Tajemnicze przyciski w aucie, których funkcji możesz nie znać. Mechanicy tłumaczą, do czego służą

Komfort i bezpieczeństwo podczas podróży zapewniają funkcje w samochodzie, które można aktywować za pomocą różnych przycisków. Zastosowanie niektórych z nich pozostaje dla wielu kierowców zagadkowe. Z czym wiąże się przycisk EPB, a do czego służy wyłącznik wstrząsowy? Eksperci sieci Q Service Castrol przybliżają funkcje kilku najrzadziej używanych włączników w aucie, których zastosowanie warto znać.

Kwestie bezpieczeństwa w trakcie podróży od dawna stanowią priorytet dla kierowców. W ciągu ostatnich lat wprowadzono technologie, które służą poprawie komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Dobrą praktyką jest również zapoznanie się z przyciskami, które pozwalają na aktywację istotnych funkcji i trybów. Eksperci sieci Q Service Castrol podpowiadają, na które z nich warto zwrócić szczególną uwagę.

Wyłącznik wstrząsowy – bezpieczeństwo w trakcie jazdy w trudnym terenie

Główną funkcją wyłącznika wstrząsowego jest odcięcie dopływu paliwa w przypadku uderzenia samochodu w przeszkodę bądź w sytuacji kolizji. Ma to uchronić auto i kierowcę przed powstaniem niebezpiecznego pożaru. W starszych modelach pojazdów, przycisk zazwyczaj znajduje się pod deską rozdzielczą. Z kolei w nowszych wersjach aut, mechaniczny wyłącznik został zastąpiony przez sterowniki silnika, które odcinają dopływ paliwa do pompy.

Hill descent control, czyli bezpieczne zjeżdżanie z góry

System kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia (ang. hill descent control) stanowi element wyposażenia samochodów terenowych i SUV-ów. Jak sama nazwa wskazuje, służy do ograniczenia prędkości przy zjeździe np. z pagórka. W takiej sytuacji w samochodzie uruchamiają się układy: hamulcowy ABS i antypoślizgowy ESP.

Przełącznik aktywujący system znajduje się na środkowej konsoli. Często uruchamia się on automatycznie w sytuacji, gdy czujniki pojazdu wykryją górkę w pobliżu. Wtedy samochód porusza się z określoną przez system prędkością do momentu zjazdu z wzniesienia.

Przycisk EPB, czyli elektryczny hamulec postojowy

Technologia elektrycznego hamulca jest coraz częściej wykorzystywana w samochodach i powoli zastępuje tradycyjne mechanizmy. Układ EPB uruchamiany jest za pomocą przycisku, który umiejscowiony został w okolicy drążka zmiany biegów lub na kokpicie. System uruchomi się tylko wtedy, gdy kierowca dwukrotnie przyciśnie guzik. W przypadku awaryjnego zatrzymania auta, przycisk należy przytrzymać do momentu, w którym samochód stanie w miejscu.

– Układ EPB zapewnia stabilniejsze i bardziej równomierne hamowanie niż w przypadku hamulca ręcznego. Zdarza się jednak, że dochodzi do awarii przycisku bądź nie uruchamia się przy niższych temperaturach. Do usterek tej technologii dochodzi najczęściej w okresie zimowym, gdy szybciej zużywają się szczotki silników elektrycznych przy kontakcie z brudem i wilgocią – przyznaje Bogusław Sołtysiak, właściciel znajdującego się w Lewkowie warsztatu AB Service należącego do sieci Q Service Castrol.

Przycisk kontroli trakcji – gwarancja bezpieczeństwa podczas jazdy

Kontrola trakcji stanowi jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Zwiększa przyczepność pojazdu na śliskiej nawierzchni w celu uniknięcia poślizgu. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy jego działanie nie jest konieczne, np. przy przejeździe zimą przez śniegowe zaspy.

W większości przypadków system powinien pozostać włączony. Stąd też procedura dezaktywacji układu jest dość skomplikowana. Do wyłączenia systemu kontroli trakcji przeznaczone są przyciski przedstawiające symbol pojazdu z liniami pokazującymi poślizg. Znajdują się zazwyczaj na konsoli centralnej, po lewej stronie kolumny kierowniczej bądź na tunelu centralnym. Przycisk należy przytrzymać przez kilka sekund lub nacisnąć go dwukrotnie. Po wyłączeniu układu na tablicy zegarów pojawia się komunikat i kontrolka informująca o braku działania systemu – to dodatkowe zabezpieczenie, przypominające kierowcy o wyłączeniu układu.

Przycisk ECO, czyli oszczędność paliwa i jazda przyjazna dla środowiska

Tryb jazdy ECO jest coraz bardziej powszechnym rozwiązaniem, który warto wykorzystywać w codziennej jeździe. Jego uruchomienie sprawia, że spalanie paliwa jest niższe, a to oznacza korzyści zarówno dla środowiska, jak i portfela kierowcy.

– Przycisk ECO służy przede wszystkim ograniczeniu zużycia paliwa przez silnik. Dzięki uruchomionemu ekonomicznemu trybowi jazdy, zmniejsza się moc, a praca jednostki napędowej jest spowolniona. W tym trybie kierowca nie jest zachęcany do szybkiej i agresywnej jazdy – ta staje się bardziej płynna i ekonomiczna – wyjaśnia Bogusław Sołtysiak.

W przypadku włączonego trybu ECO, wspomaganie kierownicy zostaje ograniczone, a dodatkowo sprężarka klimatyzacji uruchamiana jest rzadziej po to, by nie obciążać pracy silnika.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *