Lamborghini prezentuje pierwszy model hybrydowy

Lamborghini ujawniło szczegóły pierwszego super sportowego samochodu hybrydowego HPEV (High Performance Electrified Vehicle), o nazwie kodowej LB744, który wkrótce zadebiutuje na rynku. Premiera zbiegnie się z 60. rocznicą powstania włoskiej marki. To także nowy standard w zakresie osiągów i przyjemności z jazdy:  zmodernizowana architektura z nowoczesnym układem napędowym zapewnia łącznie ponad 1000 KM, łącząc moc 12-cylindrowego silnika spalinowego z trzema silnikami elektrycznymi i dwusprzęgłową skrzynią biegów.

Lamborghini LB744 prezentuje niespotykany dotąd układ silnika V12 o pojemności 6,5 litra, który umieszczony jest centralnie z tyłu pojazdu. Jednostka uzupełniona jest trzema silnikami elektrycznymi, z których jeden zintegrowano z nową dwusprzęgłową skrzynią biegów o ośmiu przełożeniach. Ta jest umieszczona poprzecznie i po raz pierwszy zamontowana za silnikiem spalinowym. W miejscu, które od czasów Lamborghini Countach stanowi tunel przekładniowy, znajduje się teraz akumulator litowo-jonowy, który zasila silniki elektryczne. Dzięki zwiększonej mocy przy niskich obrotach umożliwiają one zmniejszenie emisji CO2 o 30%, w porównaniu z modelem Lamborghini Aventador Ultimae[1].

Unikalna architektura

Marka Lamborghini od początku swojego istnienia kojarzona jest z silnikiem V12. Pierwszym modelem, który został wyposażony w ten kultowy silnik, był legendarny 350GT, który został wprowadzony na rynek w 1963 roku. W 2019 roku marka po raz pierwszy zdecydowała się na połączenie 12-cylindrowego silnika spalinowego z napędem elektrycznym. Pionierem był model Sián, który wykorzystywał silnik elektryczny o mocy 25 kW.

Przy okazji premiery pierwszego hybrydowego modelu, włoska marka wprowadza zupełnie nową architekturę pojazdu oraz kolejną generację silnika V12. Samochód został wprowadzony jako pierwszy pojazd High Performance Electrified Vehicle – HPEV, czyli super samochód typu plug-in wyposażony w lekki akumulator litowo-jonowy, umieszczony w tunelu przekładniowym w centralnej części podwozia. Jest to innowacyjne rozwiązanie, zaprojektowane w celu zmniejszenia emisji w porównaniu z poprzednim modelem V12, jednocześnie zapewniające maksymalną wydajność.

Elektryczny napęd na cztery koła

LB744 zachowuje jedną z najważniejszych tradycji Lamborghini jaką jest napęd na cztery koła. Oprócz silnika spalinowego, który dostarcza moc do tylnych kół, para silników elektrycznych zadebiutowała teraz na osi przedniej, a każdy z nich zapewnia przyczepność jednemu z przednich kół. Trzeci silnik elektryczny, umieszczony został nad ośmiobiegową dwusprzęgłową skrzynią i dostarcza moc na tylne koła, w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków na drodze. Dzięki temu połączeniu maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm, a maksymalna moc silnika 1015 KM.

Samochód został wyposażony  w akumulator o wymiarach 15,5 cm długości, 30,1 cm wysokości oraz 24 cm szerokości o pojemności 3,8 kWh. Pojazd może być ładowany z zewnętrznego źródła prądu z mocą sięgającą 7 kW, a jego ładowanie zajmuje zaledwie 30 minut.

Innowacyjna skrzynia biegów

Nowa platforma, na której bazuje Lamborghini LB744, pozwoliła na wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań technologicznych w zakresie przekładni, czyli kluczowego elementu dla hybrydowego układu typu plug-in. Aby osiągnąć swoje cele, Lamborghini opracowało nową, skrzynię biegów (DCT), która jest w stanie sprostać wymaganiom tak potężnej jednostki zasilanej prądem elektrycznym.

Nowa ośmiobiegowa skrzynia biegów jest umieszczona poprzecznie za podłużnym silnikiem V12, aby pozostawić miejsce w tunelu środkowym dla akumulatora litowo-jonowego. Taki układ pomaga utrzymać rozstaw osi samochodu w granicach i wspiera skuteczną dystrybucję masy podczas jazdy.

Wewnętrzna struktura nowej skrzyni biegów posiada dwa odrębne wały: jeden zarządza biegami parzystymi, drugi biegami nieparzystymi. Oba angażują ten sam tor. Układ ten pomaga zmniejszyć ogólną wagę, jednocześnie oszczędzając miejsce.

Pomijając elementy elektryczne, nowa skrzynia DCT jest lżejsza i pozwala na szybszą zmianę biegów w porównaniu z siedmiobiegową skrzynią dwusprzęgłową, która jest używana w modelu Huracán. Układ poprzeczny umożliwił również stworzenie bardziej przestronnego kokpitu, tworząc więcej miejsca zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.


[1] Średnie zużycie paliwa i emisja dla Aventador LP 780-4 Ultimae: Średnie zużycie paliwa: 18,0 l/100km (WLTP); Emisja CO₂: 442 g/km (WLTP)

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *