uszkodzenie samochodu
Praktyka

Zarysowanie innego auta na parkingu – jakie są konsekwencje ucieczki?

Nie każdy kierowca czuje się komfortowo przy manewrach parkowania. Nawet Ci doświadczeni, mający na koncie tysiące przejechanych kilometrów, mogą mieć problemy z ulokowaniem auta na zatłoczonym placu. Brak czujników lub chwila rozkojarzenia i zarysowanie drugiego auta na parkingu staje się faktem.

Istotne jest jednak zachowanie po samym zdarzeniu. Czym grozi odjechanie z parkingu po uszkodzeniu innego samochodu?

Szkoda parkingowa a OC – dlaczego ucieczka może Cię drogo kosztować

Naturalnym odruchem w przypadku każdej kolizji jest ucieczka. Ostatecznie istnieje szansa, że świadków zdarzenia nie było, a parking nie był monitorowany. Jest to jednak nierozsądne podejście i kierowca sporo nim ryzykuje. W standardowym przebiegu sytuacji, jeśli uszkodzimy czyjś samochód na parkingu, możemy się dogadać osobiście z kierowcą lub wypełnić formularz szkody parkingowej. Jest oczywiście opcja by naprawa samochodu poszła z naszego ubezpieczenia OC, które jest dla każdego obowiązkowe. Jako sprawca nie musimy nawet wykładać na naprawy z własnej kieszeni – wszystko pokryje ubezpieczenie z naszych składek.

Uszkodzenie samochodu na parkingu i późniejsza ucieczka może spowodować konsekwencje. Głównie finansowe. Oddalając się z miejsca zdarzenia – bez pozostawienia karteczki z numerem kontaktowym – ryzykujesz regresem ubezpieczeniowym. Oznacza to tyle, że jeśli poszkodowany dojdzie do tożsamości sprawcy, ubezpieczyciel wciąż zapłaci z Twojego OC za szkody innego pojazdu. Po wszystkim jednak będzie prawdopodobnie domagał się zwrotu tej kwoty na mocy art. 43 pkt 4 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. 

Sprawca nie wiedział o uszkodzeniu drugiego pojazdu. Czy to coś zmienia?

Ucieczka jest kojarzona jako świadome odjechanie z parkingu w celu uniknięcia odpowiedzialności. Co jednak, gdy kierowca nawet nie zdawał sobie sprawy z uszkodzenia innego samochodu? Zdarzają się przypadki, gdy otarcie jest tak lekkie, że kierujący nawet go nie poczuje. Nie ma również śladu na jego pojeździe. Zostaje jednak ślad na innym samochodzie. Czy wówczas również szkoda parkingowa i oddalenie się traktowane jest jako ucieczka?

Niestety, nawet w takim przypadku jest to traktowane jako ucieczka. Przy czym należy wspomnieć, że regres ubezpieczeniowy jest prawem towarzystwa ubezpieczeniowego, a nie obowiązkiem. Nie powinno się jednak trwać w nadziei, że towarzystwo nie zgłosi się po zwrot kwoty odszkodowania. W praktycznie każdym przypadku zbiegnięcia z miejsca stłuczki parkingowej ubezpieczyciel korzysta z prawa regresu. Jeżeli jednak uciekłeś nieumyślnie, nie wiedząc o uszkodzeniu innego samochodu, możesz próbować odwołania się od regresu. Szanse powodzenia takiego odwołania są nikłe, same firmy ubezpieczeniowe przyznają, że niewielki odsetek jest rozpatrywany pomyślnie dla kierowcy. Najczęściej podawanym powodem jest właśnie nieświadomość spowodowania szkody. Takie stanowisko powinno być jednak poparte dowodami i argumentami, np. nagraniem z monitoringu. Nawet wtedy ubezpieczyciel może jednak powołać się na ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych i zastosować regres. 

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *