Kulisy powstawania Exponential Experience: CUPRA łącznikiem między światem fizycznym a wirtualnym

  • Hiszpańska marka stworzyła Exponential Experience, czyli pierwsze w historii wyścigi elektryczne, które łączą świat wirtualny i rzeczywisty.
  • Użytkownicy będą mieli okazję prowadzić elektryczny model UrbanRebel Racing Concept doświadczając jednocześnie wirtualnych wrażeń.
  • Podczas prac rozwojowych projektu największym wyzwaniem było zmniejszenie opóźnień, aby odczucia kierowcy odpowiadały obrazom, które widzi.
  • Zespół składający się z ponad 35 osób spędził półtora roku na opracowywaniu i testowaniu Exponential Experience, przy współpracy z kierowcami CUPRA – Adrienem Tambay i Jordi Gené.

Za pośrednictwem Exponential Experience, CUPRA dostarcza pełnej gamy emocji związanych z jazdą samochodem elektrycznym. Łącząc wirtualny i rzeczywisty świat motorsportu, tworzy fascynującą formę rozrywki. Hiszpańska marka zamierza w ten sposób zaangażować pokolenie Z poprzez cyfrowy koncept, który doskonale wyraża ideę grywalizacji.

–  CUPRA nie ogranicza się tylko do opowiadania historii. Naszym celem jest aktywne ich przeżywanie i właśnie dlatego chcemy wprowadzać je w rzeczywistość. Storytelling zawsze stanowił nieodłączny element naszej marki, i jesteśmy szczęśliwi, że dzięki Exponential Experience możemy zamieniać nasze słowa w konkretne działania – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Od gier wideo po tor wyścigowy

Aby zrealizować ten niekonwencjonalny pomysł, zespół CUPRA, składający się z ponad 35 osób, w tym projektantów, inżynierów i kierowców, poświęcił półtora roku na planowanie, opracowywanie i testowanie Exponential Experience we współpracy z partnerem, firmą Breach. Było to jedno z najodważniejszych i najbardziej wymagających wyzwań dla norweskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu wizualnym gier wideo.

Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z podobną propozycją, jaką złożyła nam marka CUPRA. Tworzenie wirtualnej rzeczywistości w poruszającym się samochodzie nie jest czymś, co mamy możliwość robienia na co dzień. Było to więc dla nas wielkie wyzwanie, ale ostatecznie jesteśmy niezwykle dumni z efektu – wyjaśnia Andreas Weibye, specjalista ds. programowania w firmie Breach.

Wymagający wyścig

Największym wyzwaniem, z którym musiało poradzić sobie Exponential Experience, zminimalizowanie opóźnienia między wprowadzeniem wirtualnego bodźca a realną reakcją. Wynika to z konieczności uwzględnienia dwóch zmiennych – śledzenia ruchu samochodu i jednoczesnych ruchów głowy kierowcy. W celu rozwiązania tego problemu, CUPRA opracowała zaawansowaną strukturę IT z wykorzystaniem czujników, kilku funkcji bezpieczeństwa oraz dwukierunkowej komunikacji z elektroniką pojazdu.

Każda milisekunda ma znaczenie. Dlatego musieliśmy zagwarantować precyzyjne śledzenie samochodu i zestawu VR, aby w każdej chwili odzwierciedlać ich rzeczywistą pozycję i orientację. To niezwykle istotne, aby każdy, kto wsiądzie za kierownicę, mógł autentycznie odczuć, że doznania, które przeżywa, harmonijnie współgrają z dynamicznymi obrazami, które widzi – wyjaśnia Ivan Valencia, kierownik projektu Exponential Experience firmy CUPRA.

Przyszłość bez ograniczeń

W trakcie opracowywania projektu przeprowadzono liczne testy w Martorell oraz na zamkniętych obszarach lotniska w Gironie. Cały proces trwał aż do momentu, gdy po raz pierwszy możliwe było doświadczenie Exponential Experience w kwietniu 2023 roku podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie na lotnisku Tempelhof. Wśród szczęśliwych uczestników wybranych do przetestowania tego innowacyjnego doświadczenia byli również kierowcy CUPRA – Adrien Tambay i Jordi Gené, którzy brali udział w rozwoju tego innowacyjnego projektu. Wśród grona testerów znalazł się także dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA Wayne Griffiths, ambasador marki Marc ter Stegen oraz kierowczyni wyścigowa Klara Andersson.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *