Serwis

Jak zadbać o silnik diesla, by wystrzec się awarii? Oto 5 wskazówek mechanika

Silniki diesla znane są ze swojej długiej żywotności. Obecnie produkowane jednostki pracują cicho i są ekonomiczne pod względem zużycia paliwa. Eksperci sieci Q Service Castrol przygotowali zestaw najważniejszych porad, dzięki którym silniki diesla okażą się niezawodne i będą służyły kierowcy przez długi czas.

Według danych PZPM, samochody z silnikiem diesla stanowiły w zeszłym miesiącu 9% zarejestrowanych pojazdów osobowych.[1] Kierowcy decydują się na wybór takiej jednostki przede wszystkim ze względu na oszczędności w zużyciu paliwa. To, co je odróżnia od pozostałych silników, to dużo bardziej skomplikowana budowa – z tego też względu są dość wymagające w eksploatacji, a ich naprawa potrafi być kosztowna.

Korzystaj z płynów o sprawdzonej jakości

Samochody z silnikiem diesla do prawidłowej pracy jednostki napędowej potrzebują sprawnego układu smarowania. Jego zniszczenie powoduje przyspieszone wycieranie elementów i może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej. W tej kwestii istotny jest dobór oleju silnikowego o odpowiednich parametrach i właściwościach. Przy jego wyborze warto pamiętać o warunkach pracy silnika i temu jak mocno będzie on eksploatowany. Zazwyczaj producenci rekomendują wymianę oleju silnikowego raz na rok lub co 15 tys. km. Jednak w przypadku, gdy samochód jest użytkowany w trudnych warunkach, m.in. w miejscach o dużym zapyleniu lub w terenach górskich, mechanicy radzą, by wymieniać olej nieco częściej.

Ze względu na bardziej skomplikowaną budowę silnika diesla, są one bardzo wrażliwe na jakość paliwa. Płyny dobrej jakości mają ogromne znaczenie przede wszystkim zimą, gdy parametry paliwa zależą od rodzaju dodatków uszlachetniających, np. zapobiegających wytrącaniu się parafiny. Mechanicy sieci Q Service Castrol podpowiadają, by korzystać ze sprawdzonych stacji benzynowych, które dbają o stan dystrybutorów. Nawet drobny brud, który dostanie się do silnika, może doprowadzić do jego poważnej awarii, najczęściej układu wtryskowego i wtryskiwaczy.

Chroń turbosprężarkę przed zniszczeniem

Kolejnym newralgicznym i kosztownym w naprawach elementem w samochodach z silnikiem diesla jest turbosprężarka. Aby służyła kierowcom jak najdłużej, należy przede wszystkim pozwolić jej po zakończeniu jazdy ostygnąć. Mechanicy wskazują, by po zatrzymaniu, a przed wyłączeniem silnika, odczekać na jałowym biegu od 20 sekund nawet do około minuty.

– Charakterystyczny gwizd, utrata mocy auta, pojawiający się niebieskawy dym z rury wydechowej czy zwiększony pobór oleju to symptomy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany turbosprężarki w samochodzie, a to niestety jeden z bardziej kosztownych wydatków w warsztacie – mówi Marcin Florczak z serwisu KAM-CAR, należącego do sieci Q Service Castrol.

Pamiętaj o wymianie filtrów

W związku z wprowadzeniem norm emisji spalin, silniki wyposażono w filtr cząstek stałych. Mają za zadanie pozbycie się sadzy z niespalonego paliwa. Nieczyszczone regularnie grożą zapchaniem i usterkami. Z kolei w przypadku filtra DPF dobrą praktyką jest jego regeneracja poprzez profesjonalne czyszczenie tego elementu.

– Jeśli kierowca posiada w samochodzie filtr cząstek stałych, dobrym rozwiązaniem jest tankowanie na sprawdzonych stacjach dużych ilości paliwa. W przypadku zapchania filtra, można liczyć się z wydatkiem w warsztacie nawet do kilku tysięcy złotych – stwierdza Marcin Florczak.

Wybieraj dłuższe trasy

Samochody z silnikiem diesla potrzebują więcej czasu, by osiągnąć temperaturę roboczą niezbędną do optymalnego przebiegu spalania mieszanki. W związku z tym mechanicy zalecają, by unikać bardzo krótkich tras. Jednostka diesla lepiej sprawdzi się podczas dłuższych podróży. Wtedy warto poczekać aż turbina silnika się schłodzi do właściwej temperatury przed wyłączeniem silnika – w ten sposób nie dojdzie do jej zatarcia.

– Najlepszym sposobem na właściwą i ekonomiczną eksploatację silnika diesla podczas dłuższej jazdy jest pokonanie ostatnich kilkunastu kilometrów drogi w możliwie spokojny sposób, bez wkręcania silnika na duże obroty. Wówczas układ chłodzący zmniejszy temperaturę wrażliwych elementów jednostki napędowej do optymalnych wartości – wyjaśnia Marcin Florczak.

Pamiętaj o regularnym serwisie

Istnieje wiele sposób na to, by we właściwy sposób zadbać o jednostkę napędową. Wśród najważniejszych eksperci wymieniają regularne przeglądy, dbałość o układ chłodzenia oraz układ smarowania czy korzystanie ze sprawdzonej jakości płynów i części zamiennych. Warto pamiętać również o rozważnym stylu jazdy. Wszystkie te wskazówki sprawią, że silnik diesla okaże się niezawodny i bezproblemowy i będzie służył kierowcy na lata.


[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Rejestracje-Pojazdow/OSOBOWE-i-DOSTAWCZE/Sierpien-2023r

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *