samochód na zimę
Praktyka

Oszczędź sobie nerwów – przygotuj auto do zimy

Każdej zimy przychodzi taki moment, kiedy temperatura spada dużo poniżej zera, a na parkingach słychać przekleństwa kierowców, którzy prostownikami usiłują przywrócić swoje samochody do życia. Można sobie tego oszczędzić, odpowiednio przygotowując auto na mrozy i śnieżyce.

Przed zimą w pierwszej kolejności należy dokonać kontroli stanu akumulatora i alternatora. Wiele punktów serwisowych wykonuje taką usługę bezpłatnie. Samodzielnie można natomiast oczyścić bolce i klemy oraz skontrolować poziom elektrolitu.

– Akumulatory nowszej generacji wyposażone są w wzierniki, zwane popularnie magicznymi oczkami, które informują o stopniu naładowania. Zalecam jednak, by niezależnie od wyniku oględzin, akumulator raz na kwartał doładować prostownikiem z zewnętrznego źródła. Szczególnie jeśli jeździmy tylko po mieście, na krótkich trasach-  radzi Wojciech Koszewnik, kierownik Biura Obsługi Klientów w salonie Sieńko i Syn –  Sumaryczny bilans obiegu energii jest wtedy ujemny. Przy częstym rozruchu pobieramy dużo prądu, a czas pracy silnika jest zbyt krótki, by oddał energię. Prawidłowo pracujący alternator zapewnia ładowanie od 13,5Vdo 14,5 V. Zarówno zbyt niski poziom ładowania jak i zbyt wysoki jest szkodliwy dla akumulatora.

Każdej zimy zdarza się też dzień, kiedy spada pierwszy obfity śnieg i wszyscy kierowcy „na hurra” jadą wymieniać opony letnie na zimowe. Efekt? W serwisach robi się tłok, mechanicy nie wyrabiają ze zleceniami, a klienci się denerwują.

– Oczywiście powinniśmy o to zadbać wcześniej, kiedy temperatura na zewnątrz oscyluje pomiędzy 7 a 10 stopni, czyli gdzieś w drugiej połowie października – mówi Wojciech Koszewnik. – Ale przyjęło się, że oblężenie serwisów oponiarskich zaczyna się z pierwszym  śniegiem. Podczas wymiany pamiętajmy, że bieżnik zimowych opon, które zapewnią nam lepszą trakcję na śliskiej drodze i krótsze hamowanie powinien mieć co najmniej 4 mm. Jeśli opony służą nam dłużej niż 5 lat to czas kupić nowe.

Przy okazji wizyty w punkcie serwisowym, warto też sprawdzić stan koła zapasowego. A do bagażnika zapakować takie użyteczne sprzęty jak odmrażacz do zamków, skrobaczka, łopatka do śniegu i linka holownicza.

Kwestią, której nie można zaniedbać przygotowując auto do zimy jest także skontrolowanie i uzupełnienie płynów eksploatacyjnych, przede wszystkim w układzie chłodzenia. Żeby to sprawdzić samodzielnie, trzeba po prostu podnieść maskę silnika i zobaczyć czy poziom płynu w zbiorniku nie jest poniżej kreski oznaczającej minimum i powyżej maksimum. Warto też ocenić odporność płynu na zamarzanie. W naszej strefie klimatycznej używa się środków, które dobrze radzą sobie w temperaturze do minus 25 stopni.

– W razie potrzeby można dolać koncentratu obniżającego krzepliwość cieczy, ale trzeba z tym uważać, bo zbyt duża dawka, może wywołać skutek odwrotny, czyli obniżyć odporność na zamarzanie – zauważa Wojciech Koszewnik z Sieńko i Syn. – Jeżeli płyn będzie nieodpowiedni, grozi to jego zamarznięciem, a w rezultacie pęknięciem bloku czy głowicy i zniszczeniem silnika.

Instrukcja obsługi każdego samochodu zawiera specyfikację określającą parametry płynów eksploatacyjnych jakich należy używać. A jeśli takowa gdzieś  się zawieruszy, można zgłosić się do serwisu danej marki. Usługa polegająca na sprawdzeniu odporności środka na mróz też na ogół wykonywana jest bezpłatnie.

Przed zimą pamiętajmy również o wymianie płynu do spryskiwaczy. Preparaty letnie zamarzają w przewodach – a w skrajnych przypadkach puchnący lód może spowodować pęknięcie zbiornika płynu spryskiwaczy.

Każdemu kierowcy zdarzyła się też chyba taka zimowa sytuacja, kiedy wracając do pozostawionego na parkingu auta z trudem otwiera przymarznięte drzwi. Winna jest temu różnica temperatury wewnątrz samochodu i na zewnątrz…

Nie bagatelizujmy więc samochodowej kosmetyki. Uszczelki przy drzwiach najlepiej konserwować specjalnymi preparatami. Kiedyś smarowano je wazeliną techniczną, dzisiaj stosuje się wygodne w użyciu spraye. Eliminuje to także problem brudzenia ubrań przy wsiadaniu i wysiadaniu, co jest szczególnie ważne dla pań. Dobrze jest wymienić dywaniki z welurowych na gumowe, które mniej chłoną wodę i ułatwią utrzymanie czystości w samochodzie.

Zimą częściej też myjemy auto, żeby pozbyć się soli i pośniegowego błota. Wielu kierowców wybiera opcję z woskowaniem. Coraz popularniejsze jest też nakładanie powłok nanotechnologicznych czy ceramicznych. Kosztują niemało, ale zabezpieczają karoserię na co najmniej rok.  

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *