Kolory nie bez znaczenia. Skąd CUPRA czerpie inspiracje?

  • W przypadku modeli CUPRA Formentor, Leon oraz Leon Sportstourer użytkownicy mogą wybierać spośród aż 8 możliwych wariantów kolorystycznych.
  • Osoby zainteresowane CUPRĄ Atecą mogą zakupić ten model w jednym z pięciu kolorach – niemetalizowanego lakieru Bila White lub metalizowanych Graphite Grey, Nevada White, Black Magic oraz Dark Camouflage.
  • Każdą z barw uzyskano, mieszając pigmenty z dodatkiem naturalnych surowców tj.: jak aluminium czy mika.

Pierwsze przymiarki do stworzenia unikalnych kolorów lakierów dla samochodów marki CUPRA rozpoczęły się wraz z powstaniem początkowych szkiców modelu Formentor. Pierwotnie zespół projektantów CUPRA przygotował ponad 800 wariantów odcieni lakierów. Spośród nich wybrane zostały trzy kolory, które najlepiej podkreślały design pierwszego autorskiego modelu barcelońskiej marki. Obecnie klienci mają do wyboru o wiele szerszą paletę barw, które inspirowane są naturą.

Kolory zaczerpnięte z natury

W przypadku modelu CUPRA Formentor poszukiwania koloru, który odda drapieżność samochodu skierowały projektantów w kierunku natury – ze szczególnym uwzględnieniem minerałów, kamieni i ziemi. Każdą z barw uzyskano, mieszając pigmenty z dodatkiem surowców takich, jak aluminium czy mika. Poszczególne substancje wpływały na bardziej metaliczny, matowy albo perłowy odcień kolorów. Motyw ten widoczny jest w CUPRZE do dziś, a kolor lakieru jest niezmiernie ważną cechą odzwierciedlającą charakter całej marki.

Kolor Magnetic Tech Matt stanowi próbę jak najlepszego odzwierciedlenia faktury skały. Dodanie metalicznego pyłu pozwoliło uzyskać efekt mineralnej opalizacji, dzięki czemu mamy do czynienia z nawiązaniem do natury. Lakier Petrol Blue Matt to z kolei kwintesencja tożsamości marki, łącząca sportowy charakter i wyrafinowanie. Matowe wykończenie ciemnoniebieskie odcienia dodaje oryginalnego wyrazu, współgrającego z naszym DNA – podkreśla Katarzyna Dziomdziora, PR managerka marek SEAT i CUPRA.

Dostępność uzależniona od modelu

W przypadku modeli CUPRA Formentor, Leon oraz Leon Sportstourer użytkownicy mogą wybierać spośród ośmiu możliwych wariantów kolorystycznych. Zaczynając od niemetalizowanego lakieru Candy White, a kończąc na metalizowanych barwach Midnight Black, Magnetic Tech oraz Nevada White. Do wyboru są także dwa lakiery matowe – Magnetic Tech Matt oraz Petrol Blue Matt. Ponadto użytkownicy mogą wybrać jeden z dwóch specjalnych lakierów, dedykowanych dla tych modeli, czyli Graphene Grey lub Desire Red.

Osoby zainteresowane CUPRĄ Atecą mogą zakupić ten model w jednym z pięciu kolorów – niemetalizowanego lakieru Bila White lub metalizowanych Graphite Grey, Nevada White, Black Magic oraz Dark Camouflage. Z kolei nowi właściciele CUPRY Borna staną przed dylematem, czy model ten powinien posiadać niemetalizowany lakier Vapor Grey, czy też jeden z czterech, metalizowanych wariantów: Glacial White, Geyser Silver, Rayleigh Red oraz Quasar Grey. Możliwe jest także wybranie lakieru specjalnego, jakim jest Aurora Blue. W przypadku każdego z modeli marki CUPRA lakier niemetalizowany jest dostępny w standardowym wyposażeniu samochodu, natomiast inne opcje wiążą się z dodatkową opłatą.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *