Kulisy powstawania Exponential Experience: CUPRA łącznikiem między światem fizycznym a wirtualnym

  • Hiszpańska marka stworzyła Exponential Experience, czyli pierwsze w historii wyścigi elektryczne, które łączą świat wirtualny i rzeczywisty.
  • Użytkownicy będą mieli okazję prowadzić elektryczny model UrbanRebel Racing Concept doświadczając jednocześnie wirtualnych wrażeń.
  • Podczas prac rozwojowych projektu największym wyzwaniem było zmniejszenie opóźnień, aby odczucia kierowcy odpowiadały obrazom, które widzi.
  • Zespół składający się z ponad 35 osób spędził półtora roku na opracowywaniu i testowaniu Exponential Experience, przy współpracy z kierowcami CUPRA – Adrienem Tambay i Jordi Gené.

Za pośrednictwem Exponential Experience, CUPRA dostarcza pełnej gamy emocji związanych z jazdą samochodem elektrycznym. Łącząc wirtualny i rzeczywisty świat motorsportu, tworzy fascynującą formę rozrywki. Hiszpańska marka zamierza w ten sposób zaangażować pokolenie Z poprzez cyfrowy koncept, który doskonale wyraża ideę grywalizacji.

–  CUPRA nie ogranicza się tylko do opowiadania historii. Naszym celem jest aktywne ich przeżywanie i właśnie dlatego chcemy wprowadzać je w rzeczywistość. Storytelling zawsze stanowił nieodłączny element naszej marki, i jesteśmy szczęśliwi, że dzięki Exponential Experience możemy zamieniać nasze słowa w konkretne działania – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Od gier wideo po tor wyścigowy

Aby zrealizować ten niekonwencjonalny pomysł, zespół CUPRA, składający się z ponad 35 osób, w tym projektantów, inżynierów i kierowców, poświęcił półtora roku na planowanie, opracowywanie i testowanie Exponential Experience we współpracy z partnerem, firmą Breach. Było to jedno z najodważniejszych i najbardziej wymagających wyzwań dla norweskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu wizualnym gier wideo.

Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z podobną propozycją, jaką złożyła nam marka CUPRA. Tworzenie wirtualnej rzeczywistości w poruszającym się samochodzie nie jest czymś, co mamy możliwość robienia na co dzień. Było to więc dla nas wielkie wyzwanie, ale ostatecznie jesteśmy niezwykle dumni z efektu – wyjaśnia Andreas Weibye, specjalista ds. programowania w firmie Breach.

Wymagający wyścig

Największym wyzwaniem, z którym musiało poradzić sobie Exponential Experience, zminimalizowanie opóźnienia między wprowadzeniem wirtualnego bodźca a realną reakcją. Wynika to z konieczności uwzględnienia dwóch zmiennych – śledzenia ruchu samochodu i jednoczesnych ruchów głowy kierowcy. W celu rozwiązania tego problemu, CUPRA opracowała zaawansowaną strukturę IT z wykorzystaniem czujników, kilku funkcji bezpieczeństwa oraz dwukierunkowej komunikacji z elektroniką pojazdu.

Każda milisekunda ma znaczenie. Dlatego musieliśmy zagwarantować precyzyjne śledzenie samochodu i zestawu VR, aby w każdej chwili odzwierciedlać ich rzeczywistą pozycję i orientację. To niezwykle istotne, aby każdy, kto wsiądzie za kierownicę, mógł autentycznie odczuć, że doznania, które przeżywa, harmonijnie współgrają z dynamicznymi obrazami, które widzi – wyjaśnia Ivan Valencia, kierownik projektu Exponential Experience firmy CUPRA.

Przyszłość bez ograniczeń

W trakcie opracowywania projektu przeprowadzono liczne testy w Martorell oraz na zamkniętych obszarach lotniska w Gironie. Cały proces trwał aż do momentu, gdy po raz pierwszy możliwe było doświadczenie Exponential Experience w kwietniu 2023 roku podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie na lotnisku Tempelhof. Wśród szczęśliwych uczestników wybranych do przetestowania tego innowacyjnego doświadczenia byli również kierowcy CUPRA – Adrien Tambay i Jordi Gené, którzy brali udział w rozwoju tego innowacyjnego projektu. Wśród grona testerów znalazł się także dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA Wayne Griffiths, ambasador marki Marc ter Stegen oraz kierowczyni wyścigowa Klara Andersson.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *