Technologia

SEAT stawia na zrównoważony rozwój dzięki specjalnej edycji Marina Pack

  • SEAT kontynuuje współpracę z SEAQUAL INITIATIVE, aby napędzać zrównoważony rozwój, jednocześnie chroniąc zasoby naturalne Morza Śródziemnego. Recyklingowany materiał SEAQUAL® YARN zostanie wykorzystany do produkcji foteli w modelach hiszpańskiej marki.
  • Producent z Martorell rozpoczyna również współpracę z firmą Autoneum, wykorzystując materiał LABEL blue by BORGERS® do pokrycia podłóg i tworzenia wykładzin, który powstaje z odpadów pochodzących z dna oceanów.
  • Produkcja modeli z serii Marina Pack rozpocznie się w czerwcu 2023 roku.

Marka SEAT kontynuuje swoją współpracę z SEAQUAL INITIATIVE, aby wspierać rozwój nowatorskich rozwiązań oraz działać na rzecz ochrony zasobów naturalnych, szczególnie w obszarze Morza Śródziemnego. Jednocześnie hiszpański producent rozpoczyna nową współpracę z firmą Autoneum, stając się pierwszą marką w branży, wykorzystującą materiały z recyklingu LABEL blue by BORGERS®, które pomogą w wydobyciu z dna oceanów ponad 2 milionów plastikowych butelek rocznie.

Efektem tej współpracy jest powstanie specjalnej edycji modeli SEAT Ibiza i Arona – Marina Pack. Samochody te będą wyposażone w obicia siedzeń, stworzone z materiałów SEAQUAL® YARN. Dodatkowo wszystkie podłogi i wykładziny modeli Ibiza i Arona powstaną z materiału LABEL blue by BORGERS® pochodzącego z recyklingu.

– Marka SEAT od lat zaangażowana jest w poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań dla realizacji celów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Projekty takie jak wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu nie tylko pomagają firmie w osiągnięciu tych celów, ale także przyczyniają się do ciągłego oczyszczania mórz, rzek i oceanów. Jesteśmy zdeterminowani, aby pomóc w oczyszczaniu Morza Śródziemnego, które jest nam niezwykle bliskie – wyjaśnia dr Werner Tietz, wiceprezes wykonawczy ds. badań i rozwoju w SEAT i CUPRA.

SEAQUAL INITIATIVE i LABEL blue by BORGERS® współpracują z organizacjami pozarządowymi, rybakami, władzami i społecznościami lokalnymi, aby pomóc w oczyszczaniu mórz i oceanów. Śmieci morskie zanieczyszczające plaże, dno oceanu i mórz oraz wody powierzchniowe  są zbierane w ramach programów sprzątania tych terenów. Powstałe z recyklingu tworzywo wykorzystywane jest do produkcji materiału SEAQUAL® YARN na obicia siedzeń samochodów hiszpańskiej marki, a poliestrowe włókna LABEL blue by BORGERS® użyte zostaną do pokrycia podłóg oraz tworzenia wykładzin w samochodach marki SEAT.

Produkcja specjalnej edycji modeli SEAT Ibiza i Arona Marina Pack rozpocznie się w czerwcu 2023 roku.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *