Technologia

CUPRA DarkRebel – jak powstawał najbardziej drapieżny model hiszpańskiej marki?

  • Twórcy modelu CUPRA DarkRebel, opowiadają, jak powstawał najbardziej drapieżny pojazd hiszpańskiej marki.
  • DarkRebel jest pierwszym pojazdem, który pierwotnie został stworzony w przestrzeni wirtualnej, dzięki konfiguracjom użytkowników Metahype.
  • W oczekiwaniu na naładowanie pojazdu kierowca będzie miał możliwość przeniesienia się do przestrzeni CUPRA w Metaverse.

Po prezentacji modelu DarkRebel na targach IAA Mobility w Monachium dyrektor generalny marki – Wayne Griffiths oraz dyrektor ds. designu – Jorge Diez, opowiadają o procesie tworzenia pierwszego w 100% elektrycznego, dwumiejscowego samochodu sportowego w typie shooting brake – modelu CUPRA DarkRebel.

Z ciemności do światła

Najnowszy model pokazowy marki, zyskuje pozytywne opinie nie tylko branży, ale również entuzjastów samochodów tworzonych w Martorell. Wszystko za sprawą odważnego i drapieżnego designu, który wyróżnia się przede wszystkim grą światła i cieni.

W CUPRA staramy się z każdym kolejnym krokiem przekraczać granice wyobraźni. Przy pracy nad modelem DarkRebel naszą główną inspiracją było światło i cienie. Chcieliśmy w ten sposób podkreślić, jak bardzo mogą one wpływać na kolory i materiały. Wynikiem tej inspiracji są na przykład reflektory do jazdy dziennej stworzone z rozbicia logotypu CUPRA – powiedział Jorge Diez, dyrektor ds. designu marek SEAT & CUPRA.

Rola społeczności CUPRA Tribe

Pokazowy model DarkRebel powstał we współpracy ze społecznością CUPRA Tribe, w tym ambasadorami marki Marc-André ter Stegenem, Danielem Brühlem i Alexią Putellas. Tworzyli oni swoje projekty elektrycznego modelu w Metahypie, gdzie w sumie powstało ponad 270 tys. konfiguracji DarkRebela.

Od zawsze powtarzam, że markę tworzą ludzie, a w szczególności jej entuzjaści. W przypadku modelu DarkRebel niezaprzeczalnie udowodniliśmy tę tezę. Społeczność CUPRA Tribe była ważnym elementem w procesie projektowym CUPRA DarkRebel. Nasza współpraca okazała się zupełnie nowym podejściem do designu – mówi Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT & CUPRA.

Odważny design

W rezultacie powstał samochód pokazowy, który wywołuje emocje. Przeniesienie wirtualnego projektu do rzeczywistości było dużym wyzwaniem, jednak zespołowi udało się tego dokonać. Wynikiem jest ostry wygląd przodu auta, który został jeszcze bardziej podkreślony kultowym, podświetlanym logotypem marki.

Według mnie najbardziej zachwycającym elementem tego pojazdu jest enigmatyczny kolor nadwozia, który zmienia się w zależności od światła – ocenia Griffiths.

Ciemnofioletowy kolor CUPRA DarkRebel został wzbogacony wysoce odblaskowym efektem, który ewoluuje w zależności od otaczającego go światła. Dzięki temu samochód wpasowuje się w przestrzeń dokładnie tak, jak kameleon.

Gry wideo w czasie ładowania

Dwumiejscowy, sportowy elektryk wzbogaca wrażenia z jazdy, oferując trzy wirtualne doświadczenia: Exponential Square, Exponential Cube i Exponential Infinity. Dzięki nim podczas ładowania pojazdu użytkownik ma możliwość wejścia do Metahype – przestrzeni marki w Metaverse.

– Projektując ten samochód staraliśmy się podkreślić wirtualne DNA pojazdu, który został stworzony i długo istniał wyłącznie w Metahype. Uważam, że to doskonałe oddanie jego charakteru oraz naszej ambicji do stworzenia modelu, który już dzisiaj odpowiada na potrzeby przyszłych pokoleń – dodaje Diez.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *