CUPRA Ateca – SUV o sportowym charakterze

  • CUPRA Ateca zapewnia kierowcy w pełni dynamiczną jazdę dzięki m.in. napędowi na cztery koła, zawieszeniu DCC oraz wydajnym hamulcom z zaciskami Brembo.
  • Pierwszy seryjnie produkowany model barcelońskiej marki posiada silnik o mocy 300 KM oraz osiąga prędkość od 0 do 100 km w zaledwie 4,9 sekundy.
  • Sportowego charakteru nadają CUPRZE Atece takie szczegóły, jak elektryczne fotele kubełkowe oraz odpowiednio sprofilowane pedały z dopasowanym podnóżkiem.

Wśród dostępnych na rynku samochodów typu SUV CUPRA Ateca wyróżnia się swoim drapieżnym designem, sportowymi możliwościami, a także komfortem podróżowania. Pierwszy seryjnie produkowany pojazd barcelońskiej marki został zaprojektowany, aby odpowiadać na oczekiwania najbardziej wymagających fanów motoryzacji, dla których osiągi są najważniejsze.

Drapieżność z napędem na cztery koła

Dzięki automatycznej skrzyni biegów DSG, napędowi na cztery koła, zawieszeniu DCC oraz wydajnym hamulcom z zaciskami Brembo, CUPRA Ateca zapewnia kierowcy w pełni dynamiczną jazdę. Za sportowe osiągi odpowiada silnik o mocy 300 KM, zapewniający aż 6 trybów jazdy. Wybierając profil CUPRA Drive, kierowca może poczuć jeszcze bardziej ekscytujące wrażenia z jazdy. Co więcej, przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 4,9 sekundy. O sportowym charakterze tego modelu świadczy także jego design. Akcentowana, solidna maska i agresywne reflektory LED, nadają Atece nietuzinkowy wygląd i sprawiają, że nie sposób przejść obok niej obojętnie.

Sportowa również w środku

O drzemiącym w modelu CUPRA Ateca sportowym potencjale świadczy także wnętrze samochodu. Model ten wyposażony jest w elektryczne, sportowe fotele kubełkowe w kolorze Black Dinamica lub Petrol Blue. Trudno nie dostrzec także wykonanych z ciemnego aluminium pedałów z dopasowanym podnóżkiem, który sprawi, że jazda będzie jeszcze bardziej komfortowa. Kierownica pozwala z kolei na swobodną zmianę biegów za pomocą łopatek, a znajdujący się na niej przycisk pozwala przełączać się między profilami jazdy, dając szybki dostęp do odblokowania jeszcze bardziej sportowego potencjału.

Wygodne, kubełkowe fotele w połączeniu z kierownicą zaprojektowaną z myślą o komforcie właściciela stanowią połączenie idealne. Siadając za sterami modelu CUPRA Ateca, można doświadczyć wszystkiego co najlepsze w SUV-ach, czyli komfortu, przestronności, a jednocześnie odczuć prawdziwie sportowe wrażenia z jazdy – zauważa Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *