W jaki sposób system ADAS dba o bezpieczną podróż?

W dobie coraz bardziej zaawansowanych technologicznie pojazdów, ich producenci wprowadzają kolejne rozwiązania, które gwarantują komfort i bezpieczeństwo podróży. Jednym z nich są systemy wspomagania jazdy ADAS, aktywnie wspierające kierowcę podczas prowadzenia auta. Eksperci sieci Q Service Castrol wyjaśniają, jakie mechanizmy systemów bezpieczeństwa wymagają właściwej kalibracji i dlaczego nie warto tego bagatelizować.

Systemy ADAS mają na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków oraz poprawę bezpieczeństwa na drodze. Dzięki nim, zwiększa się również komfort jazdy. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol zwracają uwagę na funkcjonalności, które wyznaczają nowy standard bezpieczeństwa na polskich drogach.

Jak to działa?

Systemy wspomagania prowadzenia ADAS (z ang. Advanced Driver Assistance Systems) to nic innego jak zestaw funkcji, który ma na celu usprawnienie prowadzenia samochodu oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. W zależności od konkretnego modelu auta, korygują zachowanie pojazdu. W taki sposób działa system awaryjnego hamowania czy asystent utrzymania pasa ruchu. ADAS ostrzega także kierowcę przed zagrożeniami na drodze – taką funkcję pełni m.in. system rozpoznawania znaków drogowych czy śledzenia uwagi kierowcy.

Wbudowane mechanizmy, w zależności od producenta pojazdu, stopnia zaawansowania oraz dostępnych funkcji, składają się z czujników i kamer. Te potrzebne są do optymalizacji systemów auta i komunikacji ze sterownikami. Umieszcza się je głównie na przedniej i tylnej szybie pojazdu, co pozwala na bezpieczną jazdę. Czujniki wykrywają zbliżający się obiekt (np. inny pojazd), natychmiast informując o tym kierowcę, a w razie potrzeby system wysyła do niego ostrzeżenie. Ponadto, w niektórych pojazdach montowane są kamery 360 stopni, które ułatwiają podgląd przestrzeni wokół auta.

Czujniki umieszczone na karoserii samochodu są kluczowym elementem systemów ADAS. Pozwalają dokładnie wykrywać przeszkody znajdujące się w pobliżu auta, są również częścią systemu awaryjnego hamowania, aktywnego tempomatu oraz systemu ostrzegania o kolizji.

Dlaczego kalibracja jest tak ważna?

Kalibracja kamer ADAS w pojeździe bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo kierowcy oraz pozostałych uczestników ruchu. Niepoprawnie skalibrowane urządzenia mogą dostarczać nieprawidłowych i błędnych informacji. W sytuacji, gdy np. niepoprawnie skalibrowana została kamera monitorująca martwe pole, nie wykrywa ona obiektów znajdujących się poza jej polem widzenia, co może skutkować kolizją z innym pojazdem.

W przypadku niepoprawnie wykonanej kalibracji kamery systemu ostrzegania przed kolizjami, pojazdy znajdujące się na drodze nie są przez nią wykrywane. Kierowca w takiej sytuacji nie zostanie powiadomiony przed możliwym zderzeniem.

Kalibracja urządzeń w samochodzie daje pewność, że dane dostarczane do kierowcy są dokładne i poprawne, co zwiększa w dużym stopniu bezpieczeństwo zarówno kierującego, jak i innych użytkowników dróg.

Komfort i wygoda podróżowania

Systemy ADAS nie tylko poprawiają bezpieczeństwo, ale także znacząco wpływają na komfort podróżowania. Adaptacyjny tempomat i asystent utrzymania pasa ruchu pozwalają na płynne utrzymywanie prędkości oraz stabilną jazdę na jednym pasie, co przekłada się na mniejszy poziom stresu i zmęczenia kierowcy. Dzięki tym funkcjom, podróż staje się przyjemniejsza, a uwaga kierującego skupia się na istotnych aspektach jazdy.

– Q Service Castrol, jako jeden z liderów w branży motoryzacyjnej, aktywnie wspiera rozwój technologii ADAS, które odgrywają kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa na drogach. Warsztaty posiadają niezbędne wyposażenie do wykonania kalibracji kamer oraz innych urządzeń, które są kluczowe przy prawidłowym funkcjonowaniu systemu. W ten sposób chcemy zapewnić jeszcze większy komfort i bezpieczeństwo podróży. Systemy bezpieczeństwa stanowią nieocenione wsparcie kierowcy dla bezpiecznej jazdy na co dzień – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik sieci serwisowych w Q Service Castrol.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *