SEAT Leon IV generacji. Hiszpanie postawili na komfort jazdy

  • Zaprezentowany po raz pierwszy 28 stycznia 2020 roku SEAT Leon IV to kolejna już odsłona cieszącego się ogromnym zainteresowaniem samochodu hiszpańskiego producenta.
  • Dostępny jako 5-drzwiowy hatchback lub kombi, w wersjach wyposażenia Reference, Style, Full LED, Xcellence i FR – przyciąga nie tylko swoją sylwetką, ale i możliwościami.
  • 18-calowe felgi aluminiowe Performance Machined, dynamiczne kierunkowskazy i panoramiczny szyberdach pozwalają cieszyć się komfortem z każdej podróży.

Chociaż oficjalna premiera miała miejsce 4 lata temu, to czwarta generacja SEAT-a Leona wciąż potrafi zaskoczyć niejednego kierowcę. Dostępna w kilku wersjach wyposażenia, takich jak FR, Xcellence, Reference, Style czy Full LED, zapewnia użytkownikom komfort podróżowania i szereg możliwości. Atutem tego samochodu są nie tylko jego hiszpańskie korzenie, widoczne w przyciągającej wzrok sylwetce, ale też usportowione wnętrze, które daje ogromne możliwości i zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy.

Dać się ponieść

SEAT Leon IV generacji wyposażony jest w 18-calowe felgi aluminiowe Performance Machined, które pozwalają kierowcy pewnie podróżować po nawet najtrudniejszej drodze. Pewności dodają także stylowe, dynamiczne kierunkowskazy, które sprawią, że samochód nie pozostanie niezauważony podczas pokonywania zakrętów zarówno w miejskiej dżungli, jak i podczas wyprawy poza miasto. To jednak nie jedyne zalety tego modelu – SEAT Leon oferuje kierowcy i pasażerom panoramiczny szyberdach, pozwalający promieniom świetlnym rozjaśnić wygodne fotele, pokryte wysokiej jakości tapicerką.

Atutem czwartej generacji SEAT-a Leona jest nacisk, jaki został położony na komfort podróżowania. Projektanci zadbali o to, by zarówno kierowca, jak i pasażer korzystali z szeregu wygód zarówno podczas dłuższych, jak i krótszych tras. Panoramiczny dach oświetlający wnętrze w dzień lub wyprofilowane fotele, to tylko część z elementów, które poprawiają jakość z jazdy. Przy tym modelu nie można zapomnieć także o pojemnym bagażniku, w którym swój ekwipunek bez problemu pomieści cała rodzina wybierając się na ferie – przyznaje Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Komfort w zasięgu wzroku

Światło słoneczne, padające przez szyberdach to nie jedyne rozwiązanie świetlne, na jakie warto zwrócić uwagę w tym modelu. Otaczające wnętrze diody LED SEAT-a Leona witają kierowcę i pasażerów łukiem światła, rozciągającym się na całą szerokość deski rozdzielczej. To połączenie designu i funkcjonalności pozwala w przyjazny sposób rozświetlić wnętrze pojazdu, nadając mu odpowiedniego klimatu, bez obaw o rozpraszanie kierowcy w czasie prowadzenia pojazdu.

Pośrodku deska rozdzielcza jest delikatnie nachylona w stronę kierowcy, co zapewnia mu z kolei lepszy dostęp do 10-calowego systemu Navi z dotykowym suwakiem. Dodatkowo SEAT Leon IV generacji wyposażony jest w lampkę bezpieczeństwa, która zacznie migać, ostrzegając pasażerów w sytuacji, gdy otwieranie drzwi jest niebezpieczne. Z kolei skórzana, wielofunkcyjna, sportowa, podgrzewana kierownica umożliwia użytkownikowi sterowanie dźwiękiem i nawigacją oraz kontrolowanie asystentów jazdy bez konieczności odrywania od niej rąk.

Do końca stycznia klienci indywidualni mogą teraz skorzystać z oferty Kredyt Jak Abonament. Dzięki czemu w przypadku wpłaty własnej na poziomie 30% miesięczna rata brutto dla modelu SEAT Leon wyniesie już od 1044 zł. Z kolei przedsiębiorcy mogą skorzystać z Leasingu Jak Abonament, aby dopasować wysokość miesięcznej raty netto w zależności od poziomu wniesionej przez siebie opłaty własnej. I tak model ten wyniesie ich 544zł netto/mies.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *