Odważni ludzie wybierają nietuzinkowe auta. Kto kupuje samochody elektryczne?

  • Według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top 20 najpopularniejszych marek BEV na rynku.
  • Elektryczna CUPRA Born znalazła fanów wśród osób chcących wyróżnić się na drodze, dzięki oryginalnemu designowi, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny.
  • Kupując model CUPRA Born klienci mają okazję skorzystać z rządowego programu dofinansowania „Mój elektryk”.

Przybywa aut elektrycznych, a polscy kierowcy są coraz lepiej wyedukowani w kwestii ich zalet oraz ograniczeń. Dzięki temu coraz więcej osób świadomie podejmuje decyzję o zakupie pojazdu ładowanego z gniazdka z przekonaniem, że zaspokoją one ich potrzeby komunikacyjne. Z myślą o nich barcelońska marka stworzyła swój w 100% elektryczny model CUPRA Born, a już w drugiej połowie tego roku dołączy do niego zeroemisyjny SUV – CUPRA Tavascan.

Coraz więcej aut elektrycznych w Polsce

„Licznik elektromobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, bazujący na danych Polskiego Związku Przemysłu motoryzacyjnego podaje, że w listopadzie ubiegłego roku po polskich drogach jeździło już niemal 95 tys. samochodów ładowanych z gniazdka. Ponad 49 tys. szt. stanowiły samochody poruszające się wyłącznie na energii elektrycznej. Według raportu „Motomorfoza” przygotowanego przez Minds & Roses, już co trzeci dorosły Polak zna kogoś, kto posiada samochód elektryczny. Aż 40% rodaków deklaruje, że w przyszłości też chciałoby go posiadać.

Ostatnie dane wskazują na dynamiczny wzrost zainteresowania elektromobilnością w kraju. Co więcej według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top20 najpopularniejszych marek BEV na rynku. Jesteśmy świadomi zmiany w branży, która dotrała już również do Polski. Born to nasz pierwszy zeroemisyjny pojazd, oferujący nie tylko dynamiczną jazdę, ale także wyjątkowe wrażenia estetyczne. Z kolei Tavascan to samochód wyznaczający drogę dla przyszłych projektów marki. Łączy w sobie przestronność, z zaawansowaną technologią, sportowym duchem oraz drapieżnym charakterem – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Kim są nabywcy aut elektrycznych

Według wspomnianego raportu, kupujący auta elektryczne to zwykle osoby w wieku 35-55 lat, o stabilnej kondycji finansowej i dysponujące dużą wiedzą na temat samochodów elektrycznych. Są to fani nowinek technologicznych i trendsetterzy, którzy dostrzegają pozytywny wpływ posiadania takiego pojazdu na ich własny wizerunek. Elektryczny model CUPRA Born znalazł fanów wsród osób nietuzinkowych i chcących wyróżnić się na drodze. Pozwala na to oryginalny design auta, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny. Model ten na jednym ładowaniu pokona nawet do 552 km (wg WLTP). Niebawem do gamy elektryków barcelonskiej marki dołączy również pierwszy w 100% elektryczny SUV marki – CUPRA Tavascan z zasięgiem do 547 km.

Oba modele są dowodem na to, że elektromobilność może iść w parze z prowokującym designem i wydajnością, dostosowaną do wymagań współczesnych kierowców. W CUPRA stawiamy na oryginalność, aby nasze samochody nie tylko odpowiadały na obecne trendy, ale również kształtowały przyszłość mobilności – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

Zakup elektryka z państwowym dofinansowaniem

Jako największą przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie „elektryka” większość badanych wskazało wysoką cenę zakupu takiego pojazdu. Nie każdy wie, że myśląc o zakupie można skorzystać z rządowego programu „Mój elektryk”, który pozwala na obniżenie ceny nowego samochodu elektrycznego nawet o 27 tys. złotych. Dzięki temu klienci decydujący się na zakup modelu CUPRA Borna mogą obniżyć jego cenę nawet do 177 800 zł.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *