SEAT Leon – ewolucja kultowego modelu

  • SEAT Leon to od 1999 r. flagowy model hiszpańskiego producenta.
  • Model doczekał się czterech generacji, które wyróżniają się sportowym designem. Ostatnia wersja Leona miała swoją premierę w 2020 roku.
  • SEAT Leon zdobył główną nagrodę w konkursie AUTOBEST 2021 w kategorii Best Buy Car of Europe 2021.

SEAT Leon swoją nazwę zawdzięcza miejscowości znajdującej się na północy Hiszpanii, która stanowi połączenie tradycji i nowoczesności. Miasto León słynie z różnorodności architektonicznej i swojej przebojowości – klasyczne klasztory i bazyliki mieszają się tu z nowoczesnymi budynkami. Podobnie, jak miasto, które jest inspiracją, zaprojektowano model samochodu – wyraziste linie nadają dynamiki pojazdowi. Pierwsza generacja SEAT-a Leona została wprowadzona na rynek w 1999 roku. Od tego czasu samochód cieszy się zainteresowaniem kierowców poszukujących nie tylko niezawodnego pojazdu, ale także wyjątkowego designu i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dzięki tym unikalnym cechom, Leon stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swoim segmencie.

Wyjątkowy design

Tym, co wyróżnia SEAT Leon spośród pozostałych hatchbaków jest design auta. Za projekt pierwszej wersji modelu odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro. W 2005 roku zadanie odświeżenia Leona przypadło zasłużonemu projektantowi, Walterowi da Silva. Auto odznaczało się nową stylistyką marki, zapoczątkowaną w modelach Altea i Toledo. W 2012 roku zaprezentowano trzecią generację pojazdu. SEAT Leon był pierwszym autem w swoim segmencie wyposażonym w całkowicie LED-owe oświetlenie. 

W najnowszej generacji modelu, której premiera miała miejsce w 2020 roku, inżynierowie postawili na najnowocześniejszą technologię oświetlenia, w tym wyróżniające wnętrze pojazdu oświetlenie ambientowe. Przednie reflektory LED zapewniają kierowcy pełną widoczność na drodze, z kolei tylne światła na całej szerokości pojazdu podkreślają jego wyjątkowy design.

Dostępne wersje nadwozia

Producenci Leona wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują samochód w 2 wersjach nadwozia i 2 liniach wyposażenia. Fani większych hiszpańskich modeli mają z kolei do dyspozycji SEAT-a Leona Sportstourera o mocy do 150 KM, w wersji wyposażenia Style i FR.

– SEAT Leon od początku cieszył się w naszym kraju niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem klientów, przede wszystkim dzięki swojej wszechstronności oraz często wymienianym przez właścicieli doskonałym właściwościom jezdnym. Od lat staramy się, by proponowana przez nas gama modelowa zaspokajała wszelkie potrzeby kierowców, także tych flotowych. Najpopularniejszym silnikiem jest jednostka 1.5 TDI o mocy 150 KM. Niemal połowa polskich klientów decyduje się na usportowioną wersję wyposażenia FR, a 15% wybiera kolor nadwozia Nevada White – podsumowuje Kamil Dondajewski, Product Manager w Volkswagen Group Polska.

Najczęściej wybieranym wyposażeniem dodatkowym w SEACIE Leonie są m.in. system multimedialny Media System+ z 8,25-calowym ekranem dotykowym i połączeniem Full Link, wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą oraz aktywny tempomat z systemem rozpoznawania zmęczenia.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *