Elektryki zimą bez paniki. Eksperci zabierają głos

Zima stawia przed posiadaczami samochodów elektrycznych wyzwania dotyczące utrzymania optymalnej wydajności oraz osiągów pojazdu. Korzystanie z pompy ciepła, kondycjonowanie baterii czy ładowanie jej do poziomu 90% – to tylko niektóre z praktycznych porad eksperta sieci Q Service Castrol, dzięki którym jazda elektrykami w okresie zimowym przestanie być zmorą dla wielu kierowców.

Najczęstszymi przyczynami wzrostu zużycia energii w samochodzie elektrycznym zimą są m.in.: ogrzewanie przy pokonywaniu krótkich tras, większe wykorzystanie urządzeń elektrycznych i wzrost oporów toczenia[1]. Mechanik sieci Q Service Castrol rozprawia się z mitami dotyczącymi eksploatowania samochodów elektrycznych w okresie zimowym.

Czy zimą elektryki mają gorszy zasięg?

Panuje przekonanie, że zimą samochody elektryczne tracą ok. połowy swojego pierwotnego zasięgu przy pełnym ładowaniu. Zdaniem ekspertów sieci warsztatów samochodowych Q Service Castrol, wartość ta zmniejsza się o średnio 30%. Ponadto, pojazdy wyposażone w pompę ciepła notują mniejsze spadki efektywności w porównaniu do aut jej nie posiadających. W jaki zatem sposób zapobiec utracie zasięgu? Oto kilka istotnych wskazówek, które pomogą zmniejszyć zużycie energii.

Kluczowym elementem okazuje się być pompa ciepła, która minimalizuje spadek zasięgu w zimie. Ocieplanie nią pojazdu pozwala na błyskawiczne rozgrzanie samochodu, co ma istotne znaczenie dla osiągnięcia optymalnej wydajności.

– Co ciekawe, w przypadku samochodów elektrycznych z zainstalowaną pompą ciepła, wartość spadku zasięgu wynosi zaledwie 10% przy baterii o pojemności 45 kWh. To dobre rozwiązanie, o którym warto pamiętać przy zakupie elektryka – przyznaje Jarosław Gałuszka, właściciel znajdującego się w Warszawie serwisu Autointerus, należącego do sieci Q Service Castrol.

Eksperci zalecają również regularne kondycjonowanie baterii zarówno latem, jak i zimą. Przed wyruszeniem w trasę warto także ustawić punkt ładowania w oprogramowaniu oraz nawigacji. Wtedy pojazd samoczynnie przygotowuje temperaturę baterii do ładowania, co korzystnie wpływa na efektywność procesu.

Dobrym rozwiązaniem jest też rozgrzewanie pojazdu podczas jego ładowania. Pozwoli to na utrzymanie optymalnej wydajności baterii. Zaleca się również ograniczenie korzystania z funkcji ogrzewania siedzeń i kierownicy, aby zminimalizować zużycie energii i zyskać na zasięgu.

– Rozgrzewanie samochodu polega na ustawieniu w pojeździe informacji, o której godzinie kierowca chce wyruszyć w podróż. Samochód automatycznie podgrzeje baterię i dopasuje jej parametry do panujących warunków na drodze. W przypadku ładowania w przeznaczonym punkcie dobrze jest w oprogramowaniu wprowadzić wcześniej dane na temat planowanego ładowania samochodu – twierdzi Jarosław Gałuszka.

Ekspert wskazuje również na korzyści wynikające z inwestycji w ogrzewany garaż. Nawet kilka stopni może spowodować sporą różnicę komfortu podróży. Ważne jest też planowanie wyjazdów z wyprzedzeniem. W przypadku gdy kierowca planuje pozostawienie samochodu elektrycznego na dłużej, samochód powinien mieć minimum połowę naładowanej baterii.

Regularny serwis to podstawa

Mechanik przypomina też o innych ważnych kwestiach dla pojazdów elektrycznych. Istotne dla utrzymania zasięgu auta jest regularne sprawdzanie geometrii. Wśród innych porad jest regularna weryfikacja stanu opon i ciśnienia w nich oraz czyszczenie hamulców – system odzyskiwania energii powoduje, że te w pewnym stopniu mogą bardziej niż zazwyczaj pokrywać się rdzą.

Zdaniem ekspertów sieci Q Service Castrol, ważna jest również wymiana płynu chłodzącego i hamulcowego. Ten pierwszy, przeznaczony dla pojazdów elektrycznych, ma istotne znaczenie w odprowadzaniu ciepła z baterii. Z kolei płyn hamulcowy warto wymieniać co trzy lata, ponieważ jest narażony na szybsze zużycie niż w pojazdach spalinowych.


[1] https://wysokienapiecie.pl/84228-cala-prawda-o-samochodach-elektrycznych-zima/

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *