SEAT Ibiza FR – jeszcze więcej sportowego charakteru

  • SEAT Ibiza, jeden z najpopularniejszych modeli hiszpańskiej marki, dostępny jest w trzech wersjach – Reference, Style i FR. Każda różni się wyposażeniem i osiągami.
  • Najmocniejszy w gamie silnik 1.5 TSI 150 KM DSG z automatyczną, 7-biegową skrzynią biegów, zarezerwowany jest wyłącznie dla odmiany FR. Klienci, którzy zdecydują się na tę wersję mają także do dyspozycji silnik 1.0 TSI 100 KM z manualną, 6-biegową skrzynią.
  • W obu wariantach SEAT Ibiza FR zyskuje jeszcze więcej sportowego charakteru.

Skrót FR, czyli „formula racing” został zarezerwowany dla najmocniejszych wersji silnikowych hiszpańskiego producenta. To obietnica wyjątkowych doznań za kierownicą, czyli tego co jest szczególnie poszukiwane przez fanów sportowych emocji. Na charakter modelu składa się również oryginalny design, który przyciąga wzrok i wyróżnia się na ulicy.

Sportowy styl, odważne wykończenie

SEAT Ibiza FR  wyróżnia się efektownymi detalami, dzięki którym podkreślono jego sportową stylistykę. Samochód wyposażono w tylny dyfuzor, inteligentne oświetlenie Full LED oraz 17” lub 18” aluminiowe felgi Performance.

We wnętrzu pojazdu skorzystamy z 9.25-calowy ekranu multimedialnego, łączności z telefonem Full Link, a także czujników parkowania z tyłu, tempomatu i dwustrefowej klimatyzacji Climatronic. Dodatkowym aspektem, gwarantującym komfortowe podróżowanie jest podgrzewanie przednich foteli oraz przyciemniane szyby z tyłu. W przypadku mocniejszej wersji modelu dostępna jest także kamera cofania z czujnikami parkowania z tyłu i przodu oraz tapicerka ze skóry Dinamica®.

Silnik i kolor nadwozia mają znaczenie

SEAT Ibiza FR dostępny jest w dwóch wersjach silnikowych. W pierwszym przypadku mamy do czynienia z silnikiem 1.0 TSI o mocy 110 KM, a samochód wyposażony jest w 17-calowe felgi aluminiowe Performance i manualną skrzynię 6-biegową. W przypadku tego wariantu kierowcy mogą wybierać pomiędzy czterema kolorami nadwozia: Pure Red, Magnetic Tech, Nevada White i Desire Red.

Mocniejsza wersja oferuje kierowcy silnik 1.5 TSI 150 KM DSG wraz z automatyczną 7-biegową skrzynią oraz 18-calowe felgi aluminiowe. Wariant ten dostępny jest wyłącznie w kolorze nadwozia Desire Red, nadającym mu sportowego charakteru.

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *