Jak bezpiecznie dojechać na Święta Bożego Narodzenia?

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia, a wraz z nim wzmożony ruch na polskich drogach związany z przedświątecznymi wyjazdami i dojazdami. Warto zastanowić się nad bezpieczeństwem naszych podróży – gorączka świąteczna powoduje znaczne rozkojarzenie zarówno kierowców, jak i pieszych. Jeśli jesteśmy uczestnikiem ruchu i poruszamy się po polskich drogach, to warto, żeby w tym podniosłym czasie zapaliła nam się w głowach lampka ostrzegawcza.

W tym artykule podajemy wskazówki dotyczące bezpiecznego poruszania się po drogach i wskazujemy na co zwrócić szczególną uwagę, żeby uniknąć wypadku czy kolizji w trakcie świątecznych przejazdów. Zwracamy także uwagę na ostrzegawcze dane pochodzące z najnowszych statystyk drogowych.

Statystyki dotyczące liczby wypadków podczas Świąt Bożego Narodzenia 2020-2022

W naszej analizie bierzemy pod uwagę 3 dni świąteczne (od 24 do 26 grudnia) w 3 ostatnich latach. I tak, liczba wypadków w roku 2020 i 2022 utrzymuje się na bardzo podobnym poziomie, bo było ich odpowiednio 94 i 96. Natomiast znaczne odchylenie od tego poziomu miało miejsce w święta 2021 roku, gdzie liczba takich zdarzeń okazała się większa o ponad 19% niż rok wcześniej i wyniosła 112.

Rok 2021 ze względu na liczbę rannych notuje również wzrost – 145 osób. Co stanowi 51% więcej, niż w roku 2020. Z kolei w roku 2022 rannych było mniej w porównaniu z 2021 o ponad 21%, bo 114 osób.

Cieszy natomiast fakt, że dosyć znacząco spadła liczba osób zabitych w wyniku wypadków. Jeszcze 3 lata temu było to 31 osób, podczas gdy dwa ostatnie święta tylko po 8 osób. Oczywiście każda śmiertelna ofiara wypadku stanowi ogromną tragedię, jednak spadek o ponad 74%, porównując 2021 do 2020, wydaje się robić znaczną różnicę.

Na tym tle wzrastająca liczba zatrzymanych przez policję kierowców nietrzeźwych powinna wzbudzić znaczny niepokój, ponieważ w tej kategorii liczba grupa takich osób wzrosła do 580 w roku 2022, co stanowi więcej o 4,3% niż w roku 2020 oraz o 13,5% niż w roku 2021.  

Z podanych danych jawi się sytuacja niejednoznaczna, ponieważ w ostatnich latach widać wahania i brak jest wyraźnej tendencji spadowej. Dlatego tym bardziej warto zwrócić uwagę na to, jak zachować się bezpiecznie podczas jazdy przed, w czasie oraz po świętach Bożego Narodzenia. Poniżej kilka rad na ten temat.

Nie prowadź po alkoholu

Biorąc pod uwagę powyższe dane dotyczące zatrzymania pijanych kierowców w święta, zwracamy szczególną uwagę na to, żeby nie wsiadać za kółko po alkoholu. 

Jak się okazuje, pomimo wieloletniej kampanii w mediach i prasie, która apeluje o zrezygnowanie z prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu, nadal co roku tysiące kierowców decyduje się na jazdę w stanie nietrzeźwości. Nawet niewielka ilość alkoholu, powodująca stężenie 0,5 promila we krwi, negatywnie wpływa na naszą kondycję psychiczną i fizyczną, wydłużając czas reakcji.

Niektórzy kierowcy decydują się na prowadzenie auta zaledwie kilka godzin po kilku głębszych, przekonani, że są już trzeźwi. Warto jednak pamiętać, że spożywanie obfitych i tłustych posiłków podczas spożywania napojów wyskokowych wydłuża proces usuwania alkoholu z organizmu, co skutkuje opóźnionym trzeźwieniem. Dlatego, jeśli nie masz pewności co do swojego stanu trzeźwości, zdecydowanie lepiej powstrzymać się od prowadzenia samochodu.

Poruszanie się autem zimą

Kolejna kwestia, niezwykle istotna podczas podróży na Święta Bożego Narodzenia, to okres zimowy, kiedy bardzo wcześniej robi się ciemno, a temperatura spada. Podczas podróży zachowajmy szczególną ostrożność, biorąc pod uwagę zmienne warunki atmosferyczne. Dostosujmy prędkość do panujących warunków i pamiętajmy o bezpiecznej odległości między pojazdami. W przypadku opadów śniegu lub deszczu zwiększmy czujność i ograniczmy prędkość, aby uniknąć niebezpieczeństwa.

Jesteś pieszym? Bądź widoczny na drodze!

Takie zalecenie kierujemy przede wszystkim do pieszych, którzy poruszają się po drodze po zmierzchu. Warto przypomnieć, że poza obszarem zabudowanym pieszy powinien nosić przy sobie elementy odblaskowe. Bez nich kierowca pojazdu nie ma żadnych szans na zauważenie pieszego, co może prowadzić do niebezpiecznej sytuacji.

Uwaga: nieoświetlonego pieszego można dostrzec w blasku świateł mijania dopiero z odległości kilkunastu metrów. Jednak taka odległość jest stanowczo zbyt krótka, aby zdążyć zatrzymać samochód, nawet gdy porusza się on z prędkością 50 km/h.

Chociaż obowiązek korzystania z elementów odblaskowych ogranicza się do obszaru niezabudowanego, nie zaszkodzi nosić takich odblasków również w terenie zabudowanym. Odzież wierzchnia noszona w porze jesiennej i zimowej zazwyczaj jest w kolorze czarnym lub szarym, co sprawia, że w miejscach nieoświetlonych przez latarnie uliczne kierowcy mogą nie zauważyć nas na czas.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że wg statystyk policyjnych, grudzień jest tym miesiącem w roku, w którym odnotowuje się najwięcej wypadków spowodowanych przez pieszych. Generalnie największe zagrożenie wypadkiem spotyka pieszych w miesiącach jesienno-zimowych, czyli październiku, listopadzie, grudniu, a także styczniu i lutym.

Nie sięgaj po telefon podczas jazdy

Mimo wprowadzenia kilka lat temu zakazu korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy, nadal często można zauważyć kierowców, którzy koncentrują swoją uwagę na ekranie telefonu zamiast na przedniej szybie.

Kierowca używający telefonu stanowi na drodze równie duże zagrożenie, co kierowca będący pod wpływem alkoholu!

„Szybkie spojrzenie na ekran telefonu trwa około 2 sekundy, w trakcie których samochód poruszający się z prędkością 50 km/h pokonuje odległość około 28 metrów. A przecież 28 metrów to odległość hamowania pojazdu od 50 km/h do zera uwzględniająca również czas reakcji psychofizycznej kierowcy. To oznacza, że kierowca, który zdecyduje się spojrzeć na swój telefon podczas zbliżania się do przejścia dla pieszych, ryzykuje utratę możliwości zatrzymania pojazdu przed pasami, gdy pieszy już wejdzie na przejście.” – ostrzega przed używaniem telefonu komórkowego podczas jazdy Kamila Barszczewska, Prezes Zarządu firmy AUXILIA S.A. z Wrocławia, która od 20 lat pomaga ofiarom wypadków drogowych dochodzić swoich roszczeń.

Z kolei odczytanie krótkiego SMS-a zabiera kilka sekund, w trakcie których samochód porusza się praktycznie bez żadnej kontroli. Zazwyczaj żaden kierowca nie zdecydowałby się na zamknięcie oczu na kilka sekund podczas jazdy. Natomiast czytanie lub pisanie SMS-ów podczas prowadzenia pojazdu jest w istocie równoznaczne z jazdą na oślep.

Zapnij pasy bezpieczeństwa

Nie ulega wątpliwości, że pasy bezpieczeństwa znacznie redukują ryzyko odniesienia poważnych obrażeń ciała w wyniku wypadku drogowego. Trzymając ciało kierowcy i pasażerów w optymalnej pozycji w momencie zderzenia, zapobiegają przemieszczaniu się w kabinie pojazdu. Szczególnie istotne jest to przy uderzeniach w twarde elementy lub w celu zabezpieczenia przed wypadnięciem z pojazdu.

Poduszka powietrzna, która wybucha podczas wypadku, jeśli nie posiadasz zapiętych pasów, nie tylko nie zmniejsza obrażeń, ale wręcz może je zwiększyć. Ciało pasażera zostanie uderzone energią odpowiadającą prędkości pojazdu, a dodatkowo dojdzie do oddziaływania energii generowanej przez otwierającą się poduszkę powietrzną.

Jak prawidłowo zapiąć pasy bezpieczeństwa?

Niezwykle istotne pozostaje właściwe zapięcie pasa bezpieczeństwa. Część piersiowa powinna spoczywać na barku (nie na szyi ani ramieniu), a część biodrowa na miednicy (nie na brzuchu). Brak zapiętych pasów bezpieczeństwa nie tylko zwiększa ryzyko poważniejszych obrażeń w przypadku wypadku, ale także obniża szanse na uzyskanie pełnego odszkodowania i zadośćuczynienia od ubezpieczyciela.

Kamila Barszczewska z firmy AUXLILIA S.A. podkreśla: „W przypadku poszkodowanych, którzy nie mieli zapiętych pasów bezpieczeństwa podczas wypadku drogowego, zakłady ubezpieczeń mogą obniżyć wszystkie świadczenia odszkodowawcze średnio od 50 do 70%. To oznacza, że poszkodowany, któremu przysługuje np. 100.000 zł zadośćuczynienia, otrzyma od ubezpieczyciela tylko 30.000 zł.”.

Dlatego warto zapiąć pasy bezpieczeństwa nie tylko ze względu na troskę o życie i zdrowie, ale również z perspektywy interesów majątkowych.

Myśl za innych

Stosowanie się do zasad ruchu drogowego nie zawsze gwarantuje pełne bezpieczeństwo, ponieważ nasze powroty do domu zależą również od zachowania innych uczestników ruchu. Dlatego w okresie zwiększonego ruchu pieszych i pojazdów, jak Święta Bożego Narodzenia, ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności na drodze. Przede wszystkim należy zmniejszyć prędkość i dostosować sposób prowadzenia pojazdu do aktualnych warunków atmosferycznych. Zapewnijmy sobie szansę na ponowne spotkanie z rodziną przy wspólnym stole, stosując się do powyższych wskazówek.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *