Technologia

CUPRA Formentor VZ5: połączenie technologii ze sportowym charakterem

  • Model CUPRA Formentor VZ5 został doposażony w 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l charakterystyczny dla modeli Audi RS, który zapewnia moc 390 KM, czyli o 80 KM więcej niż w pierwotnej wersji.
  • Silnik ten pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy.
  • VZ5 został również wzbogacony w układ napędowy 4Drive oraz skrzynie biegów DSG, które zapewniają doskonałą dynamikę jazdy i natychmiastowe przyspieszenie.

CUPRA, od samego początku tworzyła swoje modele, podkreślając ich sportowe DNA. Wprowadzając na rynek model Formentora VZ5, hiszpański producent połączył siły z Audi, aby stworzyć jedyny w swoim rodzaju pojazd, który dzieli najlepsze cechy tych dwóch marek – hiszpański charakter CUPRY Formentor oraz niezrównaną szybkość Audi RS. Co łączy te dwa zupełnie różne modele?

„Veloz” czyli „szybki”

Pierwszy model sportowego SUV-a hiszpańskiego producenta wyposażony został w pierwotnej wersji w szereg opcji, które zapewniały szybkość oraz wygodę jazdy. Crossover zadebiutował w 2020 roku w wersji z turbodoładowanym silnikiem 2.0 TSI o mocy 310 KM i momencie obrotowym 400 Nm, który na tamten czas był gwarancją sportowych osiągów. Jednak na tym nie poprzestano, ponieważ już rok później CUPRA wypuściła na rynek specjalną edycję VZ5. Nazwa nowej wersji modelu pochodzi od hiszpańskiego słowa „veloz” („szybki”) i jest prawdziwą emanacją sportowego charakteru marki. Model został wzbogacony o 5-cylindrowy silnik o pojemności 2,5 l, który pozwala na osiągnięcie mocy nawet do 390 KM, czyli o 80 KM więcej niż w początkowej wersji.

Połączenie tego co najlepsze

CUPRA Formentor VZ5 to nie tylko innowacyjny SUV ze sportowym DNA. To także pierwszy samochód wyposażony w 5-cylindrowy silnik, który wcześniej wykorzystywany był wyłącznie w modelach Audi – RS3 oraz RS Q3. Ten wyjątkowy układ napędowy pozwala na przyspieszenie do 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy. Niemiecki producent jeszcze nigdy do tej pory nie umożliwił wykorzystania tego silnika w modelach innych marek, jednak postanowił zrobić wyjątek dla modelu VZ5, stawiając warunek, że moc silnika będzie o 10 KM mniejsza niż w modelach RS. Dla jeszcze większego podkreślenia sportowego charakteru VZ5 wyposażony został w układ napędowy 4Drive oraz skrzynie biegów DSG.

Specjalna edycja Formentora pozostaje natomiast wierna hiszpańskiej estetyce dzięki fotelom kubełkowym wykonanym ze skóry w kolorze Petrol Blue lub Black, a także charakterystycznymi dla marki 20-calowymi felgami aluminiowymi z miedzianymi elementami. Dzięki podwójnemu obywatelstwu pojazd marki CUPRA wyznacza nowe standardy w segmencie sportowych crossoverów.

CUPRA to marka łącząca niekonwencjonalny styl, emocje i wyjątkowe osiągi. Powstała w 2018 roku w Barcelonie. Siedziba firmy znajduje się w miejscowości Martorell, a sprzedaż odbywa się poprzez sieć wyspecjalizowanych punktów na całym świecie.    

  

W 2022 roku marka CUPRA kontynuowała bezprecedensowy wzrost sprzedaży, uzyskując poziom niemal 152 900 sprzedanych modeli na całym świecie. Wynik ten okazał się ogromnym sukcesem, ponieważ marka osiągnęła tym samym 93% wzrost sprzedaży w stosunku do roku ubiegłego (80 000 sprzedanych aut).   

  

Udowadniając, że elektryfikacja i sportowy charakter doskonale do siebie pasują, w 2021 roku CUPRA zaprezentowała pierwszy w 100% elektryczny samochód marki – CUPRA Born. W 2022 roku firma poszerzyła gamę tego modelu o pojazdy z różnymi pojemnościami akumulatorów, a także o mocniejszą wersję e-Boost. Marka wprowadziła również ekskluzywną, limitowaną edycję modelu CUPRA Formentor VZ5.   

   

W 2023 roku swoją premierę miał drugi całkowicie elektryczny model marki – CUPRA Tavascan. W 2024 roku na rynku motoryzacyjnym pojawi się pierwszy zelektryfikowany sportowy SUV, czyli CUPRA Terramar. Natomiast na rok 2025 planowana jest premiera najbardziej radykalnej interpretacji miejskiego samochodu elektrycznego marki, inspirowanej koncepcją CUPRA Raval.   

CUPRA jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym klubu FC Barcelona oraz sponsorem zawodów World Padel Tour i eSports Club Finetwork KOI. Wspiera takie projekty jak festiwal Primavera Sound oraz produkcja łodzi motorowych we współpracy z De Antonio Yachts.  

  

Ambasadorzy marki stanowią część międzynarodowego zespołu CUPRA Tribe i chcą być siłą napędową zmian. Wśród nich są: miejski artysta działający pod pseudonimem TV Boy, złoci medaliści olimpijscy Adam Peaty, Melvin Richardson i Saúl Craviotto, niemiecki bramkarz Marc ter Stegen oraz zdobywczyni Złotej Piłki i najlepsza piłkarka FIFA, Alexia Putellas. Od 2022 roku polskim Partnerem marki CUPRA jest Szymon Godziek, zawodnik specjalizujący się w ekstremalnym freestyle’u MTB i freeride.   

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *