Praktyka

Jak wydłużyć żywotność baterii w samochodzie hybrydowym? Mechanicy rozwiewają wątpliwości

W porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku, w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. nastąpił wzrost rejestracji samochodów z napędem hybrydowym o 26,6%.[1] Istnieją istotne aspekty związane z użytkowaniem baterii, które dotyczą sposobów zwiększenia ich żywotności. Styl jazdy, korzystanie z opon przeznaczonych do aut hybrydowych czy aktualizacje oprogramowania – to tylko niektóre zagadnienia, na które wskazuje ekspert sieci Q Service Castrol.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego we wrześniu br. w Polsce zarejestrowano łącznie 17,5 tys. egzemplarzy pełnych (HEV) i miękkich hybryd (MHEV).[2] W jaki sposób zadbać o baterie w samochodzie, aby przedłużyć ich żywotność? Ekspert sieci serwisowej Q Service Castrol dzieli się wskazówkami na ten temat.

Po pierwsze – płynna jazda

W praktyce oznacza to delikatne operowanie gazem, czy minimalizację nagłych hamowań i przyspieszeń przy prowadzeniu auta oraz w miarę możliwości utrzymywanie stałej prędkości, korzystanie z hamowania rekuperacyjnego. Dzięki temu wydłuża się pracę napędu elektrycznego, natomiast zmniejsza zużycie benzyny.

– Kupując samochód hybrydowy lub elektryczny, celem kierowcy jest przede wszystkim oszczędzanie. Przy mocniejszym dodawaniu gazu, bateria w samochodzie jest mocno obciążona, szybciej się zużywa, a to z kolei skraca jej żywotność – tłumaczy Michał Surowiński, właściciel warsztatu Q SERVICE CASTROL AUTO-BODO M.M.K Michał Surowiński w Łodzi.

Korzystaj regularnie

Baterie w samochodach hybrydowych gorzej tolerują dłuższe przestoje. Dobrze jest unikać pozostawiania ich na niskim poziomie naładowania. W efekcie może to doprowadzić do rozładowania baterii, a tym samym skrócenia jej żywotności.

Ważną kwestią jest również utrzymywanie właściwej temperatury baterii. Zalecane jest parkowanie pojazdu w miejscach zacienionych oraz w garażu w trakcie upałów. Akumulatory w samochodach źle znoszą ekstremalne wartości temperatur.

– Dodatkowo przypominamy o właściwym testowaniu akumulatora o pojemności 12 V w samochodzie hybrydowym. Często zdarza się, że kierowcy wykorzystują możliwości baterii trakcyjnej do maksimum, na niekorzyść małego akumulatora. Ten przy nieodpowiednim eksploatowaniu częściej się rozładowuje – stwierdza Michał Surowiński.

Opony też są ważne

Mechanicy podpowiadają, by wybierać opony o niskim oporze toczenia, co pomoże zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego i zwiększyć wydajność hybrydowego napędu.

– Wiele osób nie docenia wagi odpowiednich opon. Dla samochodów zelektryfikowanych dedykowane są modele o niższym oporze toczenia. Takie rozwiązanie może w znaczny sposób wpłynąć na zasięg pojazdu z układem elektrycznym, ponieważ w rzeczywisty sposób zmniejsza się zużycie energii podczas jazdy. Przybliżona wartość różnicy przy oponach z oceną „A”, a pojazdem z oponami „E” wynosi około 7,5 proc. Wszystko po to, by w znaczący sposób ułatwić ekonomiczny styl jazdy – dodaje Surowiński.

Pamiętaj o przeglądach technicznych i aktualizacjach oprogramowania

Regularne wizyty w warsztacie i konserwacja pojazdu to klucz do zachowania baterii w dobrej kondycji. Ekspert podpowiada, by sprawdzać, czy takie części jak filtry, układ chłodzenia oraz osprzęt chroniący baterię pozostają w dobrym stanie.

– Warto raz na jakiś czas skontrolować w warsztacie osprzęt i inne elementy baterii, tj. rolki, paski, alternator i sterowniki. Są to części, które ochraniają baterię z zewnątrz i są najbardziej narażone na zużycie. Dodatkowo, większość samochodów hybrydowych uruchamiana jest z alternatora, dlatego tak ważna jest odpowiednia dbałość o te elementy – przyznaje Michał Surowiński.


[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/eRejestracje/Wrzesien-2023

[2] https://www.bankier.pl/moto/rekordowy-wrzesien-w-salonach-samochodowych-sprzedaz-nowych-aut-napedzaja-hybrydy-14137/

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *