Technologia

CUPRA inspiruje się przyszłością. Jak projektowane są samochody hiszpańskiej marki?

  • Elektryczny model CUPRA Tavascan to początek nowego języka projektowania samochodów marki, który będzie dobrze znany dla przyszłego pokolenia kierowców.
  • Nowy SUV coupe wyróżnia się wyglądem – metaliczny lakier uzupełniony jest dodatkami z włókna węglowego i charakterystycznymi detalami w kolorze miedzi.
  • W procesie projektowym hiszpańska marka wykorzystała materiały pozyskane w zrównoważony sposób poprzez wydobywanie plastikowych butelek z dna mórz i oceanów. Wytworzone w ten sposób komponenty posłużyły do stworzenia foteli kubełkowych w modelu Tavascan.

Od premiery najnowszego modelu elektrycznego hiszpańskiej marki – Tavascana – minął dopiero miesiąc, a design samochodu już cieszy się uznaniem w branży oraz pozytywnym odbiorem motoryzacyjnych entuzjastów. Pierwszy elektryczny SUV marki został doceniony między innymi za innowacyjność oraz wyjątkowy design, który jeszcze bardziej podkreśla kierunek, w którym zmierza producent z Martorell. Eksperci CUPRY zdecydowali się opowiedzieć czym inspirowali się oraz jak przebiegał proces projektowy tego wyjątkowego samochodu z hiszpańskim DNA.

Przyszłość zaczyna się teraz

Główną ideą towarzyszącą projektantom podczas tworzenia Tavascana była przyszłość.  Koncept nowego SUV-a, wskazuje filary, które będą podstawą do tworzenia kolejnych modeli marki. Producent skupił się na opracowaniu innowacyjnej struktury architektonicznej, która nada nową wartość nie tylko dla marki, ale również całego segmentu.

Tavascan wyznacza drogę dla następnych modeli CUPRA, dzięki nowemu podejściu w sposobie konstruowania wnętrza, który opracowaliśmy przy jego tworzeniu. Myślę, że projektując ten model, postrzegaliśmy go bardziej jako artefakt, a nie po prostu samochód. Dlatego długo zastanawialiśmy się nad tematem autentyczności, która jest jedną z ważniejszych cech każdego dzieła sztuki. Uważam, że jest coś bardzo interesującego w tym, aby w procesie projektowym równomiernie skupiać się na funkcjonalności, jak i pięknie oraz emocjach, które wywoła ostateczny produkt – tłumaczy Francesca Sangalli, szefowa Działu Barw, Kroju i Strategii w CUPRA.

Wszechobecne kontrasty

Cała konstrukcja składa się z mocnych struktur, które zestawione są z łagodniejszymi elementami. Taki dobór komponentów sprawia, że całość jest prosta, a jednocześnie przyciągająca uwagę np.: za sprawą delikatnych miedzianych elementów, które równoważą się z metalicznym lakierem.

Kontrast między miękkimi i twardymi fakturami, jest w Tavascanie bardzo wyraźny. Wierzę, że jest to coś, co tworzy jego główną atrakcyjność. Dzieje się tak dlatego, że gdy zauważamy dwa kontrastowe elementy, stają się one dla nas ciekawe i pociągające. Próbujemy zrozumieć – dlaczego te dwa elementy zostały ze sobą połączone, skoro się wykluczają? W ten sposób wywołujemy emocje u odbiorcy, a nasz samochód staje się czymś więcej niż produktem – wyjaśnia Sangalli.

Znaki charakterystyczne

Miedź już od samego początku istnienia marki stała się jej głównym znakiem rozpoznawczym. Projektanci CUPRY wykorzystują ten szlachetny materiał w niemal każdym projekcie, używając go jako ramy lub do pokrycia elementów, wzbogacając pozornie zwykłe detale. Elektryczna CUPRA Tavascan wyróżnia się wyglądem – metaliczny lakier uzupełniony jest dodatkami z włókna węglowego i charakterystycznymi detalami w kolorze miedzi.

Kolory w samochodach CUPRA również mają fundamentalne znaczenie. Marka dużo inwestuje w opracowanie nowych barw, które nie są podobne do innych, powszechnie używanych lakierów samochodowych.

Chodzi w tym wszystkim o to, co dany kolor oznacza, co komunikuje i jak wpływa na wizerunek marki. Nawiązuję tutaj przede wszystkim do miedzi. W modelach CUPRA to właśnie miedź jest głównym elementem rozpoznawczym. Jest też częścią strategii marki. Inną charakterystyczną cechą kolorystyki jest stworzenie wyrazistych kolorów karoserii, które mają w sobie coś zaskakującego. Efekt jest taki, że nie da się do końca zdefiniować kolorów użytych do projektu Tavascana. Lubię to, że tak trudno jest z całą pewnością określić, jakie kolory zostały wykorzystane. Czy to zieleń, czy szarość z zielonym akcentem, czy raczej niebieski? Jest to prawie niemożliwe do zdefiniowania na pierwszy rzut oka – wyjaśnia Sangalli.

Zrównoważona autentyczność

Tworząc swojego nowego SUV-a z elektrycznym rodowodem, CUPRA postawiła sobie wyzwanie znalezienia nowej autentyczności nie tylko dla Tavascana, ale też dla całej przyszłej gamy modeli marki. Hiszpański producent nie ukrywa wykorzystywania plastiku, który służy jako jeden z głównych komponentów do tworzenia elementów pojazdu. W branży motoryzacyjnej, zwykło się jednak przykrywać plastikowe elementy, które powszechnie uważa się za brzydkie i mniej jakościowe, materiałami takimi jak drewno lub metal. CUPRA wychodzi naprzeciw zwyczajom branży i stara się wykorzystywać w swoich samochodach materiały pozyskane w sposób zrównoważony np.: poprzez wydobywanie plastikowych butelek z dna mórz i oceanów. Wytworzone w ten sposób komponenty posłużyły do stworzenia foteli kubełkowych w Tavascanie.

Projektując Tavascana staraliśmy się zdefiniować czym tak naprawdę jest dla nas autentyczność w kontekście zrównoważonego rozwoju. Uważamy, że umieszczanie wysokiej jakości materiałów takich jak chociażby drewno, których światowe zasoby są ograniczone, nie jest w pełni odpowiedzialne. Był to dla nas jeden z głównych tematów, który wymagał głębszego przeanalizowania – jak zbudowany jest samochód, i jakie alternatywy można wykorzystać w tym procesie, aby oszczędzać ograniczone materiały. Plastik jest i zawsze był obecny w samochodzie. Według mnie nie ma sensu tego ukrywać.  W tym wszystkim chodzi o to, aby spróbować być na tyle odważnym, by powiedzieć otwarcie „Używamy plastiku z godnością”. Dlatego przez cały proces projektowy Tavascana próbowaliśmy znaleźć sposób, aby nadać tym plastikowym elementom piękno – wyjaśnia Sangalli.

Przy konstruowaniu modelu Tavascan użyto projektu parametrycznego do uzyskania gradientowego efektu 3D. Dodatkowo producent z Martorell zdecydował się na wszechobecne kontrasty. Dlatego elementy miękkie w dotyku przeplatają się z tymi bardziej szorstkimi. Całość gwarantuje mocny przekaz, który jest wyraźny, bez potrzeby zakrywania mniej szlachetnych elementów i używania typowej dla branży motoryzacyjnej taktyki ozdabiania.

Tavascan daje początek nowego języka projektowania samochodów CUPRA, który będzie dobrze znany dla nowej generacji kierowców. Nie oznacza to, że wszystkie inne samochody będą miały taką samą architekturę, ale to samo podejście do konstrukcji i do tego, by nie podążać utartymi schematami.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Technologia w motoryzacji

Technologia w motoryzacji odgrywa kluczową rolę w rozwoju nowoczesnych pojazdów, poprawie bezpieczeństwa, efektywności paliwowej i komfortu podróży. Oto kilka kluczowych obszarów, w których technologia ma istotny wpływ na branżę motoryzacyjną:

  1. Elektryfikacja: Rozwój pojazdów elektrycznych jest jednym z najważniejszych trendów w motoryzacji. Elektryczne samochody są bardziej ekologiczne, ponieważ nie emitują gazów cieplarnianych ani innych zanieczyszczeń. Postęp w technologii baterii, takich jak baterie litowo-jonowe, umożliwia zwiększenie zasięgu pojazdów elektrycznych.
  2. Autonomiczne pojazdy: Technologie autonomiczne umożliwiają samodzielne poruszanie się pojazdów bez udziału kierowcy. Systemy te wykorzystują zaawansowane czujniki, kamery, radar i sztuczną inteligencję do analizy otoczenia i podejmowania decyzji podczas jazdy.
  3. Connectivity (łączność): Samochody stały się coraz bardziej połączone z internetem, co umożliwia dostęp do różnych usług online, nawigacji w czasie rzeczywistym, integracji z smartfonami oraz zdalnego monitorowania i zarządzania pojazdem.
  4. Technologie bezpieczeństwa: W motoryzacji rozwijane są zaawansowane systemy bezpieczeństwa, takie jak systemy antykolizyjne, ostrzeżenia o martwym polu, asystenty parkowania, systemy monitorowania zmęczenia kierowcy i wiele innych, mających na celu zminimalizowanie ryzyka wypadków drogowych.
  5. Efektywność paliwowa: Badania nad nowymi technologiami silników i alternatywnymi źródłami napędu mają na celu zwiększenie efektywności paliwowej pojazdów. Do tego celu wykorzystuje się hybrydowe rozwiązania, paliwa alternatywne (np. wodór), a także rozwija się coraz bardziej zaawansowane silniki spalinowe.
  6. Design i materiały: Technologia wpływa także na projektowanie pojazdów i używane materiały. Wykorzystanie lekkich materiałów, takich jak włókna węglowe czy aluminium, pomaga w zwiększeniu efektywności paliwowej i osiągach pojazdu.
  7. E-mobilność i ładowanie: Rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych staje się coraz ważniejszy, aby umożliwić szybkie i wygodne ładowanie baterii. Technologie ładowania, zarówno w domu, jak i na stacjach publicznych, są obszarem intensywnego rozwoju.
  8. Sztuczna inteligencja (AI): AI znajduje zastosowanie w różnych obszarach motoryzacji, w tym w systemach autonomicznych, systemach bezpieczeństwa, analizie danych diagnostycznych i prognozowaniu konserwacji pojazdów.

W miarę postępu technologicznego można spodziewać się dalszych innowacji, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *