Przemieszczanie maszyn

Przemieszczanie maszyn

Żadna budowa nie może się obyć bez ciężkiego sprzętu budowlanego, takiego jak dźwigi, koparki, spychacze czy równiarki. Przewóz maszyn budowlanych bywa trudny z uwagi na specyficzną budowę, duże gabaryty i ogromną wagę. Jak zorganizować transport, żeby duża maszyna bezpiecznie dotarła na miejsce?

Organizując transport maszyn i planując załadunek musimy pamiętać o wymaganiach prawnych w krajach przewozu i dopuszczalnych parametrach transportu. W przypadku transportu maszyn przekraczających dopuszczalne przepisami wymiary, wybieramy przewoźnika, najlepiej takiego, który posiada odpowiednie doświadczenie i właściwe ubezpieczenie oraz odpowiedniej kategorii zezwolenia. W określonych przypadkach konieczne jest skorzystanie w trakcie transportu z pilota. Doświadczenie spedytora w tym wypadku jest nieocenione, ponieważ spedytor nie tylko ma dostęp do dużego grona sprawdzonych przewoźników,  ale  ma również niezbędną wiedzę specjalistyczną i doświadczenie w organizowaniu transportu maszyn i realizacji zleceń.

Transport ciężkiego sprzętu budowlanego wymaga uwagi i przede wszystkim odpowiedniego przygotowania. Niektóre maszyny mogą się przemieszczać same – na kołach lub na gąsienicach, ale taki transport jest możliwy i opłacalny tylko na niewielkich dystansach. Kiedy trasy są dłuższe lub gdy sprzęt nie ma kół, trzeba go przewieźć na specjalnej przyczepie do transportu maszyn budowlanych. Podczas takiego przewozu najważniejsze jest poprawne załadowanie i zamocowanie maszyny. Sprzęty budowlane mocuje się na przyczepach transportujących przy użyciu specjalnych łańcuchów lub pasów transportowych i wykorzystuje dodatkowo kliny pod koła, a także blokady uniemożliwiające przemieszczanie się ładunku. Do załadunku maszyn budowlanych używa się różnego rodzaju wciągarki i HDS-y, ale sam transport wymaga czasami wykorzystania przyczepy niskopodwoziowej z odpowiednim najazdem. Trzeba koniecznie przestrzegać wszystkich przepisów bezpieczeństwa – sprawdzić rzeczywistą wagę maszyny i upewnić się, że nie będzie wywierała zbyt dużego nacisku na osie oraz umieścić ją na pojeździe tak, by nie wystawała dalej niż 2 metry za naczepę i dalej niż 0,5 metra przed naczepę.

Organizując transport maszyn budowlanych czy maszyn rolniczych bardzo istotny jest dobór odpowiedniego samochodu ciężarowego do przewozu maszyny. Jak również sprawdzenie możliwości i warunków  w miejscach załadunku i rozładunku. Dobór właściwego środka transportu, w szczególności w przypadku specjalistycznego sprzętu, wymaga przeanalizowania trasy przewozu i specyfiki maszyny. Przy wyborze najbardziej optymalnego rozwiązania należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Przede wszystkim rodzaj i typ maszyny, ciężar, wymiary. Kluczowe są obowiązujące przepisy w krajach załadunku i rozładunku, dopuszczalne wymiary i masa całkowitą pojazdów ciężarowych. W przypadku maszyn przekraczających dopuszczalne wymiary najlepszym rozwiązaniem jest transport maszyn niskopodwoziowy. Sprawdzi się platforma, semi z najazdami lub bez, tiefbett ( P.S. ważne by wybrać przewoźnika, który ma zezwolenia właściwej kategorii). Wiele z maszyn rolniczych i maszyn budowlanych o standardowych wymiarach nie wymaga transportu niskopodwoziowego. Taka maszyna nadaje się do przewozu standardowymi naczepami np. platformą, firanką, plandeką lub megą.

Niektóre maszyny należy przed transportem rozmontować, co zmniejszy ich wymiary i ułatwi przewiezienie. Demontażowi może podlegać np. łyżka koparki, ale bez względu na rodzaj maszyny, w każdym przypadku zdemontowane elementy trzeba dodatkowo zabezpieczyć. Do samego transportu konieczne jest wykorzystanie pojazdu z certyfikatem i systemów mocowań z homologacją.

Przewóz maszyn wymaga szczególnej uwagi i  wsparcia specjalizujących się w tym obszarze firm świadczących usługi spedycyjne i usługi transportowe.

W transporcie maszyn, nie znając gabarytów maszyny  i trasy przewozu jest bardzo trudno oszacować cenę za km. Duża różnorodność maszyn i urządzeń wymaga indywidualnego podejścia naszych Expertów do każdego zlecenia. Rolą spedytora jest doradzenie klientowi w wyborze najlepszego rozwiązania, które będzie dopasowane do wymagań zlecenia. Końcowa stawka transportu jest uzależniona od m.in. wymiarów maszyny, trasy przewozu, terminu realizacji, wagi maszyny.

Transport maszyn zwykle kojarzy się z dużymi odległościami, ale nie zawsze wymaga angażowania pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Dość częstymi zleceniami są te dotyczące przeniesienia maszyn lub całych linii produkcyjnych w obrębie tego samego zakładu. Wbrew pozorom tego typu operacje mogą być jednak równie skomplikowane co transfer wymagający pokonania setek kilometrów. Wewnętrzne relokacje maszyn przemysłowych zwykle stwarzają zupełnie inne problemy i przeszkody. Jednym z ważniejszych może być konieczność realizacji prac podczas normalnego funkcjonowania zakładu.

Znalezienie firmy, która przewiezie maszynę w korzystnej cenie, bywa trudne, bo trzeba się kontaktować z różnymi firmami, raz za razem przedstawiać sytuację, czekać na ustalenie wolnego terminu i wycenę transportu. Często zdarza się tak, że przewoźnika udaje się znaleźć dopiero po kontakcie z kilkoma lub nawet kilkunastoma firmami. Nie każdy podejmuje się przewozów maszyn, bo specyfikę takich transportów określają gabaryty i waga sprzętów.

Zwykle całym procesem zajmuje się jeden realizator – to rozwiązanie znacznie bardziej ekonomiczne, a przy tym bezpieczniejsze. Powierzając wyspecjalizowanej firmie kompleksowy przewóz maszyn przemysłowych, zleceniodawca może liczyć na dokładne rozplanowanie i sprawną realizację procesu. Jednocześnie jasna staje się kwestia odpowiedzialności za prawidłową realizację prac.

Ze względu na poziom skomplikowania oraz ryzyko, z jakim wiąże się transport maszyn ciężkich, wybór zajmującej się tym firmy powinien być poprzedzony dokładnym sprawdzeniem i porównaniem ofert oraz solidnymi przemyśleniami. Jest wiele firm zajmujących się przemieszczaniem maszyn jak http://www.suda.com.pl/ (Warszawa).

Jak wygląda transport maszyny przemysłowej w kilku krokach? Najpierw maszynę podnosi się lewarkami, żeby ustawić ją na specjalnych rolkach. Rolki są blokowane, żeby jeździły tylko na wprost, co zapewnia bezpieczny i kontrolowany transport maszyny. Tylna rolka jest szersza, służy do kontrolowania toru jazdy. Następnie maszynę podpina się atestowaną liną do pojazdu transportującego (z reguły jest to wózek widłowy). Maszynę ciągnie się wózkiem widłowym do rampy przeładunkowej bądź w inne miejsce w fabryce, w którym ma stanąć. Gdy maszyna trafia na rampę, to za pomocą dźwigu załadowuje się ją na samochód transportowy. Maszynę podnosi się dźwigiem bezpośrednio z rolek. Ładunek jest przymocowywany pasami przez przewoźnika na czas transportu. Po dotarciu do miejsca docelowego maszynę ściąga się z paki na drewniane podkłady, następnie znów podstawia się rolki. Ostatecznie maszyna na rolkach wprowadzana jest do nowego „miejsca zamieszkania”.

Transport ponadnormatywny jest regulowany przez prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z przepisami, gdy ładunek przekracza określone wartości, jeśli chodzi o wymiary lub wagę, niezbędne jest uzyskanie zezwolenia jednej z siedmiu kategorii. Każda z nich odnosi się do nieco innych sytuacji. Na przykład kategorie I-II są stosowane w przypadku ładunków podzielnych, a kategorie III-VII udzielane są na przewóz towarów niepodzielnych. Dla rolników szczególnie istotna może być kategoria II, która jest wydawana przez starostę i dotyczy nienormatywnych pojazdów wolnobieżnych, ciągników rolniczych i przyczep o długości, wysokości, masie i nacisku osi nieprzekraczających dopuszczalnych norm, a także szerokości nie większej niż 3,5 m. Uzyskanie odpowiednich zezwoleń jest zatem jedną z istotnych kwestii.

Nawiązanie współpracy z profesjonalnym przewoźnikiem ma wiele zalet. Bardzo często dysponują oni okresowymi zezwoleniami na transport ponadnormatywny, a jeśli muszą o nie wystąpić, mają wiedzę jak tę kwestię załatwić szybko i sprawnie. 

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *