Technologia

Kulisy powstawania Exponential Experience: CUPRA łącznikiem między światem fizycznym a wirtualnym

  • Hiszpańska marka stworzyła Exponential Experience, czyli pierwsze w historii wyścigi elektryczne, które łączą świat wirtualny i rzeczywisty.
  • Użytkownicy będą mieli okazję prowadzić elektryczny model UrbanRebel Racing Concept doświadczając jednocześnie wirtualnych wrażeń.
  • Podczas prac rozwojowych projektu największym wyzwaniem było zmniejszenie opóźnień, aby odczucia kierowcy odpowiadały obrazom, które widzi.
  • Zespół składający się z ponad 35 osób spędził półtora roku na opracowywaniu i testowaniu Exponential Experience, przy współpracy z kierowcami CUPRA – Adrienem Tambay i Jordi Gené.

Za pośrednictwem Exponential Experience, CUPRA dostarcza pełnej gamy emocji związanych z jazdą samochodem elektrycznym. Łącząc wirtualny i rzeczywisty świat motorsportu, tworzy fascynującą formę rozrywki. Hiszpańska marka zamierza w ten sposób zaangażować pokolenie Z poprzez cyfrowy koncept, który doskonale wyraża ideę grywalizacji.

–  CUPRA nie ogranicza się tylko do opowiadania historii. Naszym celem jest aktywne ich przeżywanie i właśnie dlatego chcemy wprowadzać je w rzeczywistość. Storytelling zawsze stanowił nieodłączny element naszej marki, i jesteśmy szczęśliwi, że dzięki Exponential Experience możemy zamieniać nasze słowa w konkretne działania – tłumaczy Sven Schuwirth, dyrektor operacyjny marki CUPRA.

Od gier wideo po tor wyścigowy

Aby zrealizować ten niekonwencjonalny pomysł, zespół CUPRA, składający się z ponad 35 osób, w tym projektantów, inżynierów i kierowców, poświęcił półtora roku na planowanie, opracowywanie i testowanie Exponential Experience we współpracy z partnerem, firmą Breach. Było to jedno z najodważniejszych i najbardziej wymagających wyzwań dla norweskiej firmy specjalizującej się w projektowaniu wizualnym gier wideo.

Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z podobną propozycją, jaką złożyła nam marka CUPRA. Tworzenie wirtualnej rzeczywistości w poruszającym się samochodzie nie jest czymś, co mamy możliwość robienia na co dzień. Było to więc dla nas wielkie wyzwanie, ale ostatecznie jesteśmy niezwykle dumni z efektu – wyjaśnia Andreas Weibye, specjalista ds. programowania w firmie Breach.

Wymagający wyścig

Największym wyzwaniem, z którym musiało poradzić sobie Exponential Experience, zminimalizowanie opóźnienia między wprowadzeniem wirtualnego bodźca a realną reakcją. Wynika to z konieczności uwzględnienia dwóch zmiennych – śledzenia ruchu samochodu i jednoczesnych ruchów głowy kierowcy. W celu rozwiązania tego problemu, CUPRA opracowała zaawansowaną strukturę IT z wykorzystaniem czujników, kilku funkcji bezpieczeństwa oraz dwukierunkowej komunikacji z elektroniką pojazdu.

Każda milisekunda ma znaczenie. Dlatego musieliśmy zagwarantować precyzyjne śledzenie samochodu i zestawu VR, aby w każdej chwili odzwierciedlać ich rzeczywistą pozycję i orientację. To niezwykle istotne, aby każdy, kto wsiądzie za kierownicę, mógł autentycznie odczuć, że doznania, które przeżywa, harmonijnie współgrają z dynamicznymi obrazami, które widzi – wyjaśnia Ivan Valencia, kierownik projektu Exponential Experience firmy CUPRA.

Przyszłość bez ograniczeń

W trakcie opracowywania projektu przeprowadzono liczne testy w Martorell oraz na zamkniętych obszarach lotniska w Gironie. Cały proces trwał aż do momentu, gdy po raz pierwszy możliwe było doświadczenie Exponential Experience w kwietniu 2023 roku podczas wydarzenia Exponential Impulse w Berlinie na lotnisku Tempelhof. Wśród szczęśliwych uczestników wybranych do przetestowania tego innowacyjnego doświadczenia byli również kierowcy CUPRA – Adrien Tambay i Jordi Gené, którzy brali udział w rozwoju tego innowacyjnego projektu. Wśród grona testerów znalazł się także dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA Wayne Griffiths, ambasador marki Marc ter Stegen oraz kierowczyni wyścigowa Klara Andersson.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *