Technologia

SEAT Leon – ewolucja kultowego modelu

  • SEAT Leon to od 1999 r. flagowy model hiszpańskiego producenta.
  • Model doczekał się czterech generacji, które wyróżniają się sportowym designem. Ostatnia wersja Leona miała swoją premierę w 2020 roku.
  • SEAT Leon zdobył główną nagrodę w konkursie AUTOBEST 2021 w kategorii Best Buy Car of Europe 2021.

SEAT Leon swoją nazwę zawdzięcza miejscowości znajdującej się na północy Hiszpanii, która stanowi połączenie tradycji i nowoczesności. Miasto León słynie z różnorodności architektonicznej i swojej przebojowości – klasyczne klasztory i bazyliki mieszają się tu z nowoczesnymi budynkami. Podobnie, jak miasto, które jest inspiracją, zaprojektowano model samochodu – wyraziste linie nadają dynamiki pojazdowi. Pierwsza generacja SEAT-a Leona została wprowadzona na rynek w 1999 roku. Od tego czasu samochód cieszy się zainteresowaniem kierowców poszukujących nie tylko niezawodnego pojazdu, ale także wyjątkowego designu i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dzięki tym unikalnym cechom, Leon stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swoim segmencie.

Wyjątkowy design

Tym, co wyróżnia SEAT Leon spośród pozostałych hatchbaków jest design auta. Za projekt pierwszej wersji modelu odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro. W 2005 roku zadanie odświeżenia Leona przypadło zasłużonemu projektantowi, Walterowi da Silva. Auto odznaczało się nową stylistyką marki, zapoczątkowaną w modelach Altea i Toledo. W 2012 roku zaprezentowano trzecią generację pojazdu. SEAT Leon był pierwszym autem w swoim segmencie wyposażonym w całkowicie LED-owe oświetlenie. 

W najnowszej generacji modelu, której premiera miała miejsce w 2020 roku, inżynierowie postawili na najnowocześniejszą technologię oświetlenia, w tym wyróżniające wnętrze pojazdu oświetlenie ambientowe. Przednie reflektory LED zapewniają kierowcy pełną widoczność na drodze, z kolei tylne światła na całej szerokości pojazdu podkreślają jego wyjątkowy design.

Dostępne wersje nadwozia

Producenci Leona wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują samochód w 2 wersjach nadwozia i 2 liniach wyposażenia. Fani większych hiszpańskich modeli mają z kolei do dyspozycji SEAT-a Leona Sportstourera o mocy do 150 KM, w wersji wyposażenia Style i FR.

– SEAT Leon od początku cieszył się w naszym kraju niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem klientów, przede wszystkim dzięki swojej wszechstronności oraz często wymienianym przez właścicieli doskonałym właściwościom jezdnym. Od lat staramy się, by proponowana przez nas gama modelowa zaspokajała wszelkie potrzeby kierowców, także tych flotowych. Najpopularniejszym silnikiem jest jednostka 1.5 TDI o mocy 150 KM. Niemal połowa polskich klientów decyduje się na usportowioną wersję wyposażenia FR, a 15% wybiera kolor nadwozia Nevada White – podsumowuje Kamil Dondajewski, Product Manager w Volkswagen Group Polska.

Najczęściej wybieranym wyposażeniem dodatkowym w SEACIE Leonie są m.in. system multimedialny Media System+ z 8,25-calowym ekranem dotykowym i połączeniem Full Link, wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą oraz aktywny tempomat z systemem rozpoznawania zmęczenia.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *