Utrzymanie samochodu już o 21% droższe. OC też idzie w górę

W ciągu zaledwie 5 lat koszt napraw i serwisowania samochodu zwiększył się średnio o 21%. Do tego trzeba dodać coraz wyższe wydatki na tankowanie paliwa i obowiązkowe OC. Choć to ostatnie jest stosunkowo tanie, kierowcy i na tym obszarze powinni przygotować się na mocne zmiany.  

Eksperci porównywarki rankomat.pl przeanalizowali, jak na przestrzeni ostatnich 15 lat zmieniały się ceny OC i czy rosły one proporcjonalnie do przeciętnego wynagrodzenia. Sprawdzili również, ile kosztowało paliwo, naprawy i serwisowanie samochodu. Wyniki są dość niepokojące. Okazuje się, że w 2023 roku utrzymanie auta kosztuje już przeciętnego kierowcę ok. 1,3 tys. złotych więcej niż 5 lat temu. 

W ciągu 15 lat OC podrożało o 24%

Rankomat.pl pomaga właścicielom pojazdów w zakupie najtańszego i najlepszego ubezpieczenia samochodu już od 15 lat. Eksperci z rynku OC mogli w tym czasie śledzić zmiany spowodowane zarówno wojną cenową, jak i jej zakończeniem i gwałtownymi podwyżkami średniej składki.

W 2023 roku OC kosztuje średnio 511 zł i jest droższe od przeciętnej składki w kraju w 2009 roku o 24%. To wynik obniżek po 2017 r. i późniejszej stabilizacji. W latach 2016 i 2017 podwyżki cen obowiązkowego ubezpieczenia były tak dynamiczne, że w kulminacyjnym momencie kierowcy płacili ok. 80% więcej za OC niż zaledwie dwa lata wcześniej.

Od początku 2023 roku ceny polis ponownie idą w górę (wrzesień vs styczeń +10%) i bardzo możliwe, że jest to dopiero początek znacznie większych podwyżek.

Od 2009 roku przeciętne wynagrodzenie wzrosło o 115%

Teoretycznie, podwyżka cen OC w skali 24% w ciągu 15 lat nie powinna niepokoić, skoro nasze zarobki są znacznie wyższe. Z danych GUS wynika, że w 2009 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto wynosiło 3315,38 zł, czyli ok. 2376 zł netto. W 2023 r. zarabiamy już na rękę ok. 5105 zł (II kwartał br.). Gdy uwzględnimy wyłącznie cenę obowiązkowego ubezpieczenia i porównamy ją do przeciętnego wynagrodzenia, to okazuje się, że w 2023 roku za jedną wypłatę możemy kupić średnio 10 polis, natomiast w 2009 r. było to niecałe 6.

Jednak wydatki na utrzymanie samochodu nie ograniczają się wyłącznie do zakupu polisy OC. Na pozostałym obszarze, podwyżki cen towarów i usług w skali każdego roku pochłaniają coraz więcej pieniędzy właścicieli pojazdów. 

Paliwo jest już droższe o 45%

W 2009 roku za 1 litr najpopularniejszej w naszym kraju benzyny Pb 95 kierowcy płacili 4,18 zł. W połowie października 2023 r. cena takiego paliwa wynosi ok. 6,07 zł, czyli 45% więcej. Z danych GUS wynika, że najdroższe paliwo kupowaliśmy w 2022 roku (średnio 6,67 zł/l benzyny). Co istotne, bardzo szybko możemy powrócić do stawki sprzed roku.

Z najnowszej prognozy e-petrol.pl (Komentarz rynku ropy i paliw z 13.10.2023 r.) wynika, że w związku z dynamicznymi zmianami na rynku międzynarodowym, ceny detaliczne wszystkich typów paliw będą rosnąć. W przypadku benzyny Pb 98, e-petrol przewiduje przedział cen 6,65 – 6,79 zł/l, Pb 95: 5,99 – 6,15 zł/l, oleju napędowego 6,09 – 6,22 zł/l, a autogazu od 3,03 do 3,13 zł/l.

Naprawa i przegląd samochodu podrożały o 21% w ciągu ostatnich 5 lat

Wg danych serwisu dobrymechanik.pl każdego roku kierowcy wydają coraz więcej pieniędzy na naprawy czy sezonowe przeglądy auta. W porównaniu do stawek z 2018 r, obecnie usunięcie usterki, wymiana opon i przełożenie kół, jest droższe o 35%. Zwiększył się także wydatek na wymianę oleju i przegląd (24%). Ceny utrzymały się na podobnym poziomie tylko w przypadku serwisu i naprawy klimatyzacji (1%). Biorąc pod uwagę wszystkie koszty w wybranym roku, różnica pomiędzy 2018 r. a 2023 r. wynosi 21%.

Ile w ciągu roku wydaje przeciętny kierowca na utrzymanie auta? 


Specjaliści rankomat.pl przeliczyli także, o ile w ciągu ostatnich 5 lat zwiększyła się suma wszystkich wydatków statystycznego kierowcy w związku z posiadaniem samochodu. Okazuje się, że w 2023 roku średni koszt utrzymania jego auta jest wyższy o ok. 1300 zł niż w 2018 r.

Uwaga! Gdyby w powyższym zestawieniu został uwzględniony pojazd z silnikiem, który zużywa więcej paliwa (w przykładzie uwzględniono spalanie jednego z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach – Volkswagena Golfa), roczne wydatki na samochód byłyby jeszcze większe. 

OC będzie jeszcze droższe!

Najprawdopodobniej, w kolejnych miesiącach kierowcy będą płacić znacznie więcej za obowiązkowe ubezpieczenie samochodu. Podwyżki cen OC, podobnie jak koszty utrzymania samochodu, również wynikają z coraz wyższych cen części zamiennych i usług. Przy utrzymaniu obecnych stawek i stałym wzroście wartości średniej likwidowanej szkody musielibyśmy przygotować się na coraz niższy standard naprawy pojazdu lub zaniżone odszkodowania. Specjaliści rankomat.pl uważają, że ubezpieczyciele już i tak zbyt długo czekali z ustalaniem cen adekwatnie do ponoszonych kosztów podczas likwidacji szkód.   

Bez względu na poziom cen obowiązkowych polis, właściciele pojazdów nadal będą mogli zaoszczędzić dzięki porównaniu ofert różnych ubezpieczycieli.

Na platformie rankomat.pl, w ciągu 15 lat działalności dokonano ponad 31 mln porównań ofert. Statystycznie więc, niemal każdy dorosły Polak przeprowadził kalkulacje składki przynajmniej raz. Już około 1 mln właścicieli pojazdów skorzystało z naszej pomocy przy zakupie ubezpieczenia. Zaoszczędzili oni łącznie ok. 1 mld zł – mówi Tomasz Kroplewski Kierownik Rozwoju Biznesu rankomat.pl.

Rankomat.pl zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby w jego kalkulatorze pojawiały się oferty jak największej grupy ubezpieczyciel, tak aby każdy kierowca mógł wybrać spośród nich najlepszą polisę.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *