Płukanie silnika. Mechanik wskazuje, kiedy jest konieczne

Temat płukania silnika budzi sporo kontrowersji, zarówno wśród kierowców, jak i mechaników. Zdaniem zwolenników, dzięki zastosowaniu płukanki wzrasta żywotność silnika, a jakość jego pracy ulega poprawie. Przeciwnicy uważają z kolei, że do poprawnego funkcjonowania jednostki wystarczy regularna wymiana oleju silnikowego. W jakich sytuacjach zastosowanie płukanki ma swoje uzasadnienie? Eksperci sieci Q Service Castrol tłumaczą, kiedy kierowca powinien rozważyć płukanie silnika podczas wizyty w warsztacie.

Płukanie silnika polega na oczyszczeniu jednostki z powstałych podczas pracy silnika osadów za pomocą specjalnego środka chemicznego. Jak wskazują eksperci, czynność powinno się wykonywać tuż przed wymianą środka smarnego, np. oleju. Płukanie silnika ma na celu rozpuszczenie znajdujących się w jednostce paliwowej zanieczyszczeń, osadów oraz nagarów, które nadmiarowo odkładają się wewnątrz silnika podczas spalania paliwa. Te następnie są zlewane do misy olejowej razem ze starym olejem. Pozwala to świeżej mieszance na pracę w optymalnych warunkach. Do oleju wlewa się ok. 300-500 ml środka chemicznego, tj. płukanki do silnika.

Czym jest płukanka do silnika?

Płukanka do silnika to nic innego jak dodatek do oleju silnikowego. Preparat składa się w dużej mierze z nafty oraz środków uszlachetniających, których zadaniem jest rozpuszczenie zanieczyszczeń w zawartości oleju. Minimalizuje to ryzyko ich osiadania oraz powstawania nagaru na elementach silnika. Płukanki posiadają również dodatki zabezpieczające, które chronią części jednostki napędowej przed zatarciem.

– Zalegające osady mogą zaburzać pracę jednostki napędowej i znacznie skrócić żywotność takich elementów, jak zawory, kolektory, pierścienie tłokowe, zawór EGR czy katalizator. By temu zapobiec, wystarczy dodać płukankę tuż przed wymianą oleju silnikowego. Kolejną wymaganą czynnością jest uruchomienie napędu i pozostawienie samochodu pracującego na biegu jałowym na około 10 minut. W tym czasie preparat wraz z olejem dotrze do każdego zakamarka układu olejowego i rozpuści nagromadzone w nim osady. Następnie konieczne jest spuszczenie starego oleju, wymiana filtru olejowego oraz ponowne zalanie silnika – tłumaczy Tadeusz Bogusz, właściciel znajdującego się w Dzierżonowie warsztatu „BOGUSZ” PHU S.C. należącego do sieci Q Service Castrol.

Kiedy należy zastosować płukankę?

Mechanik sieci serwisowej Q Service Castrol wskazuje, w jakich sytuacjach wymagane jest wykonanie płukania jednostki napędowej. Wśród nich znajduje się spadek osiągów silników bądź niepokojący dym z rury wydechowej. Może być to sygnał, że w jednostce napędowej znajduje się już sporo zanieczyszczeń, które utrudniają prawidłową pracę silnika.

Warto również skorzystać z płukania silnika, gdy kierowca mocno spóźni się z wymianą oleju, np. nie krócej niż o rok. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest profilaktyczne zastosowanie płukanki do silnika. Co więcej, wykonanie czynności jest konieczne, jeśli właściciel auta korzysta z niego na krótkich trasach.

– Warto również zdecydować się na płukanie silnika w przypadku zakupu używanego samochodu. To zapobiegawcza czynność, podczas której pracownik warsztatu może sprawdzić, czy poprzedni właściciel pojazdu korzystał z olejów o właściwych parametrach zalecanych przez producenta – podsumowuje Tadeusz Bogusz.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *