McLaren 720s, G-Klasa, Audi R8 Spyder i gwiazdy TVN Turbo. Autoplac.pl na tegorocznym Poznań Motor Show rozbił bank moto atrakcji

Tegoroczna edycja Poznań Motor Show odbyła się w dniach 4-7 kwietnia. Międzynarodowe Targi Poznańskie ugościły ponad 94 tysiące pasjonatów motoryzacji, którzy wpadli obejrzeć imponujące pojazdy. Dużo emocji wzbudziło stoisko Autoplac.pl, na którym można było podziwiać trzy wspaniałe auta klasy premium, uzyskać wskazówki od ekspertów z branży i posłuchać na żywo gwiazd TVN Turbo.

Ponad 90 tys. miłośników motoryzacji odwiedziło Poznań

W dniach 4-7 kwietnia Poznań zmienił się w motoryzacyjną stolicę Polski. To efekt Poznań Motor Show – jednej z największych imprez motoryzacyjnych, która rokrocznie przyciąga tłumy pasjonatów.

W tym roku, Międzynarodowe Targi Poznańskie ugościły 94 089 miłośników motoryzacji, którzy przybyli do stolicy Wielkopolski, aby obejrzeć na żywo premierowe modele, auta czołowych producentów oraz spotkać gwiazdy z branży.

Imponujące auta i eksperci z branży w strefie Autoplac.pl

Podczas tegorocznej edycji Poznań Motor Show, na stoisku portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi od Yanosik – Autoplac.pl, zwiedzający mogli podziwiać trzy imponujące auta klasy premium: Mercedes-Benz G-Klasy, Audi R8 Spyder i McLaren 720s, dostarczone przez partnerów serwisu.

Nie tylko auta robiły furorę w strefie Autoplac.pl. Marka zaprosiła znanych ekspertów z branży, którzy dzielili się swoim doświadczeniem podczas wywiadów na żywo.

Odwiedzający mogli posłuchać wskazówek od Pawła Tuzinka – Prezesa Związku Dealerów Samochodów, Tomasza Rogalskiego CEO serwisu CarQ, Cezarego Tokarskiego z Comperia, Małgorzaty Miller z Kancelarii M. Krotoski Adwokaci i Radcy Prawni, Jacka Kobiereckiego z Komisu Orzeł, Jacka Szczęcha importującego auta ze Szwajcarii oraz Tomasza Białkowego i Dariusza Baśkiewicza – kierowcy i pilota zespołu rajdowego Kamena Rally Team.

Gwiazdy na żywo: Szafrański, Miszta i Collins

Wśród gości, udzielających wywiadów na żywo w strefie Autoplac.pl, pojawiły się także gwiazdy znane miłośnikom motoryzacji z telewizji i nie tylko.

Każdy chętny mógł posłuchać na żywo Pawła Miszty, który zdradził tajniki pracy w TVN Turbo, Przemysława Szafrańskiego z MotoSyntezy oraz Dominiki Orlik ze Speed Ladies.

Strefę odwiedził także Greg Collins, znany z TVN oraz brytyjskiego Discovery Channel oraz Michał Wnuk z Radio Yanosik.

Znane postaci ze świata motoryzacji przyciągnęły do strefy Autoplac.pl mnóstwo osób, które chętnie ustawiały się w kolejce po autografy oraz wspólne zdjęcia.

Nietypowe policjantki i ścianka pełna nicków partnerów

Eksperci ze strefy Autoplac mieli do pomocy nietypowe policjantki, które spacerowały po całym terenie MTP, zapraszając gości do odwiedzin stoiska oraz pomagały odszukać nazwy partnerów serwisu na specjalnie zaprojektowanej ściance, która pomieściła około 3,5 tysiąca nicków.

Policjantki Autoplac.pl zadbały również o nieobecnych – kto nie mógł zjawić się na tegorocznym wydarzeniu, ten po wcześniejszym zgłoszeniu się przez fanpage marki, otrzymał zdjęcie swojego nicku online.

Tegoroczna edycja Poznań Motor Show po raz kolejny przyciągnęła tłumy miłośników motoryzacji, nieobecni mogą żałować lub zaplanować swoją obecność na kolejnym wydarzeniu. Organizatorzy podali datę i już wiadomo, że Poznań Motor Show odbędzie się w dniach 24-27 kwietnia 2025 roku.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *