Jak wydłużyć żywotność baterii w samochodzie hybrydowym? Mechanicy rozwiewają wątpliwości

W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku, w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. nastąpił wzrost rejestracji samochodów z napędem hybrydowym o 26,6%.[1] Istnieją istotne aspekty związane z użytkowaniem baterii, które dotyczą sposobów zwiększenia ich żywotności. Styl jazdy, korzystanie z opon przeznaczonych do aut hybrydowych czy aktualizacje oprogramowania – to tylko niektóre zagadnienia, na które wskazuje ekspert sieci Q Service Castrol.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu br. w Polsce zarejestrowano łącznie 17,5 tys. egzemplarzy pełnych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV).[2] W jaki sposób zadbać o baterie w samochodzie, aby przedłużyć ich żywotność? Ekspert sieci serwisowej Q Service Castrol dzieli się wskazówkami na ten temat.

Po pierwsze – płynna jazda

W praktyce oznacza to delikatne operowanie gazem, czy minimalizację nagłych hamowań i przyspieszeń przy prowadzeniu auta oraz w miarę możliwości utrzymywanie stałej prędkości, korzystanie z hamowania rekuperacyjnego. Dzięki temu wydłuża się pracę napędu elektrycznego, natomiast zmniejsza zużycie benzyny.

– Kupując samochód hybrydowy lub elektryczny, celem kierowcy jest przede wszystkim oszczędzanie. Przy mocniejszym dodawaniu gazu, bateria w samochodzie jest mocno obciążona, szybciej się zużywa, a to z kolei skraca jej żywotność – tłumaczy Michał Surowiński, właściciel warsztatu Q SERVICE CASTROL AUTO-BODO M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.

Korzystaj regularnie

Baterie w samochodach hybrydowych gorzej tolerują dłuższe przestoje. Dobrze jest unikać pozostawiania ich na niskim poziomie naładowania. W efekcie może to doprowadzić do rozładowania baterii, a tym samym skrócenia jej żywotności.

Ważną kwestią jest również utrzymywanie właściwej temperatury baterii. Zalecane jest parkowanie pojazdu w miejscach zacienionych oraz w garażu w trakcie upałów. Akumulatory w samochodach źle znoszą ekstremalne wartości temperatur.

– Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora. Ten przy nieodpowiednim eksploatowaniu częściej się rozładowuje – stwierdza Michał Surowiński.

Opony też są ważne

Mechanicy podpowiadają, by wybierać opony o niskim oporze toczenia, co pomoże zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego i zwiększyć wydajność hybrydowego napędu.

– Wiele osób nie docenia wagi odpowiednich opon. Dla samochodów zelektryfikowanych dedykowane są modele o niższym oporze toczenia. Takie rozwiązanie może w znaczny sposób wpłynąć na zasięg pojazdu z układem elektrycznym, ponieważ w rzeczywisty sposób zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy. Przybliżona wartość różnicy przy oponach z oceną „A”, a pojazdem z oponami „E” wynosi około 7,5 proc. Wszystko po to, by w znaczący sposób ułatwić ekonomiczny styl jazdy – dodaje Surowiński.

Pamiętaj o przeglądach technicznych i aktualizacjach oprogramowania

Regularne wizyty w warsztacie i konserwacja pojazdu to klucz do zachowania baterii w dobrej kondycji. Ekspert podpowiada, by sprawdzać, czy takie części jak filtry, układ chłodzenia oraz osprzęt chroniący baterię pozostają w dobrym stanie.

– Warto raz na jakiś czas skontrolować w warsztacie osprzęt i inne elementy baterii, tj. rolki, paski, alternator i sterowniki. Są to części, które ochraniają baterię z zewnątrz i są najbardziej narażone na zużycie. Dodatkowo, większość samochodów hybrydowych uruchamiana jest z alternatora, dlatego tak ważna jest odpowiednia dbałość o te elementy – przyznaje Michał Surowiński.


[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/eRejestracje/Wrzesien-2023

[2] https://www.bankier.pl/moto/rekordowy-wrzesien-w-salonach-samochodowych-sprzedaz-nowych-aut-napedzaja-hybrydy-14137/

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *