CUPRA DarkRebel – jak powstawał najbardziej drapieżny model hiszpańskiej marki?

  • Twórcy modelu CUPRA DarkRebel, opowiadają, jak powstawał najbardziej drapieżny pojazd hiszpańskiej marki.
  • DarkRebel jest pierwszym pojazdem, który pierwotnie został stworzony w przestrzeni wirtualnej, dzięki konfiguracjom użytkowników Metahype.
  • W oczekiwaniu na naładowanie pojazdu kierowca będzie miał możliwość przeniesienia się do przestrzeni CUPRA w Metaverse.

Po prezentacji modelu DarkRebel na targach IAA Mobility w Monachium dyrektor generalny marki – Wayne Griffiths oraz dyrektor ds. designu – Jorge Diez, opowiadają o procesie tworzenia pierwszego w 100% elektrycznego, dwumiejscowego samochodu sportowego w typie shooting brake – modelu CUPRA DarkRebel.

Z ciemności do światła

Najnowszy model pokazowy marki, zyskuje pozytywne opinie nie tylko branży, ale również entuzjastów samochodów tworzonych w Martorell. Wszystko za sprawą odważnego i drapieżnego designu, który wyróżnia się przede wszystkim grą światła i cieni.

W CUPRA staramy się z każdym kolejnym krokiem przekraczać granice wyobraźni. Przy pracy nad modelem DarkRebel naszą główną inspiracją było światło i cienie. Chcieliśmy w ten sposób podkreślić, jak bardzo mogą one wpływać na kolory i materiały. Wynikiem tej inspiracji są na przykład reflektory do jazdy dziennej stworzone z rozbicia logotypu CUPRA – powiedział Jorge Diez, dyrektor ds. designu marek SEAT & CUPRA.

Rola społeczności CUPRA Tribe

Pokazowy model DarkRebel powstał we współpracy ze społecznością CUPRA Tribe, w tym ambasadorami marki Marc-André ter Stegenem, Danielem Brühlem i Alexią Putellas. Tworzyli oni swoje projekty elektrycznego modelu w Metahypie, gdzie w sumie powstało ponad 270 tys. konfiguracji DarkRebela.

Od zawsze powtarzam, że markę tworzą ludzie, a w szczególności jej entuzjaści. W przypadku modelu DarkRebel niezaprzeczalnie udowodniliśmy tę tezę. Społeczność CUPRA Tribe była ważnym elementem w procesie projektowym CUPRA DarkRebel. Nasza współpraca okazała się zupełnie nowym podejściem do designu – mówi Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT & CUPRA.

Odważny design

W rezultacie powstał samochód pokazowy, który wywołuje emocje. Przeniesienie wirtualnego projektu do rzeczywistości było dużym wyzwaniem, jednak zespołowi udało się tego dokonać. Wynikiem jest ostry wygląd przodu auta, który został jeszcze bardziej podkreślony kultowym, podświetlanym logotypem marki.

Według mnie najbardziej zachwycającym elementem tego pojazdu jest enigmatyczny kolor nadwozia, który zmienia się w zależności od światła – ocenia Griffiths.

Ciemnofioletowy kolor CUPRA DarkRebel został wzbogacony wysoce odblaskowym efektem, który ewoluuje w zależności od otaczającego go światła. Dzięki temu samochód wpasowuje się w przestrzeń dokładnie tak, jak kameleon.

Gry wideo w czasie ładowania

Dwumiejscowy, sportowy elektryk wzbogaca wrażenia z jazdy, oferując trzy wirtualne doświadczenia: Exponential Square, Exponential Cube i Exponential Infinity. Dzięki nim podczas ładowania pojazdu użytkownik ma możliwość wejścia do Metahype – przestrzeni marki w Metaverse.

– Projektując ten samochód staraliśmy się podkreślić wirtualne DNA pojazdu, który został stworzony i długo istniał wyłącznie w Metahype. Uważam, że to doskonałe oddanie jego charakteru oraz naszej ambicji do stworzenia modelu, który już dzisiaj odpowiada na potrzeby przyszłych pokoleń – dodaje Diez.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *