Dlaczego warto wybrać matowy lakier w samochodzie?

  • Z okazji Międzynarodowego Dnia Mycia Samochodów, który przypada 19 maja, marka CUPRA zwraca uwagę na coraz popularniejsze wśród polskich użytkowników auta z lakierami o matowym wykończeniu i wskazuje na ich najważniejsze zalety.
  • Takie pojazdy częściej przyciągają zainteresowanie wśród przechodniów ze względu na ich wyjątkowy i niecodzienny wygląd. To również aspekt mocno wyróżniający modele CUPRY spośród pozostałych samochodów na rynku.
  • Niemal co dziesiąty polski kierowca w zeszłym roku i pierwszym kwartale obecnego zdecydował się na zakup CUPRY Formentor w matowym lakierzew kolorach Magnetic Tech Matt lub Petrol Blue Matt.

Lakiery o matowym wykończeniu stanowią ciekawą odmianę od powszechnych na rynku wersji o wysokim połysku. Należy pamiętać, że matowe wykończenia najczęściej są stosowane w przypadku jednolitych i ciemnych kolorów. Przy tego typu rozwiązaniach dochodzi do pełnego rozproszenia światła, przez co nie odbija się ono na karoserii pojazdu i daje atrakcyjny efekt. Co się z tym wiąże i jakie są zalety takiego wykończenia?

Kiedy powstał matowy lakier?

Historia lakierów matowych w samochodach sięga lat 40. ubiegłego wieku. Swoje korzenie ma w świecie tuningu i pojazdach typu hot rod – pierwszych niespotykanych w tamtych czasach kierunkach modyfikacji aut. Początkowo wersje matowe były traktowane jako tańsze alternatywy standardowych rozwiązań tuningowych. Wraz z rozwojem dziedziny tuningu i detalingu oraz zwiększoną dostępnością materiałów czy specjalistów się nią zajmujących, znaczenie matowych lakierów samochodowych na rynku znacznie wzrosło.

Dlaczego warto zdecydować się na matowe wykończenie?

Wśród zalet wynikających z wyboru takiego rozwiązania, jest z pewnością oryginalny wygląd samochodu. Matowe wykończenie w specyficzny sposób rozprasza światło, dzięki czemu wizualnie wygładza kształty karoserii.

Wybór matowego lakieru w samochodzie daje również możliwość wyróżnienia się kierowcy pomiędzy pozostałymi użytkownikami dróg. Samochody z matowym wykończeniem często przyciągają wzrok innych osób.

To rozwiązanie nie jest jeszcze dość powszechne wśród właścicieli pojazdów. Z tego względu pozwala im się wyróżnić. W Polsce klienci marki CUPRA decydują się na matowy lakier stosunkowo często. W roku 2022 oraz pierwszym kwartale roku 2023 stanowił on łącznie prawie 10% wśród sprzedanych Formentorów – większość klientów wybrała wersję Magnetic Tech Matt, natomiast pozostali zdecydowali się na lakier Petrol Blue Matt. Wyniki pokazują, że opcja dostępna w ofercie hiszpańskiego producenta wciąż pozostaje w kategorii premium. Klienci mają również coraz więcej dostępnych wariantów spersonalizowania swojego pojazdu takich jak pakiety bezpieczeństwa, system audio premium czy dobór felg np. w pakiecie Copper+.

Wskazówki pielęgnacyjne

Pielęgnacja matowych lakierów oraz ich konserwacja znacząco różni się od standardowych wersji. Podstawą jest regularne mycie samochodu. Najlepszym rozwiązaniem jest czyszczenie pojazdu od razu po zauważeniu jakichkolwiek zanieczyszczeń w delikatny sposób miękką gąbką lub ściereczką z mikrofibry.

Eksperci marki CUPRA sugerują również, by do pielęgnacji aut w matowym wykończeniu stosować specjalne środki czyszczące przeznaczone do lakieru matowego, które nie zawierają substancji polerskich ani uszlachetniających.

Zdaniem specjalistów, kierowca powinien szczególną uwagę poświęcić podczas parkowania swojego pojazdu ze względu na zwiększone prawdopodobieństwo zarysowania lub uszkodzenia powierzchni lakieru. Bardzo dobrym i skutecznym rozwiązaniem jest zabezpieczenie auta folią PPF lub powłoką ceramiczną, która nie tylko chroni lakier przed zarysowaniami, ale także zapewnia jego hydrofobowość. Folia ta posiada właściwości, które chronią narażoną na liczne uszkodzenia warstwę lakieru, a wytworzona przez nią powłoka charakteryzuje się dużą odpornością na ścieranie, uderzenia kamieni, jak również działanie substancji chemicznych.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *