Serwis

Tajemnicze przyciski w aucie, których funkcji możesz nie znać. Mechanicy tłumaczą, do czego służą

Komfort i bezpieczeństwo podczas podróży zapewniają funkcje w samochodzie, które można aktywować za pomocą różnych przycisków. Zastosowanie niektórych z nich pozostaje dla wielu kierowców zagadkowe. Z czym wiąże się przycisk EPB, a do czego służy wyłącznik wstrząsowy? Eksperci sieci Q Service Castrol przybliżają funkcje kilku najrzadziej używanych włączników w aucie, których zastosowanie warto znać.

Kwestie bezpieczeństwa w trakcie podróży od dawna stanowią priorytet dla kierowców. W ciągu ostatnich lat wprowadzono technologie, które służą poprawie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dobrą praktyką jest również zapoznanie się z przyciskami, które pozwalają na aktywację istotnych funkcji i trybów. Eksperci sieci Q Service Castrol podpowiadają, na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę.

Wyłącznik wstrząsowy – bezpieczeństwo w trakcie jazdy w trudnym terenie

Główną funkcją wyłącznika wstrząsowego jest odcięcie dopływu paliwa w przypadku uderzenia samochodu w przeszkodę bądź w sytuacji kolizji. Ma to uchronić auto i kierowcę przed powstaniem niebezpiecznego pożaru. W starszych modelach pojazdów, przycisk zazwyczaj znajduje się pod deską rozdzielczą. Z kolei w nowszych wersjach aut, mechaniczny wyłącznik został zastąpiony przez sterowniki silnika, które odcinają dopływ paliwa do pompy.

Hill descent control, czyli bezpieczne zjeżdżanie z góry

System kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia (ang. hill descent control) stanowi element wyposażenia samochodów terenowych i SUV-ów. Jak sama nazwa wskazuje, służy do ograniczenia prędkości przy zjeździe np. z pagórka. W takiej sytuacji w samochodzie uruchamiają się układy: hamulcowy ABS i antypoślizgowy ESP.

Przełącznik aktywujący system znajduje się na środkowej konsoli. Często uruchamia się on automatycznie w sytuacji, gdy czujniki pojazdu wykryją górkę w pobliżu. Wtedy samochód porusza się z określoną przez system prędkością do momentu zjazdu z wzniesienia.

Przycisk EPB, czyli elektryczny hamulec postojowy

Technologia elektrycznego hamulca jest coraz częściej wykorzystywana w samochodach i powoli zastępuje tradycyjne mechanizmy. Układ EPB uruchamiany jest za pomocą przycisku, który umiejscowiony został w okolicy drążka zmiany biegów lub na kokpicie. System uruchomi się tylko wtedy, gdy kierowca dwukrotnie przyciśnie guzik. W przypadku awaryjnego zatrzymania auta, przycisk należy przytrzymać do momentu, w którym samochód stanie w miejscu.

– Układ EPB zapewnia stabilniejsze i bardziej równomierne hamowanie niż w przypadku hamulca ręcznego. Zdarza się jednak, że dochodzi do awarii przycisku bądź nie uruchamia się przy niższych temperaturach. Do usterek tej technologii dochodzi najczęściej w okresie zimowym, gdy szybciej zużywają się szczotki silników elektrycznych przy kontakcie z brudem i wilgocią – przyznaje Bogusław Sołtysiak, właściciel znajdującego się w Lewkowie warsztatu AB Service należącego do sieci Q Service Castrol.

Przycisk kontroli trakcji – gwarancja bezpieczeństwa podczas jazdy

Kontrola trakcji stanowi jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Zwiększa przyczepność pojazdu na śliskiej nawierzchni w celu uniknięcia poślizgu. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy jego działanie nie jest konieczne, np. przy przejeździe zimą przez śniegowe zaspy.

W większości przypadków system powinien pozostać włączony. Stąd też procedura dezaktywacji układu jest dość skomplikowana. Do wyłączenia systemu kontroli trakcji przeznaczone są przyciski przedstawiające symbol pojazdu z liniami pokazującymi poślizg. Znajdują się zazwyczaj na konsoli centralnej, po lewej stronie kolumny kierowniczej bądź na tunelu centralnym. Przycisk należy przytrzymać przez kilka sekund lub nacisnąć go dwukrotnie. Po wyłączeniu układu na tablicy zegarów pojawia się komunikat i kontrolka informująca o braku działania systemu – to dodatkowe zabezpieczenie, przypominające kierowcy o wyłączeniu układu.

Przycisk ECO, czyli oszczędność paliwa i jazda przyjazna dla środowiska

Tryb jazdy ECO jest coraz bardziej powszechnym rozwiązaniem, który warto wykorzystywać w codziennej jeździe. Jego uruchomienie sprawia, że spalanie paliwa jest niższe, a to oznacza korzyści zarówno dla środowiska, jak i portfela kierowcy.

– Przycisk ECO służy przede wszystkim ograniczeniu zużycia paliwa przez silnik. Dzięki uruchomionemu ekonomicznemu trybowi jazdy, zmniejsza się moc, a praca jednostki napędowej jest spowolniona. W tym trybie kierowca nie jest zachęcany do szybkiej i agresywnej jazdy – ta staje się bardziej płynna i ekonomiczna – wyjaśnia Bogusław Sołtysiak.

W przypadku włączonego trybu ECO, wspomaganie kierownicy zostaje ograniczone, a dodatkowo sprężarka klimatyzacji uruchamiana jest rzadziej po to, by nie obciążać pracy silnika.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *