Technologia

Kulisy powstawania Exponential Experience: CUPRA łącznikiem między światem fizycznym a wirtualnym

  • Hiszpańska marka stworzyła Exponential Experience, czyli pierwsze w historii wyścigi elektryczne, które łączą świat wirtualny i rzeczywisty.
  • Użytkownicy będą mieli okazję prowadzić elektryczny model UrbanRebel Racing Concept doświadczając jednocześnie wirtualnych wrażeń.
  • Podczas prac rozwojowych projektu największym wyzwaniem było zmniejszenie opóźnień, aby odczucia kierowcy odpowiadały obrazom, które widzi.
  • Zespół składający się z ponad 35 osób spędził półtora roku na opracowywaniu i testowaniu Exponential Experience, przy współpracy z kierowcami CUPRA – Adrienem Tambay i Jordi Gené.

Za pośrednictwem Exponential Experience, CUPRA dostarcza pełnej gamy emocji związanych z jazdą samochodem elektrycznym. Łącząc wirtualny i rzeczywisty świat motorsportu, tworzy fascynującą formę rozrywki. Hiszpańska marka zamierza w ten sposób zaangażować pokolenie Z poprzez cyfrowy koncept, który doskonale wyraża ideę grywalizacji.

–  CUPRA nie ogranicza się tylko do opowiadania historii. Naszym celem jest aktywne ich przeżywanie i właśnie dlatego chcemy wprowadzać je w rzeczywistość. Storytelling zawsze stanowił nieodłączny element naszej marki, i jesteśmy szczęśliwi, że dzięki Exponential Experience możemy zamieniać nasze słowa w konkretne działania – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Od gier wideo po tor wyścigowy

Aby zrealizować ten niekonwencjonalny pomysł, zespół CUPRA, składający się z ponad 35 osób, w tym projektantów, inżynierów i kierowców, poświęcił półtora roku na planowanie, opracowywanie i testowanie Exponential Experience we współpracy z partnerem, firmą Breach. Było to jedno z najodważniejszych i najbardziej wymagających wyzwań dla norweskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu wizualnym gier wideo.

Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z podobną propozycją, jaką złożyła nam marka CUPRA. Tworzenie wirtualnej rzeczywistości w poruszającym się samochodzie nie jest czymś, co mamy możliwość robienia na co dzień. Było to więc dla nas wielkie wyzwanie, ale ostatecznie jesteśmy niezwykle dumni z efektu – wyjaśnia Andreas Weibye, specjalista ds. programowania w firmie Breach.

Wymagający wyścig

Największym wyzwaniem, z którym musiało poradzić sobie Exponential Experience, zminimalizowanie opóźnienia między wprowadzeniem wirtualnego bodźca a realną reakcją. Wynika to z konieczności uwzględnienia dwóch zmiennych – śledzenia ruchu samochodu i jednoczesnych ruchów głowy kierowcy. W celu rozwiązania tego problemu, CUPRA opracowała zaawansowaną strukturę IT z wykorzystaniem czujników, kilku funkcji bezpieczeństwa oraz dwukierunkowej komunikacji z elektroniką pojazdu.

Każda milisekunda ma znaczenie. Dlatego musieliśmy zagwarantować precyzyjne śledzenie samochodu i zestawu VR, aby w każdej chwili odzwierciedlać ich rzeczywistą pozycję i orientację. To niezwykle istotne, aby każdy, kto wsiądzie za kierownicę, mógł autentycznie odczuć, że doznania, które przeżywa, harmonijnie współgrają z dynamicznymi obrazami, które widzi – wyjaśnia Ivan Valencia, kierownik projektu Exponential Experience firmy CUPRA.

Przyszłość bez ograniczeń

W trakcie opracowywania projektu przeprowadzono liczne testy w Martorell oraz na zamkniętych obszarach lotniska w Gironie. Cały proces trwał aż do momentu, gdy po raz pierwszy możliwe było doświadczenie Exponential Experience w kwietniu 2023 roku podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie na lotnisku Tempelhof. Wśród szczęśliwych uczestników wybranych do przetestowania tego innowacyjnego doświadczenia byli również kierowcy CUPRA – Adrien Tambay i Jordi Gené, którzy brali udział w rozwoju tego innowacyjnego projektu. Wśród grona testerów znalazł się także dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA Wayne Griffiths, ambasador marki Marc ter Stegen oraz kierowczyni wyścigowa Klara Andersson.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *