samochód na zimę
Praktyka

Oszczędź sobie nerwów – przygotuj auto do zimy

Każdej zimy przychodzi taki moment, kiedy temperatura spada dużo poniżej zera, a na parkingach słychać przekleństwa kierowców, którzy prostownikami usiłują przywrócić swoje samochody do życia. Można sobie tego oszczędzić, odpowiednio przygotowując auto na mrozy i śnieżyce.

Przed zimą w pierwszej kolejności należy dokonać kontroli stanu akumulatora i alternatora. Wiele punktów serwisowych wykonuje taką usługę bezpłatnie. Samodzielnie można natomiast oczyścić bolce i klemy oraz skontrolować poziom elektrolitu.

– Akumulatory nowszej generacji wyposażone są w wzierniki, zwane popularnie magicznymi oczkami, które informują o stopniu naładowania. Zalecam jednak, by niezależnie od wyniku oględzin, akumulator raz na kwartał doładować prostownikiem z zewnętrznego źródła. Szczególnie jeśli jeździmy tylko po mieście, na krótkich trasach-  radzi Wojciech Koszewnik, kierownik Biura Obsługi Klientów w salonie Sieńko i Syn –  Sumaryczny bilans obiegu energii jest wtedy ujemny. Przy częstym rozruchu pobieramy dużo prądu, a czas pracy silnika jest zbyt krótki, by oddał energię. Prawidłowo pracujący alternator zapewnia ładowanie od 13,5Vdo 14,5 V. Zarówno zbyt niski poziom ładowania jak i zbyt wysoki jest szkodliwy dla akumulatora.

Każdej zimy zdarza się też dzień, kiedy spada pierwszy obfity śnieg i wszyscy kierowcy „na hurra” jadą wymieniać opony letnie na zimowe. Efekt? W serwisach robi się tłok, mechanicy nie wyrabiają ze zleceniami, a klienci się denerwują.

– Oczywiście powinniśmy o to zadbać wcześniej, kiedy temperatura na zewnątrz oscyluje pomiędzy 7 a 10 stopni, czyli gdzieś w drugiej połowie października – mówi Wojciech Koszewnik. – Ale przyjęło się, że oblężenie serwisów oponiarskich zaczyna się z pierwszym  śniegiem. Podczas wymiany pamiętajmy, że bieżnik zimowych opon, które zapewnią nam lepszą trakcję na śliskiej drodze i krótsze hamowanie powinien mieć co najmniej 4 mm. Jeśli opony służą nam dłużej niż 5 lat to czas kupić nowe.

Przy okazji wizyty w punkcie serwisowym, warto też sprawdzić stan koła zapasowego. A do bagażnika zapakować takie użyteczne sprzęty jak odmrażacz do zamków, skrobaczka, łopatka do śniegu i linka holownicza.

Kwestią, której nie można zaniedbać przygotowując auto do zimy jest także skontrolowanie i uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, przede wszystkim w układzie chłodzenia. Żeby to sprawdzić samodzielnie, trzeba po prostu podnieść maskę silnika i zobaczyć czy poziom płynu w zbiorniku nie jest poniżej kreski oznaczającej minimum i powyżej maksimum. Warto też ocenić odporność płynu na zamarzanie. W naszej strefie klimatycznej używa się środków, które dobrze radzą sobie w temperaturze do minus 25 stopni.

– W razie potrzeby można dolać koncentratu obniżającego krzepliwość cieczy, ale trzeba z tym uważać, bo zbyt duża dawka, może wywołać skutek odwrotny, czyli obniżyć odporność na zamarzanie – zauważa Wojciech Koszewnik z Sieńko i Syn. – Jeżeli płyn będzie nieodpowiedni, grozi to jego zamarznięciem, a w rezultacie pęknięciem bloku czy głowicy i zniszczeniem silnika.

Instrukcja obsługi każdego samochodu zawiera specyfikację określającą parametry płynów eksploatacyjnych jakich należy używać. A jeśli takowa gdzieś  się zawieruszy, można zgłosić się do serwisu danej marki. Usługa polegająca na sprawdzeniu odporności środka na mróz też na ogół wykonywana jest bezpłatnie.

Przed zimą pamiętajmy również o wymianie płynu do spryskiwaczy. Preparaty letnie zamarzają w przewodach – a w skrajnych przypadkach puchnący lód może spowodować pęknięcie zbiornika płynu spryskiwaczy.

Każdemu kierowcy zdarzyła się też chyba taka zimowa sytuacja, kiedy wracając do pozostawionego na parkingu auta z trudem otwiera przymarznięte drzwi. Winna jest temu różnica temperatury wewnątrz samochodu i na zewnątrz…

Nie bagatelizujmy więc samochodowej kosmetyki. Uszczelki przy drzwiach najlepiej konserwować specjalnymi preparatami. Kiedyś smarowano je wazeliną techniczną, dzisiaj stosuje się wygodne w użyciu spraye. Eliminuje to także problem brudzenia ubrań przy wsiadaniu i wysiadaniu, co jest szczególnie ważne dla pań. Dobrze jest wymienić dywaniki z welurowych na gumowe, które mniej chłoną wodę i ułatwią utrzymanie czystości w samochodzie.

Zimą częściej też myjemy auto, żeby pozbyć się soli i pośniegowego błota. Wielu kierowców wybiera opcję z woskowaniem. Coraz popularniejsze jest też nakładanie powłok nanotechnologicznych czy ceramicznych. Kosztują niemało, ale zabezpieczają karoserię na co najmniej rok.  

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *