Płukanie silnika. Mechanik wskazuje, kiedy jest konieczne

Temat płukania silnika budzi sporo kontrowersji, zarówno wśród kierowców, jak i mechaników. Zdaniem zwolenników, dzięki zastosowaniu płukanki wzrasta żywotność silnika, a jakość jego pracy ulega poprawie. Przeciwnicy uważają z kolei, że do poprawnego funkcjonowania jednostki wystarczy regularna wymiana oleju silnikowego. W jakich sytuacjach zastosowanie płukanki ma swoje uzasadnienie? Eksperci sieci Q Service Castrol tłumaczą, kiedy kierowca powinien rozważyć płukanie silnika podczas wizyty w warsztacie.

Płukanie silnika polega na oczyszczeniu jednostki z powstałych podczas pracy silnika osadów za pomocą specjalnego środka chemicznego. Jak wskazują eksperci, czynność powinno się wykonywać tuż przed wymianą środka smarnego, np. oleju. Płukanie silnika ma na celu rozpuszczenie znajdujących się w jednostce paliwowej zanieczyszczeń, osadów oraz nagarów, które nadmiarowo odkładają się wewnątrz silnika podczas spalania paliwa. Te następnie są zlewane do misy olejowej razem ze starym olejem. Pozwala to świeżej mieszance na pracę w optymalnych warunkach. Do oleju wlewa się ok. 300-500 ml środka chemicznego, tj. płukanki do silnika.

Czym jest płukanka do silnika?

Płukanka do silnika to nic innego jak dodatek do oleju silnikowego. Preparat składa się w dużej mierze z nafty oraz środków uszlachetniających, których zadaniem jest rozpuszczenie zanieczyszczeń w zawartości oleju. Minimalizuje to ryzyko ich osiadania oraz powstawania nagaru na elementach silnika. Płukanki posiadają również dodatki zabezpieczające, które chronią części jednostki napędowej przed zatarciem.

– Zalegające osady mogą zaburzać pracę jednostki napędowej i znacznie skrócić żywotność takich elementów, jak zawory, kolektory, pierścienie tłokowe, zawór EGR czy katalizator. By temu zapobiec, wystarczy dodać płukankę tuż przed wymianą oleju silnikowego. Kolejną wymaganą czynnością jest uruchomienie napędu i pozostawienie samochodu pracującego na biegu jałowym na około 10 minut. W tym czasie preparat wraz z olejem dotrze do każdego zakamarka układu olejowego i rozpuści nagromadzone w nim osady. Następnie konieczne jest spuszczenie starego oleju, wymiana filtru olejowego oraz ponowne zalanie silnika – tłumaczy Tadeusz Bogusz, właściciel znajdującego się w Dzierżonowie warsztatu „BOGUSZ” PHU S.C. należącego do sieci Q Service Castrol.

Kiedy należy zastosować płukankę?

Mechanik sieci serwisowej Q Service Castrol wskazuje, w jakich sytuacjach wymagane jest wykonanie płukania jednostki napędowej. Wśród nich znajduje się spadek osiągów silników bądź niepokojący dym z rury wydechowej. Może być to sygnał, że w jednostce napędowej znajduje się już sporo zanieczyszczeń, które utrudniają prawidłową pracę silnika.

Warto również skorzystać z płukania silnika, gdy kierowca mocno spóźni się z wymianą oleju, np. nie krócej niż o rok. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem jest profilaktyczne zastosowanie płukanki do silnika. Co więcej, wykonanie czynności jest konieczne, jeśli właściciel auta korzysta z niego na krótkich trasach.

– Warto również zdecydować się na płukanie silnika w przypadku zakupu używanego samochodu. To zapobiegawcza czynność, podczas której pracownik warsztatu może sprawdzić, czy poprzedni właściciel pojazdu korzystał z olejów o właściwych parametrach zalecanych przez producenta – podsumowuje Tadeusz Bogusz.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *