Praktyka

Dlaczego warto wybrać matowy lakier w samochodzie?

  • Z okazji Międzynarodowego Dnia Mycia Samochodów, który przypada 19 maja, marka CUPRA zwraca uwagę na coraz popularniejsze wśród polskich użytkowników auta z lakierami o matowym wykończeniu i wskazuje na ich najważniejsze zalety.
  • Takie pojazdy częściej przyciągają zainteresowanie wśród przechodniów ze względu na ich wyjątkowy i niecodzienny wygląd. To również aspekt mocno wyróżniający modele CUPRY spośród pozostałych samochodów na rynku.
  • Niemal co dziesiąty polski kierowca w zeszłym roku i pierwszym kwartale obecnego zdecydował się na zakup CUPRY Formentor w matowym lakierzew kolorach Magnetic Tech Matt lub Petrol Blue Matt.

Lakiery o matowym wykończeniu stanowią ciekawą odmianę od powszechnych na rynku wersji o wysokim połysku. Należy pamiętać, że matowe wykończenia najczęściej są stosowane w przypadku jednolitych i ciemnych kolorów. Przy tego typu rozwiązaniach dochodzi do pełnego rozproszenia światła, przez co nie odbija się ono na karoserii pojazdu i daje atrakcyjny efekt. Co się z tym wiąże i jakie są zalety takiego wykończenia?

Kiedy powstał matowy lakier?

Historia lakierów matowych w samochodach sięga lat 40. ubiegłego wieku. Swoje korzenie ma w świecie tuningu i pojazdach typu hot rod – pierwszych niespotykanych w tamtych czasach kierunkach modyfikacji aut. Początkowo wersje matowe były traktowane jako tańsze alternatywy standardowych rozwiązań tuningowych. Wraz z rozwojem dziedziny tuningu i detalingu oraz zwiększoną dostępnością materiałów czy specjalistów się nią zajmujących, znaczenie matowych lakierów samochodowych na rynku znacznie wzrosło.

Dlaczego warto zdecydować się na matowe wykończenie?

Wśród zalet wynikających z wyboru takiego rozwiązania, jest z pewnością oryginalny wygląd samochodu. Matowe wykończenie w specyficzny sposób rozprasza światło, dzięki czemu wizualnie wygładza kształty karoserii.

Wybór matowego lakieru w samochodzie daje również możliwość wyróżnienia się kierowcy pomiędzy pozostałymi użytkownikami dróg. Samochody z matowym wykończeniem często przyciągają wzrok innych osób.

To rozwiązanie nie jest jeszcze dość powszechne wśród właścicieli pojazdów. Z tego względu pozwala im się wyróżnić. W Polsce klienci marki CUPRA decydują się na matowy lakier stosunkowo często. W roku 2022 oraz pierwszym kwartale roku 2023 stanowił on łącznie prawie 10% wśród sprzedanych Formentorów – większość klientów wybrała wersję Magnetic Tech Matt, natomiast pozostali zdecydowali się na lakier Petrol Blue Matt. Wyniki pokazują, że opcja dostępna w ofercie hiszpańskiego producenta wciąż pozostaje w kategorii premium. Klienci mają również coraz więcej dostępnych wariantów spersonalizowania swojego pojazdu takich jak pakiety bezpieczeństwa, system audio premium czy dobór felg np. w pakiecie Copper+.

Wskazówki pielęgnacyjne

Pielęgnacja matowych lakierów oraz ich konserwacja znacząco różni się od standardowych wersji. Podstawą jest regularne mycie samochodu. Najlepszym rozwiązaniem jest czyszczenie pojazdu od razu po zauważeniu jakichkolwiek zanieczyszczeń w delikatny sposób miękką gąbką lub ściereczką z mikrofibry.

Eksperci marki CUPRA sugerują również, by do pielęgnacji aut w matowym wykończeniu stosować specjalne środki czyszczące przeznaczone do lakieru matowego, które nie zawierają substancji polerskich ani uszlachetniających.

Zdaniem specjalistów, kierowca powinien szczególną uwagę poświęcić podczas parkowania swojego pojazdu ze względu na zwiększone prawdopodobieństwo zarysowania lub uszkodzenia powierzchni lakieru. Bardzo dobrym i skutecznym rozwiązaniem jest zabezpieczenie auta folią PPF lub powłoką ceramiczną, która nie tylko chroni lakier przed zarysowaniami, ale także zapewnia jego hydrofobowość. Folia ta posiada właściwości, które chronią narażoną na liczne uszkodzenia warstwę lakieru, a wytworzona przez nią powłoka charakteryzuje się dużą odpornością na ścieranie, uderzenia kamieni, jak również działanie substancji chemicznych.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *