Lamborghini osiągnęło historyczny kamień milowy: firma w 2023 roku dostarczyła ponad 10 000 samochodów

W jubileuszowym 2023 roku Automobili Lamborghini ustanowiło rekord, który na zawsze zapisze się w historii firmy: producent dostarczył ponad 10 000 supersamochodów w ciągu dwunastu miesięcy. To wzrost o +10% w porównaniu z rokiem 2022. Wynik ten jest potwierdzeniem tendencji wzrostowej z ostatnich kilku lat.

Rok 2023 był dla marki Lamborghini nie tylko rokiem jubileuszu. Wśród najważniejszych wydarzeń z perspektywy włoskiego producenta należy wyróżnić także rzeczywistą premierę modelu Lamborghini Revuelto, pierwszego hybrydowego supersamochodu z napędem V12 HPEV, którego zamówienia obejmują już produkcję aż do końca 2026 roku. Marka zaprezentowała też koncepcyjny samochód elektryczny Lamborghini Lanzador oraz Lamborghini SC63, model wyścigowy kategorii LMDh, który od 2024 roku będzie startował w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA oraz amerykańskiej serii IMSA.

Olbrzymim osiągnięciem marki jest ustanowienie nowego rekordu: producent w 2023 roku dostarczył do klientów 10 112 egzemplarzy samochodów, po raz pierwszy w swojej 60-letniej historii przekraczając liczbę 10 000. To wzrost o +10% w porównaniu do roku 2022.

Dostarczenie ponad 10 000 samochodów w ciągu jednego roku to zarówno dla mnie jak i całego zespołu Lamborghini ogromny powód do dumy. Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania naszych pracowników oraz skutecznej współpracy. Nie zatrzymujemy się i podejmujemy kolejne ekscytujące wyzwania, które czekają na nas w 2024 roku – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.

Urus pozostaje niekwestionowanym liderem

Najlepsze wyniki osiągnięto w makroregionie EMEA, gdzie do klientów dostarczono 3 987 samochodów, notując tym samym wzrost o 14% w porównaniu do 2022 roku. Na drugim miejscu plasuje się Ameryka z wzrostem o 9% (3465 samochodów), a na trzecim APAC ze wzrostem o 4% (2 660 samochodów).

Najważniejszym rynkiem dla włoskiego producenta pozostają Stany Zjednoczone, w których dostarczono łącznie 3 000 samochodów. Na kolejnych pozycjach plasują się: Niemcy (961), Chiny (845), Wielka Brytania (801), Japonia (660), Bliski Wschód (496), Korea Południowa (434), Włochy (409), Kanada (357), Australia (263), Francja i Monako (255), Szwajcaria (211), Tajwan (131) i Indie (103).

Najlepiej sprzedającym się modelem pozostaje luksusowy SUV Urus. Samochód ten wybrało 6 087 klientów na całym świecie. Drugie miejsce zajmuje Huracán z wynikiem 3 962 samochodów. Ponadto w 2023 roku marka dostarczyła łącznie 63 samochody wyposażone w kultowy silnik V12, w tym ostatnie 12 egzemplarze modelu Aventador i 51 samochodów Few-Offs.

To wybitne osiągnięcie to wyraźny znak rosnącej percepcji naszej marki na całym świecie i potwierdzenie, że przyjęta przez nas strategia odnosi sukces. Nie byłby on możliwy bez nieocenionego wkładu naszej sieci dealerskiej, działającej na 54 różnych rynkach. Naszym celem na 2024 rok jest potwierdzenie trendu wzrostowego w trzech makroregionach  – powiedział Federico Foschini, Dyrektor Marketingu i Sprzedaży marki Lamborghini.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *