Odważni ludzie wybierają nietuzinkowe auta. Kto kupuje samochody elektryczne?

  • Według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top 20 najpopularniejszych marek BEV na rynku.
  • Elektryczna CUPRA Born znalazła fanów wśród osób chcących wyróżnić się na drodze, dzięki oryginalnemu designowi, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny.
  • Kupując model CUPRA Born klienci mają okazję skorzystać z rządowego programu dofinansowania „Mój elektryk”.

Przybywa aut elektrycznych, a polscy kierowcy są coraz lepiej wyedukowani w kwestii ich zalet oraz ograniczeń. Dzięki temu coraz więcej osób świadomie podejmuje decyzję o zakupie pojazdu ładowanego z gniazdka z przekonaniem, że zaspokoją one ich potrzeby komunikacyjne. Z myślą o nich barcelońska marka stworzyła swój w 100% elektryczny model CUPRA Born, a już w drugiej połowie tego roku dołączy do niego zeroemisyjny SUV – CUPRA Tavascan.

Coraz więcej aut elektrycznych w Polsce

„Licznik elektromobilności” Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, bazujący na danych Polskiego Związku Przemysłu motoryzacyjnego podaje, że w listopadzie ubiegłego roku po polskich drogach jeździło już niemal 95 tys. samochodów ładowanych z gniazdka. Ponad 49 tys. szt. stanowiły samochody poruszające się wyłącznie na energii elektrycznej. Według raportu „Motomorfoza” przygotowanego przez Minds & Roses, już co trzeci dorosły Polak zna kogoś, kto posiada samochód elektryczny. Aż 40% rodaków deklaruje, że w przyszłości też chciałoby go posiadać.

Ostatnie dane wskazują na dynamiczny wzrost zainteresowania elektromobilnością w kraju. Co więcej według raportu Polish EV Outlook 2023 CUPRA znalazła się w Top20 najpopularniejszych marek BEV na rynku. Jesteśmy świadomi zmiany w branży, która dotrała już również do Polski. Born to nasz pierwszy zeroemisyjny pojazd, oferujący nie tylko dynamiczną jazdę, ale także wyjątkowe wrażenia estetyczne. Z kolei Tavascan to samochód wyznaczający drogę dla przyszłych projektów marki. Łączy w sobie przestronność, z zaawansowaną technologią, sportowym duchem oraz drapieżnym charakterem – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Kim są nabywcy aut elektrycznych

Według wspomnianego raportu, kupujący auta elektryczne to zwykle osoby w wieku 35-55 lat, o stabilnej kondycji finansowej i dysponujące dużą wiedzą na temat samochodów elektrycznych. Są to fani nowinek technologicznych i trendsetterzy, którzy dostrzegają pozytywny wpływ posiadania takiego pojazdu na ich własny wizerunek. Elektryczny model CUPRA Born znalazł fanów wsród osób nietuzinkowych i chcących wyróżnić się na drodze. Pozwala na to oryginalny design auta, który udowadnia, że elektryk nie musi być nudny. Model ten na jednym ładowaniu pokona nawet do 552 km (wg WLTP). Niebawem do gamy elektryków barcelonskiej marki dołączy również pierwszy w 100% elektryczny SUV marki – CUPRA Tavascan z zasięgiem do 547 km.

Oba modele są dowodem na to, że elektromobilność może iść w parze z prowokującym designem i wydajnością, dostosowaną do wymagań współczesnych kierowców. W CUPRA stawiamy na oryginalność, aby nasze samochody nie tylko odpowiadały na obecne trendy, ale również kształtowały przyszłość mobilności – dodaje Katarzyna Dziomdziora.

Zakup elektryka z państwowym dofinansowaniem

Jako największą przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie „elektryka” większość badanych wskazało wysoką cenę zakupu takiego pojazdu. Nie każdy wie, że myśląc o zakupie można skorzystać z rządowego programu „Mój elektryk”, który pozwala na obniżenie ceny nowego samochodu elektrycznego nawet o 27 tys. złotych. Dzięki temu klienci decydujący się na zakup modelu CUPRA Borna mogą obniżyć jego cenę nawet do 177 800 zł.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *