Wiadomości

„Małe Lamborghini” z wielkim potencjałem.Mija 20 lat od premiery Lamborghini Gallardo

Gallardo, zaprezentowane podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 r., było pierwszym samochodem produkcyjnym marki Lamborghini z silnikiem V10. Model od samego początku stał się niesamowitym sukcesem komercyjnym, osiągając kolejne rekordy sprzedaży. Właśnie mija 20 lat od narodzin legendy.

Ferruccio Lamborghini wiedział, że istnieje rynek na „mniejsze” samochody swojej marki, a przede wszystkim modele z niższą ceną oraz mniejszymi kosztami eksploatacji. W 1987 roku producent rozpoczął prace nad projektem L140, którego celem było stworzenie bardziej kompaktowego modelu. Na przestrzeni lat powstało kilka prototypów wyposażonych najpierw w silnik V8, a następnie jednostkę V10. W 1998 roku podjęto jednak decyzję o rozpoczęciu prac od nowa, korzystając jedynie z powstałej koncepcji, ogólnych wymiarów i pomysłu na 10-cylindrowy silnik – czyli jednostkę, która nigdy wcześniej nie była montowana w samochodach drogowych Lamborghini.

Pierwszy V10 włoskiego producenta

5-litrowy, 10-cylindrowy V90 DOHC z 4 zaworami, dostarczający moc 500 KM – taki był silnik, który został zainstalowany w pierwszym Lamborghini Gallardo.  Aby ograniczyć wysokość jednostki i zyskując w ten sposób korzyści w układzie pojazdu (tj. niższą maskę silnika i lepszą widoczność z tyłu) oraz obniżyć środek ciężkości, a tym samym poprawić dynamikę, wybrano kąt 90°, zamiast klasycznego kąta V 72.

6-biegowa skrzynia biegów została wyposażona w najnowszej generacji synchronizatory o podwójnym i potrójnym stożku oraz umieszczona za silnikiem, podczas gdy napęd na wszystkie koła wykorzystywał wypróbowany i przetestowany system VT.

Projektowanie samochodu rozpoczęło się w 2000 roku na podstawie początkowej propozycji pracowni „Italdesign-Giugiaro”, a następnie zostało zoptymalizowane i zakończone przez nowo utworzoną jednostkę Lamborghini Centro Stile, na czele której stanął Luc Donckerwolke. Zadaniem projektantów było zidentyfikowanie charakterystycznych cech marki Lamborghini i stworzenie z nich unikalnego modelu. Kompaktowego charakteru miał nadać mu określony wymiar, a rozstaw osi i zmniejszone zwisy nadwozia przyczynić się do jeszcze bardziej dynamicznego designu.

To, co finalnie wyróżniało model na rynku, to połączenie wydajności z pewnością prowadzenia, niezawodnością i codzienną praktycznością, dzięki czemu Gallardo mógł być komfortowo używany na co dzień. M.in. dlatego, w maju 2004 roku producent rozpoczął tradycję „podarowywania” samochodów włoskiej policji: auta były używane do specjalnych celów, takich jak transport organów lub leków ratujących życie.

Gallardo Spyder i Superleggera

Podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku, Lamborghini zaprezentowało Gallardo Spyder – zupełnie nowy model z nowoczesnym, elektryczno-hydraulicznym układem otwierania i zamykania dachu. W wersji tej wprowadzono również nowości pod względem silnika, skrzyni biegów i osiągów – 10-cylindrowa jednostka o pojemności 4961 cm³ od teraz dostarczała moc 520 KM (382 kW) przy 8000 obr/min. Napęd przekazywany był za pośrednictwem sześciobiegowej skrzyni manualnej na wszystkie koła. Wspominane nowości zostały również wprowadzone w wersji coupé, rozpoczynając od roku modelowego 2006.

W 2007 roku, kiedy produkcja modelu przekroczyła 5000 egzemplarzy, w Genewie zaprezentowano model Gallardo Superleggera.  Samochód, dzięki zwiększeniu mocy o 10 KM i redukcji wagi o 100 kg, był jeszcze bardziej dynamiczny, osiągając stosunek wagi do mocy wynoszący zaledwie 2,5 kg/KM. Superleggera w standardize została wyposażona w automatyczną skrzynię biegów i była dostępna w czterech kolorach bez dodatkowych kosztów: Midas Yellow, Borealis Orange, Telesto Gray i Noctis Black. Model zyskał również wiele elementów wykonanych z włókna węglowego.

LP 560-4 i LP 560-4 Spyder

Podczas Geneva Motor Show w marcu 2008 roku zaprezentowano kolejną, odnowioną wersję Gallardo – model LP 560-4.  Samochód był lżejszy o 20 kg od swojego poprzednika, wyposażony w 5,2-litrowy silnik V10 o maksymalnej mocy 560 KM.  

Dokładnie w tym samym roku produkcja Gallardo osiągnęła 7100 egzemplarzy, a na targach motoryzacyjnych w Los Angeles zaprezentowano wersję LP 560-4 Spyder, z nowym silnikiem, który został poddany kilku znaczącym i nieoczekiwanym modyfikacjom technicznym.

LP 550-2 Valentino Balboni i powrót Superleggera

Dwa lata później, po wyprodukowaniu 9000 egzemplarzy kultowego modelu, Automobili Lamborghini zaprezentowało model Gallardo LP 550-2 Valentino Balboni. Powstało tylko 250 sztuk tej wersji, która charakteryzowała się rozwiązaniem technicznym niespotykanym wcześniej w tym modelu: moc 550 KM i napęd na tylną oś. Ze względu na liczne prośby klientów, samochód został wprowadzony w 2010 roku jako wersja seryjna, a w 2011 także w wersji cabrio.

W marcu 2010 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie zaprezentowano model Gallardo LP 570-4 Superleggera – jeszcze bardziej dynamiczny, lżejszy i mocniejszy. Masa samochodu została zmniejszona o 70 kg w porównaniu do swojego poprzednika, a dzięki silnikowi o mocy 570 KM (419 kW) osiągnięto redukcję stosunku masy do mocy do 2,35 kg/KM. W 2010 roku zaprezentowano dwa inne samochody z tym samym silnikiem: jeszcze lżejszy model LP 570-4 Spyder Performante (z redukcją masy o 65 kg w porównaniu z LP 560-4 Spyder) oraz model Gallardo LP 570-4 Blancpain Edition, który połączył ducha rywalizacji Super Trofeo z doskonałymi możliwościami prowadzenia na drodze.

W 2012 roku Automobili Lamborghini zaprezentowało dwie kolejne wersje modelu podczas Paris Motor Show: Gallardo LP 560-4 i Gallardo LP 570-4 Edizione Tecnica. Te warianty były jeszcze bardziej odważne i stanowiły dalszą ewolucję pierwszego modelu Lamborghini z silnikiem V10.

W styczniu 2013 roku ogłoszono rozwinięcie nowego programu GT3, opartego na modelu Gallardo MY13, a w tym samym roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano model Gallardo LP 570-4 Squadra Corse. Ten nowy model z limitowanej serii, najbardziej ekstremalny spośród linii Gallardo, był inspirowany modelem Gallardo Super Trofeo, który rywalizował w zawodach Lamborghini Super Trofeo.

Ostatni Lamborghini Gallardo  opuścił taśmę produkcyjną w historycznej fabryce Sant’Agata Bolognese 25 listopada 2013 roku – był to  Gallardo LP 570-4 Spyder Performante w kolorze Rosso Mars.

Przez ponad 10 lat produkcji, powstało wiele edycji specjalnych tego kultowego modelu, który został sprzedany w 45 krajach i osiągnął łącznie 14 022 wyprodukowanych egzemplarzy. Są to liczby, które same w sobie czynią Gallardo jednym z najbardziej cenionych super samochodów sportowych wszech czasów, z gwarantowanym miejscem wśród ikon włoskiego designu i inżynierii motoryzacyjnej.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *