Jak zadbać o silnik diesla, by wystrzec się awarii? Oto 5 wskazówek mechanika

Silniki diesla znane są ze swojej długiej żywotności. Obecnie produkowane jednostki pracują cicho i są ekonomiczne pod względem zużycia paliwa. Eksperci sieci Q Service Castrol przygotowali zestaw najważniejszych porad, dzięki którym silniki diesla okażą się niezawodne i będą służyły kierowcy przez długi czas.

Według danych PZPM, samochody z silnikiem diesla stanowiły w zeszłym miesiącu 9% zarejestrowanych pojazdów osobowych.[1] Kierowcy decydują się na wybór takiej jednostki przede wszystkim ze względu na oszczędności w zużyciu paliwa. To, co je odróżnia od pozostałych silników, to dużo bardziej skomplikowana budowa – z tego też względu są dość wymagające w eksploatacji, a ich naprawa potrafi być kosztowna.

Korzystaj z płynów o sprawdzonej jakości

Samochody z silnikiem diesla do prawidłowej pracy jednostki napędowej potrzebują sprawnego układu smarowania. Jego zniszczenie powoduje przyspieszone wycieranie elementów i może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. W tej kwestii istotny jest dobór oleju silnikowego o odpowiednich parametrach i właściwościach. Przy jego wyborze warto pamiętać o warunkach pracy silnika i temu jak mocno będzie on eksploatowany. Zazwyczaj producenci rekomendują wymianę oleju silnikowego raz na rok lub co 15 tys. km. Jednak w przypadku, gdy samochód jest użytkowany w trudnych warunkach, m.in. w miejscach o dużym zapyleniu lub w terenach górskich, mechanicy radzą, by wymieniać olej nieco częściej.

Ze względu na bardziej skomplikowaną budowę silnika diesla, są one bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Płyny dobrej jakości mają ogromne znaczenie przede wszystkim zimą, gdy parametry paliwa zależą od rodzaju dodatków uszlachetniających, np. zapobiegających wytrącaniu się parafiny. Mechanicy sieci Q Service Castrol podpowiadają, by korzystać ze sprawdzonych stacji benzynowych, które dbają o stan dystrybutorów. Nawet drobny brud, który dostanie się do silnika, może doprowadzić do jego poważnej awarii, najczęściej układu wtryskowego i wtryskiwaczy.

Chroń turbosprężarkę przed zniszczeniem

Kolejnym newralgicznym i kosztownym w naprawach elementem w samochodach z silnikiem diesla jest turbosprężarka. Aby służyła kierowcom jak najdłużej, należy przede wszystkim pozwolić jej po zakończeniu jazdy ostygnąć. Mechanicy wskazują, by po zatrzymaniu, a przed wyłączeniem silnika, odczekać na jałowym biegu od 20 sekund nawet do około minuty.

– Charakterystyczny gwizd, utrata mocy auta, pojawiający się niebieskawy dym z rury wydechowej czy zwiększony pobór oleju to symptomy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany turbosprężarki w samochodzie, a to niestety jeden z bardziej kosztownych wydatków w warsztacie – mówi Marcin Florczak z serwisu KAM-CAR, należącego do sieci Q Service Castrol.

Pamiętaj o wymianie filtrów

W związku z wprowadzeniem norm emisji spalin, silniki wyposażono w filtr cząstek stałych. Mają za zadanie pozbycie się sadzy z niespalonego paliwa. Nieczyszczone regularnie grożą zapchaniem i usterkami. Z kolei w przypadku filtra DPF dobrą praktyką jest jego regeneracja poprzez profesjonalne czyszczenie tego elementu.

– Jeśli kierowca posiada w samochodzie filtr cząstek stałych, dobrym rozwiązaniem jest tankowanie na sprawdzonych stacjach dużych ilości paliwa. W przypadku zapchania filtra, można liczyć się z wydatkiem w warsztacie nawet do kilku tysięcy złotych – stwierdza Marcin Florczak.

Wybieraj dłuższe trasy

Samochody z silnikiem diesla potrzebują więcej czasu, by osiągnąć temperaturę roboczą niezbędną do optymalnego przebiegu spalania mieszanki. W związku z tym mechanicy zalecają, by unikać bardzo krótkich tras. Jednostka diesla lepiej sprawdzi się podczas dłuższych podróży. Wtedy warto poczekać aż turbina silnika się schłodzi do właściwej temperatury przed wyłączeniem silnika – w ten sposób nie dojdzie do jej zatarcia.

– Najlepszym sposobem na właściwą i ekonomiczną eksploatację silnika diesla podczas dłuższej jazdy jest pokonanie ostatnich kilkunastu kilometrów drogi w możliwie spokojny sposób, bez wkręcania silnika na duże obroty. Wówczas układ chłodzący zmniejszy temperaturę wrażliwych elementów jednostki napędowej do optymalnych wartości – wyjaśnia Marcin Florczak.

Pamiętaj o regularnym serwisie

Istnieje wiele sposób na to, by we właściwy sposób zadbać o jednostkę napędową. Wśród najważniejszych eksperci wymieniają regularne przeglądy, dbałość o układ chłodzenia oraz układ smarowania czy korzystanie ze sprawdzonej jakości płynów i części zamiennych. Warto pamiętać również o rozważnym stylu jazdy. Wszystkie te wskazówki sprawią, że silnik diesla okaże się niezawodny i bezproblemowy i będzie służył kierowcy na lata.


[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Sierpien-2023r

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *