Lamborghini osiągnęło historyczny kamień milowy: firma w 2023 roku dostarczyła ponad 10 000 samochodów

W jubileuszowym 2023 roku Automobili Lamborghini ustanowiło rekord, który na zawsze zapisze się w historii firmy: producent dostarczył ponad 10 000 supersamochodów w ciągu dwunastu miesięcy. To wzrost o +10% w porównaniu z rokiem 2022. Wynik ten jest potwierdzeniem tendencji wzrostowej z ostatnich kilku lat.

Rok 2023 był dla marki Lamborghini nie tylko rokiem jubileuszu. Wśród najważniejszych wydarzeń z perspektywy włoskiego producenta należy wyróżnić także rzeczywistą premierę modelu Lamborghini Revuelto, pierwszego hybrydowego supersamochodu z napędem V12 HPEV, którego zamówienia obejmują już produkcję aż do końca 2026 roku. Marka zaprezentowała też koncepcyjny samochód elektryczny Lamborghini Lanzador oraz Lamborghini SC63, model wyścigowy kategorii LMDh, który od 2024 roku będzie startował w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA oraz amerykańskiej serii IMSA.

Olbrzymim osiągnięciem marki jest ustanowienie nowego rekordu: producent w 2023 roku dostarczył do klientów 10 112 egzemplarzy samochodów, po raz pierwszy w swojej 60-letniej historii przekraczając liczbę 10 000. To wzrost o +10% w porównaniu do roku 2022.

Dostarczenie ponad 10 000 samochodów w ciągu jednego roku to zarówno dla mnie jak i całego zespołu Lamborghini ogromny powód do dumy. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania naszych pracowników oraz skutecznej współpracy. Nie zatrzymujemy się i podejmujemy kolejne ekscytujące wyzwania, które czekają na nas w 2024 roku – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Urus pozostaje niekwestionowanym liderem

Najlepsze wyniki osiągnięto w makroregionie EMEA, gdzie do klientów dostarczono 3 987 samochodów, notując tym samym wzrost o 14% w porównaniu do 2022 roku. Na drugim miejscu plasuje się Ameryka z wzrostem o 9% (3465 samochodów), a na trzecim APAC ze wzrostem o 4% (2 660 samochodów).

Najważniejszym rynkiem dla włoskiego producenta pozostają Stany Zjednoczone, w których dostarczono łącznie 3 000 samochodów. Na kolejnych pozycjach plasują się: Niemcy (961), Chiny (845), Wielka Brytania (801), Japonia (660), Bliski Wschód (496), Korea Południowa (434), Włochy (409), Kanada (357), Australia (263), Francja i Monako (255), Szwajcaria (211), Tajwan (131) i Indie (103).

Najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje luksusowy SUV Urus. Samochód ten wybrało 6 087 klientów na całym świecie. Drugie miejsce zajmuje Huracán z wynikiem 3 962 samochodów. Ponadto w 2023 roku marka dostarczyła łącznie 63 samochody wyposażone w kultowy silnik V12, w tym ostatnie 12 egzemplarze modelu Aventador i 51 samochodów Few-Offs.

To wybitne osiągnięcie to wyraźny znak rosnącej percepcji naszej marki na całym świecie i potwierdzenie, że przyjęta przez nas strategia odnosi sukces. Nie byłby on możliwy bez nieocenionego wkładu naszej sieci dealerskiej, działającej na 54 różnych rynkach. Naszym celem na 2024 rok jest potwierdzenie trendu wzrostowego w trzech makroregionach  – powiedział Federico Foschini, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży marki Lamborghini.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *