uszkodzenie samochodu
Praktyka

Zarysowanie innego auta na parkingu – jakie są konsekwencje ucieczki?

Nie każdy kierowca czuje się komfortowo przy manewrach parkowania. Nawet Ci doświadczeni, mający na koncie tysiące przejechanych kilometrów, mogą mieć problemy z ulokowaniem auta na zatłoczonym placu. Brak czujników lub chwila rozkojarzenia i zarysowanie drugiego auta na parkingu staje się faktem.

Istotne jest jednak zachowanie po samym zdarzeniu. Czym grozi odjechanie z parkingu po uszkodzeniu innego samochodu?

Szkoda parkingowa a OC – dlaczego ucieczka może Cię drogo kosztować

Naturalnym odruchem w przypadku każdej kolizji jest ucieczka. Ostatecznie istnieje szansa, że świadków zdarzenia nie było, a parking nie był monitorowany. Jest to jednak nierozsądne podejście i kierowca sporo nim ryzykuje. W standardowym przebiegu sytuacji, jeśli uszkodzimy czyjś samochód na parkingu, możemy się dogadać osobiście z kierowcą lub wypełnić formularz szkody parkingowej. Jest oczywiście opcja by naprawa samochodu poszła z naszego ubezpieczenia OC, które jest dla każdego obowiązkowe. Jako sprawca nie musimy nawet wykładać na naprawy z własnej kieszeni – wszystko pokryje ubezpieczenie z naszych składek.

Uszkodzenie samochodu na parkingu i późniejsza ucieczka może spowodować konsekwencje. Głównie finansowe. Oddalając się z miejsca zdarzenia – bez pozostawienia karteczki z numerem kontaktowym – ryzykujesz regresem ubezpieczeniowym. Oznacza to tyle, że jeśli poszkodowany dojdzie do tożsamości sprawcy, ubezpieczyciel wciąż zapłaci z Twojego OC za szkody innego pojazdu. Po wszystkim jednak będzie prawdopodobnie domagał się zwrotu tej kwoty na mocy art. 43 pkt 4 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. 

Sprawca nie wiedział o uszkodzeniu drugiego pojazdu. Czy to coś zmienia?

Ucieczka jest kojarzona jako świadome odjechanie z parkingu w celu uniknięcia odpowiedzialności. Co jednak, gdy kierowca nawet nie zdawał sobie sprawy z uszkodzenia innego samochodu? Zdarzają się przypadki, gdy otarcie jest tak lekkie, że kierujący nawet go nie poczuje. Nie ma również śladu na jego pojeździe. Zostaje jednak ślad na innym samochodzie. Czy wówczas również szkoda parkingowa i oddalenie się traktowane jest jako ucieczka?

Niestety, nawet w takim przypadku jest to traktowane jako ucieczka. Przy czym należy wspomnieć, że regres ubezpieczeniowy jest prawem towarzystwa ubezpieczeniowego, a nie obowiązkiem. Nie powinno się jednak trwać w nadziei, że towarzystwo nie zgłosi się po zwrot kwoty odszkodowania. W praktycznie każdym przypadku zbiegnięcia z miejsca stłuczki parkingowej ubezpieczyciel korzysta z prawa regresu. Jeżeli jednak uciekłeś nieumyślnie, nie wiedząc o uszkodzeniu innego samochodu, możesz próbować odwołania się od regresu. Szanse powodzenia takiego odwołania są nikłe, same firmy ubezpieczeniowe przyznają, że niewielki odsetek jest rozpatrywany pomyślnie dla kierowcy. Najczęściej podawanym powodem jest właśnie nieświadomość spowodowania szkody. Takie stanowisko powinno być jednak poparte dowodami i argumentami, np. nagraniem z monitoringu. Nawet wtedy ubezpieczyciel może jednak powołać się na ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych i zastosować regres. 

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *