Praktyka

Lokalnie nie znaczy offline. O korzyściach ogłaszania swoich usług online w branży motoryzacyjnej

Co może zrobić właściciel firmy świadczącej usługi w branży motoryzacyjnej, żeby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów? Jak wynika z badań – 2/3 zainteresowanych wskazuje na rozszerzanie zakresu oferowanych usług[1]. Ale nawet ich rozbudowany katalog nie gwarantuje sukcesu, jeśli wie o nim tylko garstka ludzi. Żeby zatem zwiększyć dotarcie do potencjalnych klientów, trzeba ogłaszać swoje usługi w internecie – najlepiej na największych serwisach ogłoszeniowych.

Mimo zawirowań na rynku, warsztaty świadczące usługi motoryzacyjne mogą z optymizmem patrzeć w przyszłość. Jak wynika z danych CEPiK, w samym tylko styczniu 2023 roku w Polsce zarejestrowano ponad 88 tysięcy samochodów osobowych, czyli o 4 tysiące więcej, niż w tym samym miesiącu ubiegłego roku[2]. Wydaje się zatem, że klientów nie zabraknie, zwłaszcza że inflacja skłania wielu kierowców do rezygnacji z kupna nowego auta i inwestowania w to już posiadane.

Perspektywa rosnącej liczby klientów nie powinna jednak osłabiać czujności właścicieli warsztatów. Wręcz przeciwnie, to właśnie teraz powinni oni podejmować działania, które służą budowaniu rozpoznawalności i umacnianiu ich pozycji na rynku, nawet jeśli to tylko rynek lokalny. W przyszłości może to zaowocować nowymi klientami. Najprostszym rozwiązaniem jest umieszczenie informacji o swojej ofercie na OLX – największym serwisie ogłoszeniowym w Polsce, z którego każdego miesiąca korzysta prawie 13 mln Polaków. 

Każdego miesiąca na ogłoszenia w kategorii Motoryzacja na OLX odpowiada 2,7 mln użytkowników. Wśród najczęściej wpisywanych haseł znajdowały się: polerowanie, renowacja felg, naprawa skrzyni biegów, konserwacja podwozia czy regeneracja filtrów. Zainteresowanie konsumentów tą kategorią, pokazuje, że internet ceniony jest jako źródło wiedzy na temat dostępnych usług. To zaś dla osób prowadzących tego typu działalność jasny sygnał, że powinni być tam obecni. Mogą pozyskać nowych klientów, a w dłuższej perspektywie – zbudować rozpoznawalną, lokalną markę.

OLX to doskonałe miejsce dla przedsiębiorców, którzy chcą wypromować swoje usługi, a nie mają większego budżetu na działania marketingowe – mówi Artur Kołpowski head of services w OLX. – Bez ponoszenia dużych kosztów otrzymują oni możliwość wykorzystywania narzędzi, takich jak np. personalizowana strona internetowa, i dzięki temu mogą budować rozpoznawalność swojej marki na większą, niż tylko najbliższa okolica, skalę – dodaje Kołpowski.

Dla wielu małych firm, zwłaszcza działających lokalnie, promowanie się na największym i najpopularniejszym serwisie ogłoszeniowym w Polsce to realna szansa na pozyskanie zleceniodawców. Użytkownicy platformy poszukujący usług, najchętniej wybierają te świadczone przez podmiot, działające w najbliższej okolicy.   Ale to również sposób na rozszerzenie swojej działalności na teren, np. całego województwa. Poza tym OLX oferuje firmom też cały wachlarz rozwiązań – firmową stronę, na której można dodać opis swojej działalności oraz logo, a która umożliwia zarządzanie ogłoszeniami oraz weryfikowanie ich skuteczności. 

Kolejnym, istotnym dla wielu osób argumentem są koszty. W przypadku OLX jedyne, jakie ponosi przedsiębiorca prowadzący konto firmowe na serwisie, to te związane z dodaniem ogłoszenia lub jego wypromowaniem. Co istotne, skorzystanie ze wszystkich oferowanych rozwiązań nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani czasu. Rozpoczęcie współpracy z OLX trwa tyle, ile zakładanie konta firmowego – statystycznie około minuty. 


[1] Dane z raportu „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji – podsumowanie sytuacji po IV kwartale 2022 r. i prognozy „Zmiany, wyzwania, problemy – czego w roku 2023 spodziewa się branża motoryzacyjna”,

[2] http://www.cepik.gov.pl/statystyki

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *