Odważni ludzie wybierają nietuzinkowe auta. Kto kupuje samochody elektryczne?

  • Według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top 20 najpopularniejszych marek BEV na rynku.
  • Elektryczna CUPRA Born znalazła fanów wśród osób chcących wyróżnić się na drodze, dzięki oryginalnemu designowi, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny.
  • Kupując model CUPRA Born klienci mają okazję skorzystać z rządowego programu dofinansowania „Mój elektryk”.

Przybywa aut elektrycznych, a polscy kierowcy są coraz lepiej wyedukowani w kwestii ich zalet oraz ograniczeń. Dzięki temu coraz więcej osób świadomie podejmuje decyzję o zakupie pojazdu ładowanego z gniazdka z przekonaniem, że zaspokoją one ich potrzeby komunikacyjne. Z myślą o nich barcelońska marka stworzyła swój w 100% elektryczny model CUPRA Born, a już w drugiej połowie tego roku dołączy do niego zeroemisyjny SUV – CUPRA Tavascan.

Coraz więcej aut elektrycznych w Polsce

„Licznik elektromobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, bazujący na danych Polskiego Związku Przemysłu motoryzacyjnego podaje, że w listopadzie ubiegłego roku po polskich drogach jeździło już niemal 95 tys. samochodów ładowanych z gniazdka. Ponad 49 tys. szt. stanowiły samochody poruszające się wyłącznie na energii elektrycznej. Według raportu „Motomorfoza” przygotowanego przez Minds & Roses, już co trzeci dorosły Polak zna kogoś, kto posiada samochód elektryczny. Aż 40% rodaków deklaruje, że w przyszłości też chciałoby go posiadać.

Ostatnie dane wskazują na dynamiczny wzrost zainteresowania elektromobilnością w kraju. Co więcej według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top20 najpopularniejszych marek BEV na rynku. Jesteśmy świadomi zmiany w branży, która dotrała już również do Polski. Born to nasz pierwszy zeroemisyjny pojazd, oferujący nie tylko dynamiczną jazdę, ale także wyjątkowe wrażenia estetyczne. Z kolei Tavascan to samochód wyznaczający drogę dla przyszłych projektów marki. Łączy w sobie przestronność, z zaawansowaną technologią, sportowym duchem oraz drapieżnym charakterem – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Kim są nabywcy aut elektrycznych

Według wspomnianego raportu, kupujący auta elektryczne to zwykle osoby w wieku 35-55 lat, o stabilnej kondycji finansowej i dysponujące dużą wiedzą na temat samochodów elektrycznych. Są to fani nowinek technologicznych i trendsetterzy, którzy dostrzegają pozytywny wpływ posiadania takiego pojazdu na ich własny wizerunek. Elektryczny model CUPRA Born znalazł fanów wsród osób nietuzinkowych i chcących wyróżnić się na drodze. Pozwala na to oryginalny design auta, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny. Model ten na jednym ładowaniu pokona nawet do 552 km (wg WLTP). Niebawem do gamy elektryków barcelonskiej marki dołączy również pierwszy w 100% elektryczny SUV marki – CUPRA Tavascan z zasięgiem do 547 km.

Oba modele są dowodem na to, że elektromobilność może iść w parze z prowokującym designem i wydajnością, dostosowaną do wymagań współczesnych kierowców. W CUPRA stawiamy na oryginalność, aby nasze samochody nie tylko odpowiadały na obecne trendy, ale również kształtowały przyszłość mobilności – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

Zakup elektryka z państwowym dofinansowaniem

Jako największą przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie „elektryka” większość badanych wskazało wysoką cenę zakupu takiego pojazdu. Nie każdy wie, że myśląc o zakupie można skorzystać z rządowego programu „Mój elektryk”, który pozwala na obniżenie ceny nowego samochodu elektrycznego nawet o 27 tys. złotych. Dzięki temu klienci decydujący się na zakup modelu CUPRA Borna mogą obniżyć jego cenę nawet do 177 800 zł.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *