych-aut-napedzaja-hybrydy-14137/

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *