SEAT Leon – ewolucja kultowego modelu

  • SEAT Leon to od 1999 r. flagowy model hiszpańskiego producenta.
  • Model doczekał się czterech generacji, które wyróżniają się sportowym designem. Ostatnia wersja Leona miała swoją premierę w 2020 roku.
  • SEAT Leon zdobył główną nagrodę w konkursie AUTOBEST 2021 w kategorii Best Buy Car of Europe 2021.

SEAT Leon swoją nazwę zawdzięcza miejscowości znajdującej się na północy Hiszpanii, która stanowi połączenie tradycji i nowoczesności. Miasto León słynie z różnorodności architektonicznej i swojej przebojowości – klasyczne klasztory i bazyliki mieszają się tu z nowoczesnymi budynkami. Podobnie, jak miasto, które jest inspiracją, zaprojektowano model samochodu – wyraziste linie nadają dynamiki pojazdowi. Pierwsza generacja SEAT-a Leona została wprowadzona na rynek w 1999 roku. Od tego czasu samochód cieszy się zainteresowaniem kierowców poszukujących nie tylko niezawodnego pojazdu, ale także wyjątkowego designu i zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dzięki tym unikalnym cechom, Leon stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w swoim segmencie.

Wyjątkowy design

Tym, co wyróżnia SEAT Leon spośród pozostałych hatchbaków jest design auta. Za projekt pierwszej wersji modelu odpowiedzialny był Giorgetto Giugiaro. W 2005 roku zadanie odświeżenia Leona przypadło zasłużonemu projektantowi, Walterowi da Silva. Auto odznaczało się nową stylistyką marki, zapoczątkowaną w modelach Altea i Toledo. W 2012 roku zaprezentowano trzecią generację pojazdu. SEAT Leon był pierwszym autem w swoim segmencie wyposażonym w całkowicie LED-owe oświetlenie. 

W najnowszej generacji modelu, której premiera miała miejsce w 2020 roku, inżynierowie postawili na najnowocześniejszą technologię oświetlenia, w tym wyróżniające wnętrze pojazdu oświetlenie ambientowe. Przednie reflektory LED zapewniają kierowcy pełną widoczność na drodze, z kolei tylne światła na całej szerokości pojazdu podkreślają jego wyjątkowy design.

Dostępne wersje nadwozia

Producenci Leona wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, oferują samochód w 2 wersjach nadwozia i 2 liniach wyposażenia. Fani większych hiszpańskich modeli mają z kolei do dyspozycji SEAT-a Leona Sportstourera o mocy do 150 KM, w wersji wyposażenia Style i FR.

– SEAT Leon od początku cieszył się w naszym kraju niesłabnącą popularnością i zainteresowaniem klientów, przede wszystkim dzięki swojej wszechstronności oraz często wymienianym przez właścicieli doskonałym właściwościom jezdnym. Od lat staramy się, by proponowana przez nas gama modelowa zaspokajała wszelkie potrzeby kierowców, także tych flotowych. Najpopularniejszym silnikiem jest jednostka 1.5 TDI o mocy 150 KM. Niemal połowa polskich klientów decyduje się na usportowioną wersję wyposażenia FR, a 15% wybiera kolor nadwozia Nevada White – podsumowuje Kamil Dondajewski, Product Manager w Volkswagen Group Polska.

Najczęściej wybieranym wyposażeniem dodatkowym w SEACIE Leonie są m.in. system multimedialny Media System+ z 8,25-calowym ekranem dotykowym i połączeniem Full Link, wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą oraz aktywny tempomat z systemem rozpoznawania zmęczenia.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *